bærende gasbeton indervæg - tip?

Hej!

Jeg skal inden længe begynde at opmure bærende gasbeton indervæg og har brug for et tip!
Der er jo 2 muligheder : multiblokke (40x60x10) og murblokke (f.eks. 19x59x10).
Hvad er bedst at bruge?
murblokkene er nemmere at håndtere og ca. 12,- billigere pr. m2, men er der andre fordele/ulemper (murblokke koster selvfølgelig mere fugelim, fordi der er flere flader der skal smøres ind)?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug multiblokke, der er kun halvt så mange samlinger der skal limes, og limen koster jo også.
Dels er der også kun halvt så mange steder der skal spartles, og muren bliver også lettere et holde i lod med de store blokke. De er trods alt ikke større end de nemt kan håndteres.

Profferne bruger desuden oftest multiblokkene.

Husk at de skal i forbandt, lige som når du bygger med LEGO klodser.

Har du fået en god pris på multiblokkene, det bør du kunne opnå med den mængde du skal bruge.

God arbejdslyst.

Venligst Njord smile en glad amatør !

MVH Njord
Hej njord!

Tak for tippet!

Jeg skal bruge ca. 60 m2, men har ikke spurgt på priser endnu - men hvad er en god pris? (de priser jeg har set ligger på knap 120,- pr. m2 - hvor langt skal jeg ned for der er tale om en god pris (i Jylland syd)?)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skal du hente selv ??

Så check priserne i det nordtyske.

De har rimelige priser på meget, søg efter link her på siden med søg funktionen.

Så får du fx denne side www.lav-det-selv.dk/ubb/Forum2/HTML/000723.html

Check deres priser og Check også lidt i den blå avis www.dba.dk Og pres den lokale til at levere til en ordentligpris.

Følg gerne op med din slut pris..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Jeg har set man kan købe 60 cm brede vægelementer. De fås i forskelling højder - vist nok op til 3 m.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Og i øvrigt.

Murblokkene kan du uden problemer murer op med alm. mørtel.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
De omtalte elementer bruges af visse proffer og de løfter dem på plads med en speciel vogn eller en kran.

Personligt kan jeg ikke lide dem, jeg mener de har en større tendens til at revne, ikke i limningerne men lige ved siden af.
Desuden er der ingen stabiliserende forbandt mellem blokkene.

Personligt vil jeg hellere lime end mure med "rigtig" mørtel som ved alm murearbejde.

Overskydende kradses af med en spartel og vægene afslibes inden de spartles over af et par omgange.

Limen holder fantastisk og er let at komme på med en tandske, den skal passe til blokbredden.

Husk at fugte blokkene inden du limer da limen ellers vil tørre alt for hurtigt.

Venligst Njord smile

MVH Njord
hej!!!
Lige et par ord fra en professionel.

Da der er tale om en bærendevæg skal du være opmærksom på at multipladerne er for svage da der ikke er jernarmering i.
Jeg vil anbefale gasbeton blokke som ganske rigtigt skal murers op med 6,6% mørtel,der må ikke bruges lim det er heller ikke så godt da blokkene ikke er nøjagtig ens desuden går der alt for meget lim til og 25kg koster ca 200,00 kr. så det er der ikke noget økonomi i.
min absolutte mening er at da vi taler om bærende væg må det blive elementer, måske lidt uhandige men til gændgæld er de jernarmerede og limes sammen med tyndfugelim
og vil naturligt revne hvis underlaget ikke er iorden.
god fornøjelse
hilsen jan

jan milton
Njord :
Jeg kender alt til byggemarkederne i Flensborg (bor i Kolding) - jeg har desværre kun mulighed for at laste 450 kg på min trailer, så jeg måtte købe cement lokalt, selvom 25 kg kun koster 15,- dernede (godkendt efter alle din-standarder). Jeg skal senere hente fakro ovenlysvinduer og gipsplader i handyformat (100x150cm) - sparer 35%. Man kunne overveje at leje en varevogn (3500kg) i 3 timer for at hente materialer - de 500,- er hurtigt tjent hjem igen.

Hvis jeg kan spare en timeløn på 100,- hjem, så henter jeg selv materialer, selvom det er lidt hårdere, men da jeg ikke skal være færdig til et bestemt tidspunkt, gør det ikke noget. Tilbygningen kan laves uden at forstyrre det eksisterende hus.

NB! på www.praktiker.de og www.maxbahr.de kan man downloade deres tilbudsaviser hver uge!

M.h.t. multiblokke - når de er godkendt til bærende vægge og jeg lægger en murrem ovenover, har korrekt antal murbindere + det er et let tag (eternit B7) jeg skal have, så burde det vel ikke sætte sig overhovedet (har 90cm sokkel + 2 fag lecablokke). Der er vel også mange proffer, der gør det på samme måde?
Multiblokkene kan vel også forstærkes med bølgesømplader (5x5cm), som jeg kan huske jeg brugte da jeg i sin tid lavede brugekabine?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen

Jeg er IKKE enig i at multiplader ikke kan holde som bærenmde væg i en 10 cm model.

Der bygges mange huse også af montahe hold fra H+H og hvad de nu hedder.

Jeg er ret sikker på at de ikke vil gøre dette hvis det ikke kunne holde.

Elementerne kan revne ses specielt i huse fra 70'erne hvor der dog ofte kun blev anvendt en 7,5 cm element. En blok eller et element kanrevne men limningen vil standse denne revne. Derfor hellere blokke end elementer.

Mit eget hus er opført med en indermur i 10 cm multiblokke, de er naturligvis spartlede og så er der opsat en glasfilt. Dette er valgt da fruen ikke kan lide en vandskuret væg. Og huset er opført i 1,5 plan altså med en udnyttelig tagetage.

Og for god ordensskyld vil jeg fortælle at huset er lavet af proffer hele vejen igennem.

Garagen er eget arbejde og haven ligeså. Desuden bliver oveetagen også lavet ved eget arbejde.

Venligst Njord

PS. I Kolding kan man leje en varevogn eller lastbil ret billigt, på en side vej til Haderslevvej, ude lige før Aldi. Firmaet hedder et eller andet med 2 bogstaver og så biludlejning.
Ok biler og helt rimelige priser, jeg har selv flere gange lejet her.


MVH Njord
Hej Njord!

Kunne det være flg.?

R H Biludlejning
Dreyersvej 61
6000 Kolding


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også