Træhus - Hvilken maling??

Vi har et træhus bestående af en ældre "hovedbygning" samt en 1-årig tilbygning - "Hovedhuset" er malet med en dækkende træbeskyttelse af en ell. anden slags som trænger til en ny malebehandling. Tilbygningen er udvendigt lavet i trykimprægnerede ru brædder 1 på 2. De har stået ubehandlet siden opsætning for 1 år siden. Nu skal vi have malet hele huset således at "hovedbygning" og nybygning kommer til at se ens ud. Jeg har spurgt en maler samt været i et mar favehandler og synes ikke at jeg har fået noget eentydigt svar på hvilken type træbeskyttelse jeg skal bruge. Der er så vidt jeg kan se 3 typer, nemlig heldækkende træbeskyttelse på enten vandbasis, oliebasis eller en blanding af vand og olie. Maleren sagde: Træbeskyttelse på oliebasis x 3 strygninger, ingen grunder men førstestrygniing fortyndes med op til 20 % terpentin. Farvehandlen siger alkydolie opløst i vand x 2 strygninger og forgrunding af det trykimprægnerede. Håber at jeg kan få et brugbart erfaringsgrundlag af Jer uden at starte nogen "religionskrig".
Med venlig hilsen
Mogens
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi har et træhus bestående af en ældre... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg startede med at skrive:
"Dejligt at alle kan fatte sig i korthed smile selvom det altsammen var meget relevant!!"

Men ærlig talt - det er vel netop sådanne indlæg vi andre bliver klogere på - så kan vi vælge om vi vil det ene eller det andet, men det giver os valgmuligheden, og det er vel netop værdien i sådanne indlæg.

Så tak til jer alle for en god og saglig konstatering af mulighederne indtil nu.

Mhv. Jørgen


Med venlig hilsen

Jørgen
Jørgen kom mig i forkøbet. Stor tak til Colorman og ThomasB for kompetente og engagerede svar. Jeg er blevet klogere på projektet.
Venlig hilsen
Mogens
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også