Gulvvarme - El eller centralvarme ???

Hej.

Jeg barsler med en ide om at lave nyt toilet, hvor jeg gerne vil have gulvvarme.

Men jeg har tidligere lavet et badeværelse med elektrisk gulvvarme, hvor resultatet mildest talt blev et sted mellem koldt og max. lunt sad. Nogle sagde, at det skyldtes for tykt et mørtellag ovenpå el-gitteret, og andre sagde, at jeg havde isoleret for dårligt, så varmen gik "nedad".

Er der nogen der har erfaringer - Var jeg uheldig første gang eller er det bare bedst at lave det på gammeldaws manér med slanger og centralvarme ??

Mvh.
Mugge
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mogens

Jeg har i kraft af mit hverv som elektriker efterhånden lagt en del el-gulvvarme. Jeg har kun en enkelt gang været ude for at gulvvarmen ikke var tilstrækkelig; hvorfor skal jeg ikke kunne sige. Men jeg synes, med den ene undtagelse, altid at der er kommet et fornuftigt resultat ud af det.

El-gulvvarme er nemt at lægge og er ikke forbundet med de høje anlægsomkostninger, men det koster en bondegård at have kørende.

Vandbåren gulvvarme er efter min mening klart at foretrække da driftsudgifterne er minimale, men selve installationen er en anelse mere omstændig.

Mvh.
Steinaa
Citat fra Mogens Larsen

Hej.

Jeg barsler med en ide om at lave nyt toilet, hvor jeg gerne vil have gulvvarme.

Men jeg har tidligere lavet et badeværelse med elektrisk gulvvarme, hvor resultatet mildest talt blev et sted mellem koldt og max. lunt . Nogle sagde, at det skyldtes for tykt et mørtellag ovenpå el-gitteret, og andre sagde, at jeg havde isoleret for dårligt, så varmen gik "nedad".

Er der nogen der har erfaringer - Var jeg uheldig første gang eller er det bare bedst at lave det på gammeldaws manér med slanger og centralvarme ??


jeg har lige støbt nyt gulv i hele min stue etage, (ca 80 kvm) og der har jeg lagt vandbåren gulvvarme over det hele, og sat det i drift i søndags, og der er en dejlig jævn varme over det hele, og det er styret af en wirsbo gulvvarme regulering, det ville dog i dit tilfælde ikke være nødvendigt hvis du kun skal have gulvvarme i det ene rum, din tilslutning er ikke sværer end en alm radiator. men det er en smule mere omstændigt at lægge røret ud.
hvis du lægger rionet (armeringsnet) i gulvet binder du bare slangen til det løfter nettet et par cm med træklodser eller lign. og støber. jeg har 20mm under slangen og 80mm over sådan ca og så 150mm flamingo under

og for at dele ud af mine erfaringer med varmeslange smile så er det en MEGET god ide at måle hvor meget slange du skal bruge i rummet og klippe det til inden du begynder, jeg har købt en 500m rulle hjem og det kan bestemt ikke anbefale at lægge slange direkte fra rullen, det blir noget vældigt kludder rolleyes
jeg startede med at bruge ståltrådsbindere, men efter de første 170m lagt slange blev jeg klogere cool og gik over til at bruge strips(kabelbindere) det er meget nemmere at styre og ens fingre blir ik nær så ømme :p

så mit råd vil være læg et vandbåren gulvvarme det er billigere i drift i forhold til el, som er nemmere at lægge (som steinaa også skriver)

ja det var bare mine tanker og erfaringer

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg har i et enkelt badeværelse på 1. sal elektrisk gulvvarme, fordi jeg ikke har støbt gulv, men lavet det som en "let konstruktion i bestående trækonstruktion" som det vist nok hedder.
Det er ret let at lægge ud, selv om man dog skal skaffe plads til en ret tyk føler.
Jeg rettede oven på af med selvnivellerende smat og lagde granitfliser. Det virker nogenlunde, men jeg kan se at det kører meget, hvis man rigtigt vil kunne føle varmen. Der er heldigvis også en alm. radiator i rummet. Jeg skal ikke have mere elvarme, før end den med en sterlingmotor i et pillefyr kommer på banen til overskuelige priser!
Alle andre steder med gulvvarme er vandbåren til min udelte tilfredshed.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Venner.

Tak for svar - Det har åbnet mine øjne, og jeg må erkende, at det eneste rigtige er vandbåren :-)

Tak for gode input.

Mvh.
Mugge
Citat fra Gert.m


og for at dele ud af mine erfaringer med varmeslange smile så er det en MEGET god ide at måle hvor meget slange du skal bruge i rummet og klippe det til inden du begynder, jeg har købt en 500m rulle hjem og det kan bestemt ikke anbefale at lægge slange direkte fra rullen, det blir noget vældigt kludder rolleyes
jeg startede med at bruge ståltrådsbindere, men efter de første 170m lagt slange blev jeg klogere cool og gik over til at bruge strips(kabelbindere) det er meget nemmere at styre og ens fingre blir ik nær så ømme :p
det var bare mine tanker og erfaringer


Jeg er fuldstændig enig med dig i at man bestemt ikke skal rende rundt med 500 m rulle, ej heller 300 m. Man bliver sindssyg i 15 afdelinger af at holde styr på det, især når man er alene om det
Men jeg synes det er noget svært og farligt at beregne på forhånd. Tænk hvis man står og mangler 10 meter???
Beregn endelig noget i overkanten, idet man ikke må samle en slange under gulvet.

Gert, jeg var inde på din fine hjemmeside og genoplevede mine sysler igennem de sidste 10-11 år. Vi boede også, stort set midt i det hele og bagefter synes man jo at det var ganske skægt!
Jeg lurer også lidt på at lave det samme over mit hus, ikke mindst aht den dag man vil sælge, men det koster vel også en del at have kørende?

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Citat fra ktm

Jeg er fuldstændig enig med dig i at man bestemt ikke skal rende rundt med 500 m rulle, ej heller 300 m. Man bliver sindssyg i 15 afdelinger af at holde styr på det, især når man er alene om det
Men jeg synes det er noget svært og farligt at beregne på forhånd. Tænk hvis man står og mangler 10 meter???
Beregn endelig noget i overkanten, idet man ikke må samle en slange under gulvet.

Gert, jeg var inde på din fine hjemmeside og genoplevede mine sysler igennem de sidste 10-11 år. Vi boede også, stort set midt i det hele og bagefter synes man jo at det var ganske skægt!
Jeg lurer også lidt på at lave det samme over mit hus, ikke mindst aht den dag man vil sælge, men det koster vel også en del at have kørende?

mvh
ktm


jeg lavede en sjus måling rummet brede og delte det med 30 (slangen ligger med 30 cm afstand) det tal jeg fik der gangede jeg så med længden på rummet hvilket ca giver antal m slange i selv gulvet, dertil har jeg så lagt afstanden frem til varmeshunt + yderligere en sjat og en snas wink ja det giver lidt mere spild men det kan jeg så i mit tilfælde tillade mig med en 500m rulle

ktm. dyrt at have kørende? er det selve hjemmesiden du tænker på ? for det er nu ik fordi det ødelægger noget budget, mener jeg giver 9 kr om måneden for serverplads + 75 kr om året hos dk hostmaster for domænenavn+ self den tid jeg bruger på at lave den, men som du ser er den ikke noget specielt og så kan familie og venner jo følge med i hvad der sker i hytten selv om de bor langt væk

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Til Gert.m

Du må aldrig anvene træ i en sådan konstruktion, da der meget nemt kan gå svamp i træet.

Anvend i stedet de rigtige afstandsholdere eller i nødstilfælde rester af en ituslået fundablok (beton).

Alternativt kan man lægge et ekstra rionet over varmeslangerne, så er den løftet op hvor den skal være.
Citat fra Orla Nautrup

Til Gert.m

Du må aldrig anvene træ i en sådan konstruktion, da der meget nemt kan gå svamp i træet.

quote]

Hvad betyder det at der måske skulle gå svamp i træet? Det ligger jo dybt nede i betonen.
Hej

Hvis det nu er en Ægte Hussvamp. breder den sig, og der findes eksempler på at bygninger måtte rives ned ved anvendelse af masoniteplader under beton.

Ud over det er der jo også svage steder i betonen hvor den anvendes træ.
Citat fra Orla Nautrup

Til Gert.m

Du må aldrig anvene træ i en sådan konstruktion, da der meget nemt kan gå svamp i træet.

Anvend i stedet de rigtige afstandsholdere eller i nødstilfælde rester af en ituslået fundablok (beton).

Alternativt kan man lægge et ekstra rionet over varmeslangerne, så er den løftet op hvor den skal være.


hvor kan man købe afstandsholdere til gode priser?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis