Opsætning af træloft

Hej, jeg skal til at sætte rustiklofter op i et hus fra 1939, og der sidder i forvejen nogle bløde masonitplader, og ovenover dem er der tørt træ som udgør loftadskildelse, ? er,kan jeg sætte træloftet op oven på disse masonitplader eller skal jeg pille dem ned først. smile

------------------
Mvh. Jan Sinding

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Sinding (den 27-04-2003).]

Mvh. Jan Sinding
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et hus fra 39 vil normalt have pudsede lofter. Så de plader du taler om må være sømmet op igennem det gl. pudslag, og op i det bræddelag, der oprindeligt var underlaget for sivrør og dermed puds.

Når du har fjernet pladerne, bør du nemt kunne skrue lægter direkte op i dette bræddelag.

Men har du tænkt på om dit hus ikke fortjener et pudset loft igen?
Rustikbrædder er nutidens nemme måde at lave lofter på. Men mange ville måske synes det var synd og upassende til et ældre, charmerende hus.

------------------
klassikeren

klassikeren
Du skal fjerne pladerne de er en ren brændfælde og de er formodentligt ikke lovlige at have siddende.

Over vej at sætte gips lofter op i form af plader der skrues op i forskallingen, den er over pladerne. Gipspladerne spartles og der sættes glasfilt op og evt kan du montere en lille "stuk kant" den er køn og klassisk og dels skjuler den samlinen ud til væggen.

Stuk kanterne kan fåes i forskellige materiale, flamingo er billigst, men ohk i små dimmensioner og limes til såvel loft og væg med en sætlim.

Kanter mod væg og loft samt samlinger får en lille omgang fuge, der jævnes/tørres af inden der males.

Eneste ulempe kan være at de måske 5 cm stukkkanten fylder i højden giver en visuel lavere loftshøjde.

Denne type loft er igen meget populær også i nye huse, og hører nærmest til i et ældre hus..

Venligst Njord smile

PS det er gipsplader man også bruger til væg jeg tænker på ikke de små, gamle med fasede kanter wink

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej smile

Nu var det jo hverken gipslofter, eller pudsede lofter manden ville have wink

Rustikbrædder kan faktisk godt se godt ud i et hus på 70 år.

Jeg har det sådan, at hvis noget skal laves om, så skal det laves ordentligt. Jeg kan ikke leve med at der sidder gamle masonitplader under mit fine nye loft. Ej heller ulækker puds og gammelt hø. Ned med hele molevitten smile

Husk ikke fjerne så meget at loftet bliver så meget højere end det nye, at du bliver nød til at tapetsere om.

Jeg ved godt at det er at gå drastisk til værks, men sådan ville jeg gøre det.

Desuden vil du måske kunne isolere lidt, så du ovenikøbet kan spare EN DEL på varmeregningen. 50-100mm mineraluld gør underværker!

Husk at der er brandkrav til lofter - noget med at man skal beskytte de bærende bjælker. Mener det er et lag gips. Undersøg dette.

Mvh
ThomasB
citat:
Oprindeligt indsendt af Sennels:
Et hus fra 39 vil normalt have pudsede lofter. Så de plader du taler om må være sømmet op igennem det gl. pudslag, og op i det bræddelag, der oprindeligt var underlaget for sivrør og dermed puds.

Når du har fjernet pladerne, bør du nemt kunne skrue lægter direkte op i dette bræddelag.

Men har du tænkt på om dit hus ikke fortjener et pudset loft igen?
Rustikbrædder er nutidens nemme måde at lave lofter på. Men mange ville måske synes det var synd og upassende til et ældre, charmerende hus.



Hej igen tak for svaret, du har ganske ret de er sømmet op i de eksisterende brædder, og det støver, men det er en ung mand der skal bo der så de ser jo anderledes på det end vi andre gør, men vi rager det gamle ned og isoler opsætter dampspærer,og hans ønske rustikbrædder, det kan jo også blive pænt.(:

Mvh. Jan Sinding
citat:
Oprindeligt indsendt af njord:
Du skal fjerne pladerne de er en ren brændfælde og de er formodentligt ikke lovlige at have siddende.

Over vej at sætte gips lofter op i form af plader der skrues op i forskallingen, den er over pladerne. Gipspladerne spartles og der sættes glasfilt op og evt kan du montere en lille "stuk kant" den er køn og klassisk og dels skjuler den samlinen ud til væggen.

Stuk kanterne kan fåes i forskellige materiale, flamingo er billigst, men ohk i små dimmensioner og limes til såvel loft og væg med en sætlim.

Kanter mod væg og loft samt samlinger får en lille omgang fuge, der jævnes/tørres af inden der males.

Eneste ulempe kan være at de måske 5 cm stukkkanten fylder i højden giver en visuel lavere loftshøjde.

Denne type loft er igen meget populær også i nye huse, og hører nærmest til i et ældre hus..

Venligst Njord smile

PS det er gipsplader man også bruger til væg jeg tænker på ikke de små, gamle med fasede kanter wink



Tak for svaret
Det er ikke lige ham, det er en ung mand og han vil have trælofter op, så det retter vi os efter.


Mvh. Jan Sinding
citat:
Oprindeligt indsendt af ThomasB:
Hej smile

Nu var det jo hverken gipslofter, eller pudsede lofter manden ville have wink

Rustikbrædder kan faktisk godt se godt ud i et hus på 70 år.

Jeg har det sådan, at hvis noget skal laves om, så skal det laves ordentligt. Jeg kan ikke leve med at der sidder gamle masonitplader under mit fine nye loft. Ej heller ulækker puds og gammelt hø. Ned med hele molevitten smile

Husk ikke fjerne så meget at loftet bliver så meget højere end det nye, at du bliver nød til at tapetsere om.

Jeg ved godt at det er at gå drastisk til værks, men sådan ville jeg gøre det.

Desuden vil du måske kunne isolere lidt, så du ovenikøbet kan spare EN DEL på varmeregningen. 50-100mm mineraluld gør underværker!

Husk at der er brandkrav til lofter - noget med at man skal beskytte de bærende bjælker. Mener det er et lag gips. Undersøg dette.

Mvh
ThomasB



Tak for svaret, du er inde på noget af det rigtige.(:


Mvh. Jan Sinding
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også