Afløbspumpe eller forhøjning til brusekabine

Hej alle
Jeg skal have opsat en ny brusekabine i mit lille baderum og har planlagt at føre afløbsvandet ud i toiletfaldstammen via en afløbspumpe.

Min tidligere kabine havde naturligt afløb og var hævet ca. 30 cm. over gulvhøjde, hvilket var en smule irriterende både rent praktisk, men også visuelt.

Nu har jeg haft besøg af min vvs-er, som fraråder pumpen og istedet anbefaler mig påny at etablere en ekstra forhøjning/sokkel til selve kabinen, da han har dårlige erfaringer med afløbspumper.

Jeg havde glædet mig til at slippe for den ekstra forhøjning, og vil derfor høre om der er nogle i dette forum som har erfaring med afløbspumper til brusekabiner?

På forhånd tak confused
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror jeg ville foretrække en forhøjning. En afløbspumpe koster strøm, kan gå i stykker og så larmer den vel?

Er det overhovedet lovligt med en afløbspumpe?

Måske kan man fræse ud i gulvet til et nyt afløb?
Nu skriver du lille toilet, det vil sige at der vel ikke er så langt fra bruse cabinen hen til faldstammen. Jeg har også sådan en gulv brusecabine, d.v.s. den står på nogle ben der er 15 cm. høje, og så er der ca. 1,3 m. over til afløbet. Det er nok hvis dit afløbs rør falder med 1 cm. pr. m.
Jeg har så selv lavet en vandlås fordi dem der er på markedet er for lange, men det virker upåklageligt.

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Et problem er at der skal være el-magnetventiler på det kolde og varme vand,sådan at der kun åbnes for vandet når pumpen kørere. Så hvis der ikke er jord på stikk. skal det fremføres + et evt. hpfirelæ
Hold dig endelig fra afløbspumpen!

Jeg har en gang haft sådan en og det var bestemt ikke lykken! Der skal desuden trækkes el til pumpen hvilket ofte kan være et problem i et ældre badeværelse (og dyrt).

Pumpen larmer og efterlader som regel en lille vandpyt i brusekabinen, som den ikke får pumpet ud.

En brusekabine på en forhøjning er helt klart at foretrække.

mvh
Torben
Tak for jeres svar alle biggrin

Jeg har tænkt på strøm og relæ ift. pumpen og det er lovligt med en pumpe. Men jo - det er rigtigt at den larmer - kan nemlig selv høre når min overbo tager bad...

Et nicheafløb i gulvet kræver et stort arbejde med ophugning og efterfølgende vådrumssikring, hvilket jeg foretrækker at undgå - derfor har jeg valgt en kabineløsning fremfor et "rigtigt" bad.

Hvad er det for nogle ben din kabine står på - Håndværker- ?

Jeg prøver at udtænke en smart forhøjning, jeg kan lave selv - evt. bygget i gasbeton??? Har I gode ideer, må I meget gerne melde ud.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er stål ben med gummi sko mod gulvet.
Og jeg kan ikke anbefale dig at bruge gasbeton som ramme under din cabine, af den simple grund, det vil revne og være en "magnet" efter fugt.
Jeg går nemlig ud fra at du har et trægulv i dit badeværelse, og du kan altså ikke bare mure en mur op på et matriale der giver sig året igennem.
Lav en ramme af træ, eks. 16 mm. vandfast krysfiner med en fyrretræs ramme indvendig. Giv den så noget rigtig maling d.v.s. ikke noget vandpjaskeri her (vandbaseret maling) Så vil du have en pæn bundsokkel.
Hvis der er betongulv (eller terrasso), så er gasbeton en fin løsning og det revner ikke. Det suger ikke mere fugt end fyrretræ - og det skal under alle omstændigheder vådrumsikres. Gasbeton er også dejligt nemt at arbejde med, da det "kun" skal saves og limes.

Gasbeton rådner ikke og er formstabilt, så der kan sættes fliser på.

Mvh Thomas
Hmm ja ok - jeg skal have lagt vinyl på gulvet - er lidt i tvivl om det skal være vådrumsvinyl med en lille kant op af væggen når der ikke er gulvafløb (?) - oprindeligt er der både træ og beton - jeg har nemlig fået udvidet arealet med nogle køkkenkvadratmetre, hvor der er/var plankegulv.

Jeg synes også selv at gasbetonen ville være det letteste og det med fliser kunne blive en fin detalje, når nu en forhøjning lyder til at være den bedste løsning.

Tak for svar igen igen
Som håndværkeren skriver, så kræver gasbeton et fast underlag af f.eks beton. Det duer ikke at prøve at stille gasbeton på et trægulv.

Vær sikker på at det er vådrumsvenyl eller linolium du bruger. Jeg ville klart vælge at lave en kant, men det skal svejses sammen og det kan du nok ikke selv - så fliser er nok løsningen hvis du selv skal lave det.

Alternativt kan du lave det uden kant, og så bare sørge for at der er en god tyk membran (sådan noget blåt gummistads), og derefter f.eks glasvæv sat op med vådrumslim.

I øvrigt kan nogle kabiner leveres med en forhøjning i glasfiber hvor der bl.a er plads til vandlås og afløb.

Mvh Thomas
ThomasB - Har du nogle navne på en sådan kabine?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også