Bilen ryster ved 70km/t

Hej..jeg har for 500km siden monteret et sæt thansen sad alufælg med vinterdæk på min mondeo 94'. Da centreringsringene ikke passede, undlod jeg at bruge dem da fælgene passede uden dem. Nu ryster bilen, rattet og gearstangen meget ved 70 km/t og når jeg kører på motorvej, hvor den før lå klippestabilt med stålfælg, også uden centreringsringe. Jeg har dog ikke brugt en momentspænder. Kan det skyldes de billige fælg eller skal dækene måske afbalanceres? Eller noget helt treide? Det er i hvert fald træls!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tvivler på at det er fælgene, der bærer skylden. Da rystelserne kommer ved ca. 70 km/t er det forhjulene, der er problemer med. Det er også her disse centreringsringe skulle sidde. Er du nu sikker på at centreringsringene ikke kan monteres med? De skal være helt fri for gamle tæringskager. Bilens nav skal være 100% fri for gammelt møg og de nye hjul er måske malet for tykt inde i navet, så ringene ikke kan komme på? Hjulene skal kunne frit helt ind til anlægsfladen. Hvis de skal presses ind, vil de ikke komme til at sidde lige på navet, og det er meget slemt, ved jeg af erfaring, med lige netop en Mondeo! :-) Det hele smøres med et tyndt lag kobberfed, så du igen kan få hjulene af til næste år.
Ellers må du afbalancere igen. Højst sandsynligt er hjulene afbalanceret med skjulte klodser på ydersiden. Efter min erfaring, giver det sjældent en optimal afbalancering, selv om jeg ved alle siger det kan lade sig gøre. Jeg har bare endnu ikke oplevet at problematiske biler/fælge/dæk kan afbalanceres på den måde, uden det giver rystelser.
Når hjulet sidder i afbalanceringsmaskinen skal man se efter om hjulet løber 120% lige. Kig meget nøje hen over dækkets trædeflade, medens det løber. Det må ikke kaste sideværts og da slet ikke højdekast. Gør det noget af dette, skal man se om det skyldes fælgen. Af med dækket og lad fælgen løbe i maskinen og se efter kast. en alufælg må slet ikke, overhovedet, kaste, så det kan ses med det blotte øje. Er der kast i fælgen, er det en ommer.
Se efter buler i dækket og møsteret må ikke åle sig på nogen måde.
Er alt i orden skal det kunne lade sig gøre.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også