Tjahhh - Lisbeth har vel både ret og alligevel ...
Den vejledning som der blev givet virker måske meget omstændelig, men den er ikke desto mindre korrekt.
- overfladen skal jo slibes ned - om det så sker med en Scotch-Brite (eller whatever de hedder) eller sandpapir og eventuel rystepudser, er måske ligegyldigt for Lisbeth, men for mig er det afgørende for strukturen af den færdige træflade: den grønne svamp vil lave en mere ujævn overflade (vil fremhæve træets årestruktur i relief), mens sandpapir/rystepudser giver en mere glat og jævn overflade. Begge dele har sin berettigelse, og valget er op til ejer/bruger - ikke andre (dog en kommentar: den slebne/glatte overflade efter sandpapir er nemmere at holde end den skurede).
- udvaskning med grundrens (eller for den sags skyld almindelig Ajax eller andet flydende rengøringsmiddel - hvorfor tror folk at "grundrens" er et eller andet specielt vidundermiddel?) er kun nødvendig hvis der ser ud til at være farveforskelle i overfladen som kan indikere at derer forskel træets sugeevne ... men jeg ville nu vaske det grundigt efter slibning/skuring under alle omstændigheder
- at oliebehandle en bordplade er måske banalt for nogle - det gør man vel bare?! OK, så gør det "bare" ... Personligt er jeg aldrig mindre "omstændelig" end den først omtalte instruktion,hvis jeg skal oliebehandle træ, og jeg skal gerne give en endnu mere analfikseret version af min førstegangsbehandling med olie:
1. træet afslibes og afvaskes
2. træet tørres i velventileret rum i mindst 1 døgn
3. træet grundes med koldpresset lindolie fortyndet med 30% vegetabilsk terpentin så der ligger en tynd hinde ovenpå træet
4. efter 15 min. borttørres den tynde hinde med klud eller køkkenrulle
5. træet får lov til at trække 1-2 timer
6. pkt. 3-5 gentages (ialt 2 gange med fortyndet olie)
7. træet indsmøres med koldpresset lindolie til der kan ses en jævn (jævn! - vær ekstra omhyggelig med meget sugende områder!) fedtet hinde på hele overfladen
8. efter 15 min. borttørres den tynde hinde med klud eller køkkenrulle
9. træet får lov at trække ½-1 times tid
10. 7&8 gentages
Noter: hvis processen afbrydes med mere end en time - f.eks. at man giver det to gange med fortyndet den første dag, og så vil give den de to gange med ufortyndet næste dag, så tørrer jeg træet over med ren vegetabilsk (bemærk det: vegetabilsk - ikke mineralsk) terpentin og lader det lige ose af ½ time før jeg kører på med olien.
Når pladen er behandlet på den måde, så har man en god basis for vedligehold. Og vedligehold betyder ikke at man skal igennem alt dette hver gang, - vedligehold er (afhængig af belastning, antal unger, alm. sløseri med opløsnings- og vaskemidler, etc.) normalt kun noget der skal ske en gang om måneden, og det består bare af 7+8.
(Hvis der på noget tidspunkt viser sig et fugtskjold på pladen (f.eks. efter et glas), så er det: afvaskning med sæbe/grundrens/Ajax og 2,3,4,5 + 7,8.)
OG: hvis der er nogen der synes at det virker lidt latterligt at bruge så megen tid på at "starte" et stykke oliebehandlet træ, så kan de jo overveje hvorfor man opfandt lakken i sin tid!
PS: for en sikkerheds skyld, så må jeg vel hellere lige pointere at ovennævnte kun gælder for en fyrretræ:
- mahogni ell. teak: ikke olie, bør stå rå eller i lak
- pseudo-mahogni (diverse brune terrassebrædder): som fyrretræ (jep, - jeg er inkonsistent, men ikke inkostinent ;-)
- bøg og birk: altid kun lakeret i våde områder som køkkenborde og badeværelser
imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!