Suzuki K50 4 gear

Hej,

Min K50 trækker ikke så godt, og kører langsomt.

Der er mange gode tips på forum men ikke så megt om Suzuki K50. Jeg fik blod på tanden og begyndte at skille motoren ad og har lige nogle spørgsmål. Kan nogen hjælpe?

Når nogen beskriver hvordan man fjerner plomben ved indsugningssiden bag karburatoren lyder det så enkelt, men når jeg kigger på det ca. 7 mm hul der er kan jeg ikke forestille mig hvordan plomben er placeret og hvor og hvorledes jeg skal bore for at løsne plomben. Det er vist nødvendigt før man borer et større hul Mange siger man kan bore op til 16 mm, men jeg er bare interesseret i at få den til at køre max. 50 km. Er det så mon nok at jeg alene fjerner plomben.

Har løsnet alle skruer til gearkassen på svinghjul siden men kan ikke skille den ad. Der bliver en åbning på en halv cm men så vil den ikke mere. Skal jeg også fjerne koblingen og tandhjul og skruer på den anden side? Eller skal der bare trækkes til. Der er øjensynligt intet der holder fast på svinghjulsiden, udover tætningsringen ved gearskifter armen.

Håber nogen kan hjælpe, på forhånd tak. Ellerer der nogen der kender til et forum hvor jeg kan få hjælp.

Mvh.

Has
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad havde du forestillet dig du skulle lave inde i gearkassen, se du hellere at få den samlet igen.
Rens din kaburator, skift luftfilteret, isæt nyt tændrør og sørg for at din kæde altid er velsmurt.
Så køre den en 30 35 Km. i timen og så må du vente til du er gammel nok til at tage kørekort til en motorcykkel. Det er altid sjovere at have noget godt til gode. Og det er bare super godt at køre MC det har jeg gjort i mange år hele året rundt.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværkeren,

Det var lidt trist at få dit svar. Jeg havde håbet på et svar jeg kunne bruge til noget.
I mellem tiden har jeg løst gearkasse problemet og skiftet lejerne. Den kunne desværre ikke køre mere end 15-20 km. selvom jeg gjorde de ting du også foreslår. Nu står den svære opgave i at samle det hele igen, men mon ik også det ka la sig gøre til trods for din modvilje.
Det er nu ikke fordi jeg ikke er gammel nok til MC, har kørt den her knallert i 30 år. Når det skal gå stærkt for mig er MC slet ikke nok.
Alligevel tak for dit humoristiske indlæg, og du altid velkommen med et par gode tunings tricks.

Hilsen Hus
Nu var det jo lidt svært at se at du havde kørt knallert i 30 år. De fleste spørgsmål på knallerter her i dette forum kommer fra unge der lige skal ud og køre stærkt på ulovlige knallerter. Derfor denne besked til dig, jeg troede du var en knægt på en 15-16 år.
Jeg ville mene at 310 Kmt. skulle være rigeligt på en MC, hvor mange biler tror du kan klare det ?
Men hvis du nu læste min besked som en 16 årig, ville du nok også tænke "gamle nar" jeg prøver dog blot på at mane de unge til lidt fornuft, en knallert er ikke bygget til 80 Kmt. så de kan komme til at se temlig "dumme" ud når de har været en tur hen af asfalten med den fart. Mange af dem kører også uden snublekyse.

Med hensyn til din plumb, så kan jeg huske at på min Suzuki Samurai, var overgangs stykket støbt på en sådan måde at det ville være temlig svært at bore plomben ud.
Men har du istedet prøvet at afkorte skørtet lidt på dit stempel, 5 mm. giver en del mere trækkraft, du kan også hente noget med en anden type lydpotte, det er noget med modstanden i potten.
Men ellers ville jeg da også mene at din knallert har aftjent sin "værnepligt" med 30 år.

V.h. Håndværkeren
Ja jeg har forstået at du ville prøve at mane mig til ro ved ikke at køre for stærkt på knallert og at du nok regnede mig for en ung knejt, gid det havde været sådan. Nej årene har sat sine spor i både mig og min knallert. Men med knallerten kan man nu skifte nogle dele og få den til at køre igen, så nemt er det ikke med mig. Skal igennem flere plastiske operationer. Ok nogle af de 30 år var dog på skødet af min far men på samme knallert, derfor en lille kærlighed til den.

Har nogle venner der også har prøvet at styrte måske ikke med 320 men så med høj fart at de risikerede liv og lemmer, men heldigvis ender det jo ik altid helt galt. Når jeg mener stærkt så mener jeg sjældent under 800 km/t, endda rimelig sikkert.

Nå tlbage til den plumbe hvorfor har man mon indbygget den så den er så besværlig at fjerne. Og når den er fjernet hvor stor tror du hullet bliver? Skal til at samle den og vil helst ikke have mere at gøre inde i motorblokken igen, da det ikke er helt nemt. Det med afkortning af skørtet kan jeg også prøve men det kan jo gøres bagefter og uden det helt store. Men hvis der ikke kommer benzin nok pga det lille hul skal jeg jo til at skille det hele ad igen.

Vil bare ha at den kører 40-50 istedet for 20-25. Er det ikke rimeligt?

Hilsen Hus
Hej Has1.
Når du afkorter skørtet på stemplet, står der åbent til skyllekanalen det længere tid, det vil sige den får mere at leve af.
Nu er det selvfølgelig lidt svært at sammen ligne, men aligevel.
Jeg havde på et tidspunkt sådan en ældre SCO dame knallert blev de kaldt, du ved den model der både kunne cykles og køre for motor. Den blev startet ved at jeg cyklede den igang, løftede kompresions ventilen og koblede motoren til.
Dengang boede jeg på Thurø, og dem der kender øen ved at der er en lang stejl vej fra dæmningen og op på øen. Da jeg hver dag efter arbejde i Svendborg skulle op ad den lange bakke syntes jeg ikke det var så sjovt at skulle trampe temlig meget i pedalerne for at komme op på Øen. Jeg fik så det råd at file 5 mm. af skørtet på stemplet. Det hjalp så meget at den kunne trække op ad bakken uden hjælp og endda med 30 Kmt. på lige lande vej kørte den så ca. 45-50 Kmt.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Hej Håndværkeren,

Det tror jeg også jeg vil prøve tak for tippet. Du var sikker på det var det eneste du gjorde.

Jeg har hørt mange tricks der kan laves på stemplet f.eks afrunde toppen af stemplet på den side der vender mod udstødningsrøret på en bestemt måde lave to trekanter på skørtet osv. Tænk hvad det ku gi hvis man lavede alle de ting. Så ville stemplet efterhånden heller ikke ligne et stempel.

Hilsen has1
Ja det var det eneste jeg gjorde.
Og du skal ikke begynde at file i toppen på dit stempel, så gør du blot kompresions volumen større, derved mister du tryk. Desuden vil det ændre på stemplets balange så de glider skævt i cylinderen hvilket giver et uhensigts mæssigt slid så cylinderen efter nogen tid bliver slidt oval og så mister du al kompresion. Du skal også sikre dig at stemplet ikke bliver for kort, for så vil din udstødnins port åbnes når stemplet er i top hvorved gasblandningen vil ryge den vej ud istedet for op over stemplet.

V.h. Håndværkeren
Har en Suzuki K50 ikke membranventil?

Det havde min 4 gears Yamaha i alt fald, og der hjælper det ikke at "hakke" stemplet som beskrevet.

Plomben var integreret i den studs hvor kaburatoren sad og den var hærdet så man kunne ikke rigtigt bore den ud. I stedet kunne man save studsen af og svejse/hårdlodde et nyt rør på som studs til kaburatoren, det hjalp.

Min 4 gears Yamaha havde F5B cylinder (3 skyllekanaler) og gik lovligt 40-45 ud ad lige vej.

Gearet 2 tænder foran (med suzuki-tandhjul), boret og med A-rør gik den 70...lige indtil en billist svingede til højre ind foran mig og jeg fik en flyvetur over kølerhjelmen
Måske det ville hjælpe med lidt nærbilleder af hvordan "karbonaden" er monteret.

På nogle knallerter (ældre Puch) er plomben monteret i cylinderen i form af en bøsning af rustfrit stål, som så enten fjernes eller bores op. Den foreslåede "justering" af stemplet kunne måske suppleres med en let planing af topstykket.
Hej Håndværker: Jeg var ordonans i militæret en vinter minus 20 gr. på en gammel BSA en cylinder ovre i det mørke sønderjylland, det er ikke noget jeg vil anbefale, mine værste fjender at køre på mc om vintereren, min første mc var faktisk en CZ, som jeg også kørte på om vinteren, ja og jeg overlevede.min gamle Honda 1000 fra 89 bringer mig til arbejdet på 20 min.( 80 km ad motorvej ) ikke om vinteren ja når jeg bliver pensionist vil jeg da også meget gerne have en Harley, den jeg har nu er kun et transportredskab

Mvh.

Benny N.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis