Åbinng af dobbelt ydermur til dør

Hejsa,

jeg har nogle spørgsmål som jeg håber nogle kloge hoveder kan svare mig på.

Jeg har planer om at i sætte en dobbelt terassedør i en dobbelt ydervæg. Huset er fra 1934. Over hullet ligger der to spær, som naturligvis vil blive understøttet under arbejdet. Jeg påtænker at ilægge to ståltegls overliggere med ca. 15 cm overlæg på hver væg.

Jeg har følgende spørgsmål:

1. Hvad gør jeg med mellemrummet mellem de to vægge? Skal det lukkes af med mursten? Kan jeg anvende gasbeton, som jeg skærer til og sætter fast med mørtel?

2. Hvad gør jeg med kuldebroen der kommer mellem yder og indervæg, når jeg lukker hullet mellem væggene? Kan der gøres noget? Eller skal jeg bare leve med det?

3. I dag er det kun ydervæggen, som bærer mine spær. Nu er jeg den påpasselige type og især når jeg åbner et hul på > 180 cm i bredden. Er der noget til hindre for, at begge vægge kommer til at bære mine spær? Altså, så jeg støtter spærene op på indervæggen også. Hvad er grundet til at de ikke gjore det i gamle dage?

4. Hvilken beton skal jeg bruge til at sætte min overliggere fast med? Almindeligt færdigblandet pulver støbebeton fra byggemarkedet? Eller skal jeg selvblande? I så fald, hvad er opskriften?

5. I hvor lang tid efter faststøbinng af mine overliggere skal spærene være understøttet?

På forhånd tak.

/Brian
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
[Indlæg slettet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis