Træpillefyr igen!

Hej!
Jeg har et stokerarrangement bestående af en Salamander kedel, en TBmini stoker og en olietønde med en snegl til fødning af stokeren, se billede.
Huset er på 200 m2 + 100 m2 1. sal og rimeligt isoleret, med rigtig god varme. Yderligere trækker det mit rimeligt isolerede værksted på 112 m2 3,5 meter til kip, med normalt 12-14 grader.
Jeg har brugt dette anlæg i 4-5 sæsoner uden de store problemer.
Jeg kalkulerer med at bruge 16 tons piller i den kommende sæson, iflg erfaring.
Der er ikke nogen røgvendeplade i kedlen. Der er kun den øverste røgkanal igennem elementerne + bundristen, som brænderen ligger over.
Den lille orange fætter på billedet er et reserveoliefyr som aldrig bruges, da pillearrangementet kører stabilt, hvis jeg hælder piller i tønden. Jeg har en forlænger til tønden, så jeg kan have til 2-3 døgn i den værste kulde.

Så spørger jeg:

Vil jeg vinde noget ved at bikse en røgvendeplade ind. (det vil bestemt ikke blive let!) og er der forslag til hvordan og hvor den skal sidde?

Vil jeg vinde noget ved at sætte et mere moderne anlæg op på den givne, sparsomme plads? og hvilket?

Kan man uden kvaler, sætte en trykekspansion på anlægget, uden at den gamle kedel begynder at lade vandet? Den kører med åben ekspansion i øjeblikket.

Kan den gamle kedel isoleres, og hvem gør sådan noget? idet der bliver meget varmt omkring den, som dog ikke går helt til spilde, idet den opvarmer rummene omkring.

Jeg håber på en eller anden gider komme med input!biggrin
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

16 tons piller er da bestemt en ret betydelig mængde. Hvad er din røgtemperatur? Er din kedel tæt for støv/ sod. Jeg ville med det store forbrug overveje om ikke en ny kedel med de fordele en sådan har kunne betale sig. Isoleringen er langt bedre, udnyttelsen er noget bedre og så er den tæt så støv og sod i fyrrummet undsåes. Jeg tror ikke at jeg ville ofre ret meget på det gamle system. Isleringen kan du vel selv lave? TB mini er godkendt til tryk ekspansion, så det kunne du da godt lave på det eksisterende system, formentlig ret nemt, men jeg kan ikke se enden at kedlen hvor det skal monteres i toppen.

mvh Anders
Med 16 tons har jeg også taget højde for en lang og streng vinter. Jeg gider ikke slås med vrangvillige leverandører til aprilwink
Kedlen er ikke utæt og sviner ikke rummet.
Jeg er noget usikker på, hvorledes man skal isolere en sådan kedel og jeg er ikke god til finisharbejde af den slags. Det skulle jo ikke gerne ligne Jerusalems ødelæggelse bagefter.
Men hvor meget vil en røgvender gavne?
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen

Der er nok klogt det med at købe godt ind af pillerne, røgvenderplader har jeg ingen erfaring med, men det må da afhænge af hvad din røgtemperatur er og det er en god idé eller ej.
Jeg har selv haft sådan en salamanderfætter som jeg isolerede med 50mm rockwool og gipsplader udenpå. Den løsning var skorstensfejeren ikke tilfreds med. Der ydre skulle være en metalplade. Hvis kosmetikken skal være i orden ville jeg satse på en løsning hvor der kom isolering og et ekstra lag plader på siderne. Med en god tegning burde en smed kunne bukke og klippe nogle plader til som passer. Problemer bliver bare prisen. Der skulle jo helst ikke være noget som nærmede sig prisen på en ny (eller nyere brugt) kedel.

mvh Anders
Hej
duskriver du kalku.. med 16 t. om det er lidt i over kanten skal jeg ikke lige kunde sige du har jo rimelift mange m2 du opvarmer.
Om en røgvænder er løsninger + ja i første omgang vil jeg sige som anders ! "hvad er din røg tmp. max. og min.
Man kan godt lave noget i stil med en røgnænder eller kædespære til en sal.. men som du selv skriver så er det ikke lethar dog lavet et par stk. med tiden !
men der er forskæl på de sataner inden i så hvis du vil have mere at vide om hvordan og hvor ledes så tag lige og knips et par bill.. af dyret inden i og send mig en pm. så skal jeg nok prøve at hjælpe dig videre.
Med hensyn til yderlig iso. af kedel, ja så er jeg helt sikker på at det vil hjælpe, da den type kedel du har der stort set nok er den type kedel som er ringst iso. men om det kan svare sig i kroner og øre, ja så tror jeg det ikke.
du skal nok regne med at du er a´med ca. 2-3500 kr.(metalplade/rockwoll/klippe,bukke,save,osv./arb.løn/ mons. ) inden du er færdig. med proj.. og så er det stadig en gl. kedel du har med forholdsvis lav virkningsgrad!

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Der kommer lige et skilderi af det indre af herligheden.

Det undrer mig en del at alle mine indmuringssten er evakueret, men kan ikke finde ud om det er til skade eller gavn. I alle tilfælde kan der være mere aske i den uden sten. I højsæsonen kan jeg fyre ca. 1 ton piller af, uden at tømme fyret eller hærden. Det er jeg fint tilfreds med.

Tidligere, da jeg fyrede med brænde, var det indre slimet til af en tjæreagtig substans, men nu med pillerne er det kun tørt pulver, der forsvinder når man rører ved det, og er meget let at fjerne med askesugeren, som ses på det første billede.

Hvis man sætter en røgvender ind, vil jeg være lidt ræd for at får asken til at falde mere ned i hærden. Men jeg ved ikke noget om det, idet jeg ikke har eksperimenteret med sådant.

Min installation er vel nok noget af det billigste, der findes i virksomt brugbiggrin
og mine spekulationer går på om det kan betale sig at investere en hel masse mere.

Jeg har dog skaffet mig et røgtermometer som jeg skal have boret hul til og se, hvad temperaturen er.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
hej ja
ok jeg sagde inden i smile men det var ikke så bokstaveligt ment, det jeg efter lyste var et billed af hvad der er af fremspring/afsatser/kanter osv som man kan montere ting på, der er som sagt forskæl på flere af de samme kedel modeller så derfor billedet så man lige som kan komme til at se hvad der passer til din kedel smile

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Der er ikke nogle fremspring eller kanter, til at lægge en plade på. Den skal stå på nogle ben, hvilket gør placeringen meget besværlig, hvis man ikke laver den med løse ben, som så monteres inde i brændkammeret.
Men hvis alle disse besværligheder så ikke fører noget positivt med sig, er det jo skjønne spildte kræfter :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Kan du ikke knipse lidt så dan man kan se fyret forfra med åbne låger ! samt et hvor man kan se den øverste del af fyret ( retraterne) der hvor røgen stikker af ud af fyret

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Kappen på kedelen kan løsnes i bunden og isoleringen lægges på kedelen og på med den gamle kappe igen. Så kan du selv bestemme hvor meget isolering
du vil have på. Du kan bruge patentbånd til montering bagefter.

Der er forskel på røgkasserne på Salamander, på kedler til fastbrændsel ca. 8 cm. og kedler til Oliefyr ca. 6 cm. tyk.

På røgkassen bagpå under røgrøret er der en plade der kan skydes op og ned
efter hvor meget gennemgang der skal være i røgrøret.

Pilleklub.dk er der mange spørgsmål og svar.

Hilsen
Ape Berg
Allerførst tak for at I gider komme med input!smile

Jeg har taget temperaturen på fyret:
Ved trin 5, ud af 7 er røgtemperaturen 460 grader
trin 4 = 420
trin 3 = 320-340, hvilket er den mest brugt stilling i sæsonen
trin 2 = 250-290, hvilket er almindeligt i overgangsperioderne

Det er da vist ret høje temeperaturer?

Jeg vedlægger et par skilderier yderligere:

Billedet af toppen af kedlen indvendigt er før den blev renset!!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis