Solenergi - ventilation

Jeg kunne tænke mig at lavet en solcelledreven ventilator, med termostat, så den kun ventilere på de varme sommerdage.

Da jeg er lidt grøn på det område har jeg lige et par spørgsmål:

Kan man tlislutte en "normal" termostatstyret ventilator fra byggemarkedet til en solcelle, og hvor stor skal sådan et sol-panel være?

Kan man lede "overskuds-strøm" ned i kælderen, så det evt kunne ventilere /oplyse den om vinteren. Og er der en simpel måde at lede strømmen til henholdsvis ventilator og kælder? (er der ikke noget med at strøm altid vil vælge at gå den menneste vej, så hvis modstanden i kælderen er størst, vil den kun gå derned hvis der ikke er andre muligheder - dvs når termostaten er slået fra)

Og så lige det spørgsmål som nok er så plat at det er latterligt: Er strømmen der kommer fra solcellerne vekslestrøm eller er det jævnstrøm?

Green

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er stuen i vores sommerhus, som vi dog også bruger regelmæssigt til engang i november. Så de kombinerede solfanger-ventilatore dur ikke til mit formål. Der er heller ikke plads til dem på væggen (for mange vinduer). Vil gerne kunne trække den varme luft ud om sommeren, så det ikke er 48 grader når man kommer fra arbejde.
Grunden til at jeg gerne vil have noget ned i kælderen (det er nærmest en lille kartoffelkælder under badeværelset), er at hvis der bare bliver lidt varmere dernede, kunne man spare lidt på el-gulvvarmen i badeværelset.

Green

Hej Green

Jeg er på ingen måde ekspert i hverken solfangere eller ventilation, men føler at nogle af de tanker jeg har gjort mig omkring dit indlæg bør overvejes og kunne indgå i dine strategier.

Jeg gætter på at grunden til at du vil vælge en solfanger til at producere strømmen til ventilation og styring af samme, skyldes lyst til en "grøn" profilering. Du bør overveje ud fra en cost benefit analyse af solfangerløsningen om denne egentlig også er så grøn som det ser ud til. Alternativt vil en traditionel løsning være sikrere, nemmere og billigere at installere. Brug den sparede investering til anden "grøn" teknologi.

Du skriver endvidere at dit problem ligger i et sommerhus og årsagen skyldes et stort solindfald fra vinduer. Hvilket får mig til at spekulere på om ikke en automatisk persienne eller markise kunne være en løsning.

Din tanke om at blæse den varme luft ned i kælderen, får mig til at tænke på om hvorvidt du har overvejet at varm luft kan indeholde store vandmængder. Sender du nu denne luft ned i en køligere kælder vil der formentlig ske en kondensering på kolde overflader med mug og skimmelskader til følge. Ønsker du at ventilere kælderen kunne det overvejes at gøre dette med en tidsstyret ventilator, der henter sin luft udefra og kun arbejdede om natten efter duggen er faldet. Behovet for varme i kælderen er vel kun aktuelt om vinteren hvor du formentlig kun opholder dig kortvarigt i sommerhuset. Hvorimod udluftningsbehovet vil være konstant. Vær dog opmærksom på at hvis du sætter en instalation op, som beskrevet, vil du i frostperioder kunne nedkøle vandinstallationer i kælderen med frostsprængninger tilfølge. Så din styring skal kunne imødegå dette. Kan du på anden vis forhindre frostsprængninger er frostluft utrolig tør og velegnet til at fjerne fugt.

Stadig uden at være den store ekspert kunne jeg foreslå dig en mere lavteknologisk løsning med naturlig ventalitation hvor du udnytter at varmluft stiger opad. Hvis du installere en sortmalet skorsten (som om også kunne bruges til en pejs) ville den varme luft stille og roligt stige op gennem denne. Du ville kunne øge denne efekt hvis du på toppen installere en vindfane der orientere aftrækket i forhold til vindretningen, hvilket ville kunne frembringe en ejektorvirkning.

PS. der findes også vinddrevne ventalitationsløsninger. Hvor der på toppen af ventalitationsrøret sider en lille "mølle"

PPS. Hvad enten du nu laver en høj eller lav teknologisk løsning skal du være opmærksom på at når du hiver luft ud skal der også luft ind. Så sørg for at der er passende ventilationsåbninger, der sikre dette.

Held og lykke med projektet

Hilsen
Allan
Jeg har overvejet det med den fugtige luft. Kælderen er så fugtig i forvejen at der lever salamanerer dernede, så den bliver kun brugt til at opbevare vinterdæk og gammelt porcelæn. Der er beton etageadskillelse og ingen forbindelse til resten af huset, så det er ikke noget problem.

Men jeg giver dig ret i at det nok vil være mere økonomisk i det lange løb at lave en lidt mere lavteknologisk løsning. Jeg går i tænkebox og prøver at finde på en anden idé.

Tak for hjælpen.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis