Spartle/kitte vinduer udendørs?

Efter afslibningen af alle vores kældervinduer, kan vi desværre konstatere, at flere af karmene og selve vinduerne har huller efter råd (tror vi).

Nu har vi gravet og slebet det værste ned, men det har efterladt nogle fordybninger - også flere relativt dybe.

Hvad skal vi fylde dem ud med? Jeg havde egentligt forstillet mig acrylspartel, men er der andet der er bedre at bruge? Kit?

Og forresten - nu når vi er ved kit - skal man slå små stifter i vinduesrammen, der hvor man kitter?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Malkeko

Hvis det er vandrette overflader, vil jeg anbefale en urethanspartelmasse, det er en oliebaseret spartelmasse.
Den holder bedre, på udendørstræ.
Men brug gerne acrylkit, til at kitte vinduesglas.
Jeg vil ikke anbefale en acrylspartelmasse, udendørs, da den ikke er vandbestandig(læs vandrette overflader)
Acrylkit til at kitte vinduer (kan males
Acrylfugemasse fuge imellem 2 emner (skal males)
Acrylspartelmasse huller og revner på indendørs træ (kan males)
urethanspartelmasse inden og udendørs på træ og metal (kan males)

Du kan selvfølgelig slå stifter i, undtagen i acrylfugemasse.

Hjælper det lidt

Colormann
Colormann du plejer ellers at være en stor fortaler for linoliemaling, så det undrer mig lidt du ikke anbefaler linoliekit.
Ret mig hvis jeg tager fejl color, men hvis vinduet er renset i bund og lidt medtaget ville det så ikke være sagen at grunde med linolie/trætjære så træet ikke suger vand og er beskyttet mod råd og herefter give falsen linoliefernis. Når den er tør så kitte med linoliekit? (og derefter male med linoliemaling)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej hej

Jo du har fuldstændig ret.
Men i det her tilfælde, bruges der en vandig vinduesmaling, og hvis der kittes med linoliekit, skal han vente ca. 2-4 uger, før der males med vinduesmaling.
Med en acrylkit, kan der overmales efter 8 timer, med vinduesmaling.
Så linoliekit og linoliemaling hænger sammen og acrylkit og andre malinger hænger sammen, hvis det skal lidt stærkt.

Så jow jeg forstår godt din undren, og vil give dig fuldstændig ret i at der skal grundes godt og grundigt, med egnet grundingsolie, vådt i vådt, og husk og at aftør efterfølgende

colormann
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også