Puds og "marmor"-look a like

Hej

Jeg så engang noget i TV hvor Erik Peitersen pudsede en væg så det kom til at ligne marmor eller i hvertfald havde en galt skindende overflade. I programmet var det noget rødt han lavede. Er der nogle der ved hvad det hedder ? eller mere hvordan man gør ?

Min tanke var at lave det bag en brændeovn hvor væggen skal pudse. Jeg har pt.- gips hvilket ikke er så godt når man gerne vil have ovnen ind til væggen. Er der nogle gode alternativer til puds ??? Har tænkt på masterboard, metalplade mm. Andre forslag er velkomne

JR

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Stucco lustro er kun navnet på en marmorspartelmasse.
Men f.eks. skovgaard og frydensberg, laver et produkt, der hedder marmorglit, der er til at komme i nærheden af rent økonomisk.
Findes i 1 kg, 5 kg, og 1o kg.
Kig f.eks. ind på www.skovfryd.dk

Du blander tørfarve i spartelmassen og trækker det på i tynde lag, med en spartel, og glitter det bag efter(d.v.s. trækker spartlen henover overfladen, indtil den bliver blank) fedt at arbejde med og det kan gi et fantastisk resultat, har prøvet det nogen gange.

Colormann
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg mener at det blev blankt fordi det til sidst fik en gang bivoks.
Det er måske ikke lige de bedste at have i nærheden af en ovn.

Green

Hej

Jeg bliver vist nød til at gentage, DET BLIVER BLANKT NÅR DU DET GLITTER DET.

Men hvis du vil have en mere hårdfør overflade f.eks. til vådrum, kan du benytte en bivoks (måske ikke det bedste), men en god canaubervoks, der giver en hård overflade
Nu er det sådan med voks, at den er jo mat, så jo mere du polerer den, jo mere blank, bliver den også, ligesom med marmorglit/Veronaglit/stucca lustro, eller hvad vi nu kalder det.

Husk jeg konstaterer
jeg ved
jeg tror ikke
jeg ved

Colormann
Peitersen brugte bivoks - det var derfor jeg skrev det - har ikke prøvet det selv. Da Christiansborg Slotskirke blev åbnet (efter branden) duftede den også af voks.

Green

Tak for rådene og link's. Jeg skal til og igang med det, så må jeg se om det er til at have med at gøre.

mht. bivoks....tja. Der kunne jo godt være noget om at det ikke er så godt ved en brændeovn...specilet ikke når der er gang i den :-)

Jeg prøver at gnide det godt og se hvordan det bliver...så kan jeg jo fortælle om colorman har ret :-)

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også