evt. manglende kompression

Hej

Jeg har en Fram 21 med en meget gammel bukh DV10 motor i. Motoren vil ikke rigtig starte uden diesel start, så har nogle forslag til hvorfor. Jeg har selv hørt at det kan skyldes manglende kompression, men hvordan laver man en kompressionstest? I øvrigt kan man sagtens selv dreje svinghjulet rundt med hænderene, kan det skyldes manglende kompression?

Tja, en del spørgsmål, er der nogle der har svar?

På forhånd tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du selv er inde på, så er det nok manglende kompression.

Det kan skyldes defekt topstykke, pakninger, stempelringe, skæve ventiler/ plejlstænger (f.eks pga vand i cylinderen) mv.

Der er nok ikke andet for, end du må have den skilt ad her til vinter - måske skulle du overveje en Yanmar? wink

Mvh Thomas
Hej,

Kan også skyldes en så simpel ting som at ventilerne står for stramt - læs: lukker ikke helt pga for lille et ventilspillerum. Jeg har selv en DV20, hvor jeg hvert år justerer ventiler - og ventilspillerummet skal som regel øges et par hundrededele mm hvert år. Om det er fordi ventilen ligesom "synker" ned i sædet pga slitage skal jeg ikke kunne sige - men det er i hvert tilfælde et faktum.

For et par år siden havde jeg også startproblemer. Det viste sig at være dyserne som var slidte. 2 nye dyser og så startede den som en drøm igen.

Ellers prøv at kontakte Løkken Smede og Maskinværksted - spørg efter "Smeden" - HAN kan bare noget med Bukh

Mvh
Vangsoe

Vangsoe
Citat fra Vangsoe

Hej,

Kan også skyldes en så simpel ting som at ventilerne står for stramt - læs: lukker ikke helt pga for lille et ventilspillerum. Jeg har selv en DV20, hvor jeg hvert år justerer ventiler - og ventilspillerummet skal som regel øges et par hundrededele mm hvert år. Om det er fordi ventilen ligesom "synker" ned i sædet pga slitage skal jeg ikke kunne sige - men det er i hvert tilfælde et faktum.

For et par år siden havde jeg også startproblemer. Det viste sig at være dyserne som var slidte. 2 nye dyser og så startede den som en drøm igen.

Ellers prøv at kontakte Løkken Smede og Maskinværksted - spørg efter "Smeden" - HAN kan bare noget med Bukh

Mvh
Vangsoe

Hej Vangsoe

Jeg havde selv tænkt på dysen (motoren har en cylinder). Det er ligger i hvert fald også i den billige ende af rep. dele. jeg har set at de hos kkemotorer har en komplet dyse til 373 dkr. Men kan jeg finde ud af hvorvidt det er dysen ved at lave en kompressionstest? Og ved du hvordan jeg laver en sådan?
Hej,

Nej - en kompressions´test har ikke noget med dysen at gøre.
Hvis du skal have checket dysen skal du ind til eks. Ketner eller Bosch, hvor du kan kontrollere trykket og forstøvningen. Men til den pris villle jeg nu købe en ny dysespids under alle omstændigheder.

Kompressionstesten foretages med en kompressionsmåler - men check nu lige de ventiler og din dyse først !

Bedste hilsener

Vangsoe

Vangsoe
Citat fra Vangsoe

Hej,

Nej - en kompressions´test har ikke noget med dysen at gøre.
Hvis du skal have checket dysen skal du ind til eks. Ketner eller Bosch, hvor du kan kontrollere trykket og forstøvningen. Men til den pris villle jeg nu købe en ny dysespids under alle omstændigheder.

Kompressionstesten foretages med en kompressionsmåler - men check nu lige de ventiler og din dyse først !

Bedste hilsener

Vangsoe

Hej Vangsoe

Jeg prøver det snarest. Tak for indlægne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis