Fibergips, stålprofiler m.m.

Hejsa

Jeg skal have sat nogle nye indervægge op. De vender direkte ud mod en enkeltstensmur. Planen er at bruge stålprofiler og fibergips plader, go selvfølgelig isolering imellem.

Til spørgsmålene:

1) hvilke typer skruer er nemmest til at montere stål skinnerne i mit nystøbte betongulv ?

2) Jeg er lidt usikker på om der er spartelkant eller ej på fibergips(fermacell) pladerne, nogen der har erfaring med disse ?

3) sådan et stålstolpe profil er 35 mm i bredden... er det virkelig nok til samle to gipsplader på ?

4) Er det ok at bruge stålprofiler til indevendige vægge, eller skal man bruge dem til ydervægge ?

Inden nogen spørger: Hvorfor fibergips? Så er det af hensyn til at jeg nogle få steder har meget lidt plads at gøre godt med, så da det er nok med et lag fibergips vil jeg helst det. Endvidere skulle det jo være betydeligt stærkere. En sidste fordel er selvfølgelig at der kun skal monteres et lag...

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa...!

Der findes nogle "skruer til fibergips.. nogle kalder dem også for Fermacell skruer, så mon ikke du kan få dem samme sted som du får pladerne.

Der er ikke spartel kant på pladerne og de er heller ikke så høje som gipsplader, så personligt syntes jeg de trælse at spartle. man limer dem
sammen, med noget specil lim, til fugepistol. (som du også får der hvor du køber dem :-) )

Man kan sagtens samle over disse 35 mm stål skinner, men skruer du for ydligt kan kanten "knække" ud, der hvor du skruer, men det betyder intet.

og stål profiler kan sagtens bruges indøres, det gør man allesteder, så ingen problem.

Og husk der skal dampspære på væggen, mellem isoleringen og de ny plader.

Håber det var hjælp nok.. det plejer at være lækkert arbejde, så go fornøjelse. !

Lopus

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Mht skruer var det mest hvilke type skruer jeg skal montere gulvskinnerne med. De skal skrues fast i et beton gulv.

Mht. pladerne var det meningen at købe dem i 1200x2500 mm for at undgå de lodrette samlinger.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.

Nu ved jeg ikke om du har indkøbt materialer men:
A: Køb gipsplader der er 90 cm brede - Danogips laver nogle i 90x250(eller 270) og køb med spartelkant - ellers får du det ikke pænt.
90 cm plader er *meget* nemmere at håndtere alene.

B: Stålreglarne stiller du pr. 45 cm - så får du en meget mere stabil væg. (dette passer også med 90 cm plader, rockwool der er 92 cm (2x46) i længden. Med 45 cm mellem, behøver du heller ikke 2 lag. Hvis du monterer pr 60 cm og kun et lag, risikerer du at pladerne buler.

C: Køb bund og topreglar med filt (skumgummi), heri passer dine lodrette stålreglar lige ned i.

D: Lån en fikseringstang, så du "klipser" stålkonstruktionen sammen.

Og dine spørgsmål:

Ad 1:
Du skal købe "slagplugs" - det er skrue og rawlplug i én - du borer et hul i gulvet, og banker simpelthen bare skrue og plug ned med en hammer gennem stålprofilskinnen (top og bund med skumgummi). Det er meget nemt og stærkt. Hullerne i top og bundprofiler passer med en 6 mm slagplug.

Ad 2:
Min erfaring er at danogips' plader er de nemmeste at arbejde med.

Ad 3:
Ja 35 mm er rigeligt at skrue i. Du monterer bundskinnen og laver en lodret stolpe i hver ende, så topskinnen har noget at hvile på. Sæt stoplerne i hver ende i lod og skru topskinnen fast - så sidder den med garanti præcis lige over bundskinnen
Nu tager du et målebånd og en sprittush og markerer ved 45, 90, 135, 180 osv - det er vigtigt at du holder dette system, også forbi vinduer og døre. Når det er gjort klipper du resten af dine stolper til og stiller dem løst så stolperne står så dit sprittushmærke er lige i midten af stolpen. Fikser dem med fikseringstangen i bunden og brug et vatterpas til at stille dem i lod. Fikser så i toppen.

Ad 4:
Ja det er helt fint at bruge stål til ydervægge (indvendigt altsåwink.


Hvis du bruger Danogips (knauf) A1, så er deres plader gladfiberarmerede. Dette betyder at de ikke knækker så nemt. Du skal ikke begynde at finde alternative plader for at spare penge - det kan simpelthen ikke betale sig.

Husk at du IKKE må have skjulte samlinger i dit elsystem.

Og husk at du i hjørnerne skal have en hjørnestålprofil, så du har noget fælles at skrue pladerne i. Ellers kan dine hjørner begynde at revne en smule, når huset arbejder.


Mvh ThomasB
Hej Thomas

Tak for dit indlæg. Det er meget fristende at bruge almindelig gips i et lag fremfor fibergips da det er langt langt billigere.

Jeg er bare bange for at jeg kommer til at ærge mig når jeg skal til at hænge ting og sager op på væggen.... Jeg er igang med at lave nyt bryggers og nyt badeværelse, så der skal hænges skabe og vaske og meget andet godt op!

Men jeg er tilbøjelig til at gå den vej du foreslår og så eventuelt forstærke med to lag eller x-finer de steder jeg skal hænge skabe op i bryggerset. I vådrumszone på badeværelse må jeg heller lægge to lag vådrumsgips så der ikke er nogen der begynder at løfte fingre...

Vedr. forstærkning med x-finer forslår de på danogips hjemmeside at man ganske enkelt skruer et lag op på indersiden af stålreglerne de steder man ved der skal hænge vaske med mere... hvad siger i til det ?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Aha, det er i vådrum. Så skal du bruge vådrumsgips.

Glem den fibergips, det er overkill. De fleste ting du hænger op har træk nedaf og ikke udaf.

Der hvor du ved der skal sidde noget tungt, skruer du f.eks forskalningsbrædder op på bagisden af gipsen med trægipsskruer gennem gipsen forfra - inden du sætter pladen op. Så kan du montere skabe med alm træskruer.

Du skal ikke være nervøs for om du kan skrue noget op andre steder - der er kommer så mange forskellige gipsskruer/plugs der ikke er til at flå ud af væggen.

Lad være med at lytte for meget til dem i silvan og bauhaus - de aner simpelthen ikke hvad de taler om, og så vil de som regel gerne sælge dig dyre materialer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Takker, vil følge din anvisning, sparer mig for adskillige tusinde kroner selvom der skal nogle flere stålreglar til.

mht stålreglar, er dem man kan købe hos e.g. lavpristrae.dk gode nok eller bør jeg købe danogips?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Jeg kender ikke andre end Danogips reglar - og til vådrum ville jeg bruge et anerkendt mærke - mon ikke du kan tale om prisen? Jeg har selv købt de fleste af mine materialer hos Knud Larsen (www.byggecenter.dk) - spørgs evt efter Lene Larsen og hils fra Thomas wink. Hun er også meget flink til at svare på spørgsmål.

Der er også f.eks www.bygmax.dk.

Hvis man er lidt fræk, kan man jo spille dem ud mod hinanden smile
(lav en liste over alle materialer og send den rundt)

Harald Nyborg har i øvrigt et pladeklippesæt (rød, grøn og sort saks) - jeg kender ikke kvaliteten, men mon ikke de rækker til dit brug?

I stedet for en fikseringstang til reglarne kan du bruge "lopper" - altså små skruer med rundt hoved (opad), de buler ind i gipsen når man lige slår let med en hammer (med træklods imellem).

Jeg er forresten ikke sikker på at du behøver vådrumsgips i bryggerset.

Mvh Thomas
jeg sætter kun vådrumsgips i min brusekabine samt de forskrevne områder udfra kabinen.

hvor køber man sådan en fikseringstang? jeg kan ikke finde en hos haraldnyborg... hedder den eventuelt noget andet ?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
har nu fundet sådan en "fixertang" og forstår nu hvordor du foreslår at jeg skal låne en.... det er jo latterligt dyrt, det skulle være jeg skulle prøve det med skruerne istedet

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også