Fremløbstemperatur / gulvvarmetemperatur ved gulvvarme

Jeg er blevet færdig med vandbåren gulvvarme i stuen og spisestuen her i sommer. Nu er det ved at være tid til at få tændt op for skidtet. Jeg har fuldlimet et massivt egetræsgulv på betonen og er blevet anbefalet at starte langsom op med ca. 1 grad C per dag. Jeg har følgende spørgsmål:

- Gulvvarmen slår jo til og fra alt efter temperaturen i rummet (trådløse følere). For at få en jævn temperatur der stiger med ca. 1 grad per dag må det være bedst at indstille fremløbstemperaturen ret lavt og følerne helt op. Så kører det "lunkne" vand igennem slangerne. Justeringen foregår så igennem fremløbstemperaturen som skrues lidt op hver dag.

- Hvad svarer en fremløbstemperatur til på gulvoverfladen under trægulvet (ca.) Jeg har engang hørt noget om at 35 grader i fremløb er ca. 25 grader på gulvet. Kender nogen reglerne her ?

Hilsen Claus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fik at vide at 26 grader i gulvet er det man skal tilstræbe. Jeg styrer mit med minishunt, men det er på et granitgulv, så temperaturen betyder jo ikke så meget her.
Bare min 25-øre!
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Junckers trægulve oplyser at et træ gulv aldrig må kommer over 27* på oversiden (det du går påwink jeg vil tro det er gældende for alle typer trægulv, 27* ved gulv er sq temmeligt varmt men som sagt så er det hvad de skriver for deres prod.. skal ikke kunde sige at det gælder alle andre fab... (har ikke selv trægulv med varne )

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Hej pab1 og ktm

Tak for jeres informationer. Jeg eftersøger dog mere svar på mine spørgsmål.

Hilsen Claus
Hos os kan vi klikke motorene af ventilerne, så er de fuldt åbne og temp. kan reguleres på shunt-termostaten

Med venlig hilsen

Fladder
Hej
Jeg beklager at jeg glemte at svare på " - Hvad svarer en fremløbstemperatur til på gulvoverfladen under trægulvet (ca.) Jeg har engang hørt noget om at 35 grader i fremløb er ca. 25 grader på gulvet. Kender nogen reglerne her ?

Der er ikke nogen rød tråd gennen tmp. overførsel da det er individuelt, nogle steder vil en tmp. på 35* udmunde i en overflade tmp. på 30* og andre steder 25* osv. osv. man kan ikke svare entydigt på det spørgsmål da det afhænger meget af isolering, (under slangen) gulvets tykkelse, rumets størelse m2 osv.

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Annonce
35 grader i fremløb er for meget, hold dig til de anbefalede 27 grader. Shuten gør at det er højest 27 grader hele tiden og ikke periodevis 35 grader som ødelægger gulvet - taler af erfaring!

 

Hej

Det er rigtigt at det kan være lidt forskelligt hvad fremløbstemperaturen skal stilles på, men når jeg kører med en på 32 grader er min overfladetemperatur 27 som den max må være (Moland gulve dog 27 grader under gulvet).

Husk at din blandesløjfe skal kunne sikres/afspærres mod at komme højere op ,så der ikke ved en fejl kommer en forkert temperatur på gulvet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis