Affugter til båd

Hej!

Jeg er medlem af en forening, der har en 41 fods Banner.
Vi er mange der sejler på den på skift, og vi har derfor invisteret i nogle lækre sæt sejl-tøj. Vores problem er, at når vi har været ude og sejle - på en våd og blæsende dag - er det eneste sted vi kan hænge vores jakker og bukser til tørre i båden. Dette medføre desværre at båden bliver fugtig. Derfor havde vi tænkt på at anskaffe os en affugter.

Kan det lade sig gøre, at få sat en affugter op i båden? En som altid skal kunne stå dernede - også mens vi sejler.

På forhånd mange tak - Nicolai Hansen
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Nicolai41

Hej!

Jeg er medlem af en forening, der har en 41 fods Banner.
Vi er mange der sejler på den på skift, og vi har derfor invisteret i nogle lækre sæt sejl-tøj. Vores problem er, at når vi har været ude og sejle - på en våd og blæsende dag - er det eneste sted vi kan hænge vores jakker og bukser til tørre i båden. Dette medføre desværre at båden bliver fugtig. Derfor havde vi tænkt på at anskaffe os en affugter.

Kan det lade sig gøre, at få sat en affugter op i båden? En som altid skal kunne stå dernede - også mens vi sejler.

På forhånd mange tak - Nicolai Hansen
.

hej Nicolai . Det er jo et velkendt problem, du bringer frem, og der er ingen nemme løsninger. Det bedste ville være et et kraftigt ventileret skab ( toilettet ) med luftafgang til det fri . ( solcelleventilator ?) , og allerbedst med varme på, ellers er der kun udluftning af hele båden tilbage. Naturens love er således at al luft, som mødes vil blandes til samme fugtighed, derfor så meget luft ind/ud, som muligt, hvorved luftfugtigheden i båden langsomt bliver, som den omgivende luft. Hvis din affugter er en vandsugende bold, med en spand under, så gavner den ikke. Den vil godt nok meget langsomt suge vandet fra luften, men også afgive noget igen (fordampning). Hvis der ikke udluftes vil den samme mængde vand forblive i båden. Da der altid er vand i luften, vil en bold altid samle vand, også på en varm sommerdag i havnen, hvor en let udluftning er det der skal til. I min branche lærer man at få vand ud af ler, på den mest effektive måde.rolleyes Og det virker ens.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra ThomasB

Kan man mon ikke bruge en af der her "affugtemaskiner" man kan købe i byggemarkederne? Det vil så kræve konstant landstrøm..
.
De kunne måske være gavnlige, hvis man har strøm, og kommer i land med meget vådt tøj, jeg har flere i brug på job, men de er meget langsomme. de virker ved at ha' en iskold rulle, som luftens fugt fryser fast på. rullen drejer, isen skrabes af og falder underud og smelter.rolleyes Mine er ret store, men der opgives som regel hvor meget vand app. kan udskille pr. døgn, træk en del fra . De afgiver en del varme til rummet, en fordel da varm luft bærer mere vand en kold luft. Der er ingen grund til at den i gang mere end nødv.cool

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs.

Det lyder besværligt med sådan en affugter, og jeg tvivler også på at forsikringen dækker hvis den f.eks bryder i brand mens man ikke er ombord.

I nogle sejlklubber har de tørreskabe - det er nok bedre.

Mvh Thomas
Citat fra ThomasB

Hej Lynæs.

Det lyder besværligt med sådan en affugter, og jeg tvivler også på at forsikringen dækker hvis den f.eks bryder i brand mens man ikke er ombord.

I nogle sejlklubber har de tørreskabe - det er nok bedre.

Mvh Thomas
.
Det har du ret i, men det virker jo ikke til havs, eller i fremmede havne.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
De affugtere jeg har set i byggemarkeder virker efter kondenseringsprincippet, og er i praksis en lille kølekompressor

Vi har tidligere (da vi boede i betonlejlighed) haft en sådan affugter, da der særligt om vinteren var meget fugt
Vi tømte den for vand een gang i døgnet, her kunne ofte udtømmes 3-4 liter!

Så den virkede ihvertfald fint, vi købte den på bud i Metro til omkring 1000,-

Med venlig hilsen

Fladder
prøv at tage en spand og smid et killo salt i spanden,
stild spanden i båden,
du vil da iløbet af nogle dage have en spandfuld saltvand.
salten suger fugten.
hilsen gearløsicon3.gif
Citat fra lynæs

.

hej Nicolai . Det er jo et velkendt problem, du bringer frem, og der er ingen nemme løsninger. Det bedste ville være et et kraftigt ventileret skab ( toilettet ) med luftafgang til det fri . ( solcelleventilator ?) , og allerbedst med varme på, ellers er der kun udluftning af hele båden tilbage. Naturens love er således at al luft, som mødes vil blandes til samme fugtighed, derfor så meget luft ind/ud, som muligt, hvorved luftfugtigheden i båden langsomt bliver, som den omgivende luft. Hvis din affugter er en vandsugende bold, med en spand under, så gavner den ikke. Den vil godt nok meget langsomt suge vandet fra luften, men også afgive noget igen (fordampning). Hvis der ikke udluftes vil den samme mængde vand forblive i båden. Da der altid er vand i luften, vil en bold altid samle vand, også på en varm sommerdag i havnen, hvor en let udluftning er det der skal til. I min branche lærer man at få vand ud af ler, på den mest effektive måde.rolleyes Og det virker ens.


Tak for svaret smile

Du snakker om et ventileret skab med udfluftning.
Kan man få sådan et lavet til en båd, og hvis ja hvor?
Er der nogle, der har specialiceret sig i det?

på forhånd tak igen smile
Hej,
Du kan købe sådan nogle specielle "puder" som samler fugten op. Jeg bruger dem bla. i mit jagtskab. De kan genbruges. Ved ikke om de har tilstrækkelig kapacitet til en båd - blot en ide smile
Mvh
Vangsoe

Vangsoe
Citat fra Nicolai41

Tak for svaret smile

Du snakker om et ventileret skab med udfluftning.
Kan man få sådan et lavet til en båd, og hvis ja hvor?
Er der nogle, der har specialiceret sig i det?

på forhånd tak igen smile


Sådan et skab kan du få lavet hos den lokale bådebygger, så er du også sikker på at det ikke bliver noget "klamp" men kommer til at passe til resten af apteringen. Iøvrigt skal der altid være en god udluftning i en båd, ellers vil træapteringen stå og rådne.

V.h. Håndværkeren smile
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis