At bore i porøst mur

Hej med jer, hvad dælen gør i når man løber ind i noget murværk hvor man ikke kan få ravpluksne til at tage ved i????
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis vægen er så porrøs skal du da heller ikke gøre dig håb om at noget kan hænge på den i ret lang til af gangen.
Men ellers prøver jeg som regel med en anden type plugs, hjælper det heller ikke så er der kun en ting at gøre. En bolt igennem vægen med en ordentlig anlægs flade på den anden side !
jeg hænger lidt af hvert på vægen!

er der ingen af jer der har kendskab til multifix eller lign?

hvis du laver et hul, hvor plugsene bare ryger rundt hvad ville i så gøre?
Det ville være en stor hjælp hvis du kunne fortælle hvad muren består af, og om du er ved at hænge en juleplatte eller en altan op. Den korrekte løsning findes jo et sted imellem 3 tændstikker og ekspansionsbolte.

/Jan
Hvis det er Leca eller Gasbeton, har jeg med stort held brugt nogle Special plugs fra Expandet. De har nogle vinger, der forhindrer dem i at løbe rundt når man sætter skruen i.
Dog ville jeg være betænkelig ved at sætte en markise, hvis det er en traditionel 2,5 - 3,0 bred fætter, op på den måde. Det er voldsom belastning og der bør man mindst bruge ekspansionsbolte, hvis man ellers stoler på sit murværk.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Et lidt forsinket svar, der måske kan hjælpe. Det ville jo være lidt nemmere hvis du fortalte præcist hvilken type mur du har problemer med.

Hvis det er en gasbetonvæg (eksempelvis i et 60'er hus) er problemet at vibrationerne fra en boremaskine ødelægger væggen, så et hul boret med en 5mm bor bliver mindst dobbelt så stort. Jeg er, efter 32 års mislykkede forsøg på at få noget som helst til at hænge fast på væggende, begyndt at bruge et godt gammeldags vridbor til træ til at lave huller med i muren med. Det ødelægger ikke væggen og efterfølgende hænger almindelig rawplugs fint fast.
I min gamle lejlighed, hvade jeg også meget porøse vægge! Det lykkedes mig dog, at få sat et langt vægskab op i køkkenet. Min fremgangsmåde var følgende:

1. Bor et hul der er lidt større end dine raw-plugs.
2. Sug hullet fri for støv med din støvsuger.
3. Fyld hullet ud med polyfylla.
4. Sæt raw-plug med skrue ind i hullet (skruen må ikke ekspandere raw-plug'et).
5. Vent et par dage til det hele er tørt.
6. Skru skruen ud og sæt det du skal have op - op.

Det fungerede fint for mig! Dermed udsteder jeg ingen garanti for at det virker for dig (o; Vægskabet var tungt belastet og har hængt fast i over 6 år.

Man kunne eventuelt fylde hullet ud med fliseklæb. Måske det er lidt stærkere, men også dyrere.

/Brian
Hej jamen problemet er bare at jeg ikke kan vente mere end højest 15-20 min før hullet skal være klar!
Hvorfor kan du ikke vente i mere end 15 - 20 min ????? nu har du ventet i 20 dage siden dit første indlæg.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis