Efterisolering af gammelt tag uden undertag!

Vi skal til at sætte et gammelt hus fra 1912 istand. Huset har et skiffertag, men der er ingen isolering i. I skunkrummet kan man se skifferen mellem spærrene. Hvordan sikre jeg mig at der ikke trænger vand ned i isoleringen, men at isoleringen stadigvæk kan ånde?

Opbygningen af efterisolering set indefra er tænkt som: 2x gips, dampspærer, brandsnore, 200mm iso og ????, luft, skiffer!

MVH
Mette
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok have fat i nogle "undertagplader", som er impregneret masonit, som sættes mellem spærene, helt ned til tagrenden.

Mvh Thomas
Hej Orla.

Hvornår bruger man så de undertagplader?

Mvh Thomas
Hej Thomas

Man kan ikke etablere et tæt undertag "nedefra".

Hvis man har et ældre tag der er utæt er det defekt.

Skiferen her er sikkert kittet sammen, og hvis det først begynder at blive utæt, er det erfaringsmæssigt ikke til at redde, og står for udskiftning, da lægter og spær vil blive opfugtede, her hjælper et undertag ikke.
Hej igen Orla.

Jeg troede bestemt at de masonitplader sad mellem spærene, med en bue nedaf i mellem, så vandet løb ind på midten og ikke ud til siderne (mod spæret).

Jeg har fundet et par billeder og kan se at de ligger mellem lægterne og spæret med en forhøjning ovenpå.

Tak for info.

Mvh Thomas
Kan man efterkitte og så isolere hvis taget kun skal holde ca. 5 år endnu, eller montere vindpap mellem spærene yderst, så man opnår en lille ekstra sikring? vi har tænkt os at udskifte taget om nogle år alligevel, og i den forbindelse etablere vi selvfølgelig undertag! Men vi står med en mega renovering lige nu og vil gerne udskyde den omkostning det er at lægge helt nyt tag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis