Vandforbrug - pas på

Vi fik årets normalt rolige vandafledningsregning fra kommunen - men denne gang lød den på kr. 11.000 efter a'conto betaling.

Et par dage efter kom regningen fra vandværket og den lød på kr. 7.000 efter samme a'conto betaling.

Vi havde brugt 456m3 vand på et år hvor 100 er normen.

Jeg havde hørt lidt lyd de sidste 14 dage fra badeværelset, men regnede med et armatur der var ved at ryge, men da jeg så kiggede på vandmåleren som til årsregning var aflæst til xxx m3 nu viste 200 m3 mere efter bare 2 måneder, kunne selv jeg finde ud af der var noget galt.

Trykket har været det samme når vi skulle bruge vand. Der har intet være at se af vand i huset eller uden for huset eller sokler der var våde.

Jeg prøvede at gå i strømpefødder rundt om huset uden at blive våd.

Vandværkets "alarmcentral" blev tilkaldt 2 dage inden påske, og de kunne konstatere et brud i vores store badeværelse "hvor et armatur" var ved at ryge".

De var enormt effektive, så dagen efter - efter aftale med forsikringen kom et sporingsfirma ud og kunne lokalisere fejlen delvist, for som han nævnte, brugte man kobberrør i 70'erne som er ok. Man brugte også plastic rundt om dem for at gøre det endnu bedre, men hvis der var plastic kunne vandet løbe inde i dem og først der hvor der var brud på plasticen, ville han spore vandet som så kunne være flere meter væk derfra.

Vi har et stort badeværelse en mellemgang (hvor der er indgang til sauna og udgang til terrasse) og så soveværelset, så de skar et stykke op af soveværelsesgulvet, og der lå vel 1 cm. vand. - soklen var perfekt udenfor, min kone havde godt nok syntes hun kunne lugte saunalugt i en periode, men ellers intet spor af over ½ mill. liter vand.

Ganske flot undergrund vi har.

Så kom påsken og dermed varmen, og terrassen blev taget i brug, og så opdagede jeg at fliserne som er 40x40 cm. mærkbart havde ændret sig i lægningen og bevægede sig vel ½ cm når man trådte lidt hårdt på dem. De har vel bevæget sig 1½ cm i forhold til hinanden som de ligger nu, men man ser det ikke lige.

Kommunen har accepteret, at hvis vi kan få det skriftligt, at vandet er røget ud i jorden har vi ikke belastet rensningsanlægget, og så bliver vi sat til 150 m3 - vandværket har jeg endnu ikke talt med, men vandet har vi jo fået, og det må forsikringen vel så dække, da det er en følgevirkning af skaden.

I morgen skal taksator acceptere om gulvet i badeværelset kan brydes op, for vi har elvarme i gulvet, og det ryger så, så det koster et nyt gulv.

Jeg har svært ved at se, hvordan man ellers vil nå til et indstøbt rør med hul i.

Så morale: aflæs vandmåler og beregn forbrug, så du ikke også når at få ½ mill. liter ud i huset, hvor vi har været heldige at jordforholdene har kunne optage det, for ellers kunne det virkeligt have skadet hele huset, og selv en forsikring kan jo ikke dække sådan en skade.

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen.

Træls historie, forsikringen dækker ikke udgiften til dit vand.
Vandafledningsafgiften er relativt enkel at slippe for, men prisen og afgiften på vandet skal du som udgangspunkt betale. Dog er der sket ændringer på det sidste, jeg kender et tilfælde hvor vandafgiften blev betalt tilbage, det krævede bl.a. en ansøgning til den regionale skattemyndighed.
Alle vandværker får 10% såkaldt ledningstab som de ikke skal betale afgift af. Måske kan du få dit læk ind under ledningstabet?
De fleste steder er ledningerne så utætte at de 10% allerede er overskredet.
Prøv de forskellige muligheder og giv IKKE op.
Held og lykke

Anders Kruse
Hej Jørgen smile

Det var dog irriterende så uheldige i er!

Hvis i kan dokumentere at i ikke har brugt kloakken, så skal i ikke betale vandafledningsafgift. Bryggerier betaler ikke vandafledningsafgift på vand brugt til brygning.

Forsikringen må da skulle betale det vand der er løbet ud. Det mener jeg at min forsikring gør.

Mvh
ThomasB
tjek lige din police. Jeg tror du vil opdage at forsikringen ikke betaler for vandet. De fleste opdager det først når de har haft en vandskade i f.eks et sommerhus. Jeg ved af egen erfaring at en revnet flexslange i løbet af 5 uger kan resulterer i et vandforbrug på 1400 kubikmeter altså ca 100 gange en alm. families årlige forbrug.

Mvh Anders Kruse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis