Ang dispentation

Jeg købte et hus for et år siden, og har her til vinter ville bygge en dobbelt carport til min bil, så jeg kunne slippe for at sku skrabe bilen fri for sne hver morgen.
Så fik lavet tegninger og ansøgning til byggeriet. Fik så her til morgen et brev fra kommunen om at der ikke kunne gives tilladelse til byggeriet, da der var for mange meter byggeri under 2,5 meter fra skel. Problemet er så bare at hele huset ligger inden for 2,5 meter af skel på de 2 af siderne. Huset er fra 51 og gik da ud fra at huset var lovligt, men nu er jeg sku blevet i tvivl.
En mulighed var jo at lige rykke carporten en meter tilbage fra skel så der ville blive 2,5 meter, men så får jeg problemer med at svinge bilen rundt, for at komme ud af carporten.
Håber der er nogen der har nogle forslag til hva jeg evt kan gøre.

Mvh. Jesper
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra angel-blast

Jeg købte et hus for et år siden, og har her til vinter ville bygge en dobbelt carport til min bil, så jeg kunne slippe for at sku skrabe bilen fri for sne hver morgen.
Så fik lavet tegninger og ansøgning til byggeriet. Fik så her til morgen et brev fra kommunen om at der ikke kunne gives tilladelse til byggeriet, da der var for mange meter byggeri under 2,5 meter fra skel. Problemet er så bare at hele huset ligger inden for 2,5 meter af skel på de 2 af siderne. Huset er fra 51 og gik da ud fra at huset var lovligt, men nu er jeg sku blevet i tvivl.
En mulighed var jo at lige rykke carporten en meter tilbage fra skel så der ville blive 2,5 meter, men så får jeg problemer med at svinge bilen rundt, for at komme ud af carporten.
Håber der er nogen der har nogle forslag til hva jeg evt kan gøre.


Hej
Min mor´s, nabo`s karport ligger helt op til skel ( 0,5 m ) og han fik da lov til at bygge !
Men der kan i særlige tilfælde, hvis der er xx m2 for meget ikke gives tilladelse!
Hvis du skal have noget håb om at komme til at bygge så tæt på skel, med den beskrivelse du har skrevet, så skal du din nabos aksept og underskrivelse for at han/hun siger det er i orden. Hvis du allerede har den ja så ved jeg ikke lige hvad du skal gøre.
Men der er jo som regl ingen regel uden untagelse !

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Hej Pab1
Til den side jeg gerne vil bygge ligger der en fabriks park, så burde ik være et problem at få deres accept.
Må ringe til kommunen på mandag og høre hvordan jeg står, om jeg skal søge dispentation til hele huset eller hva.

Mvh. Jesper
http://www.ebst.dk/BRS98_10_ID411/0/54/0

"11.3.1: Garager, carporte, overdækkede terrasser, som ikke er hævet over terræn, drivhuse, skure og lignende mindre bygninger til udhusformål, herunder fyrrum samt lagertanke for fyringsolie og lignende installationer, som er nødvendige til selve bygningens drift, kan opføres i eller nærmere skel end 2,5 m, når betingelsserne a - e er opfyldt:

a. Det samlede areal af de bygninger, der ligger i eller nærmere skel end 2,5 m, må ikke være over 50 m².

b. De sider, der vender mod skel, må ikke have større samlet længde end 12,0 m. Anbringes en bygning i et hjørne af grunden, medregnes kun den længste side. Anbringes en bygning nærmere 2,5 m til to modstående skel medregnes kun den længste side. Udhæng udover 0,5 m medregnes til bygningens længde. Længden af en carport måles 0,5 m inden for tagfladens begrænsning.

c. Ingen del af bygningens ydervægge eller tag, må inden for en afstand af 2,5 m fra skel være højere end 2,5 m over terræn eller det for bygningen fastsatte niveauplan.

d. Der må ikke udføres vinduer imod skel.

e. Tagvand skal holdes inde på egen grund. "

Mvh ThomasB
Citat fra ThomasB

http://www.ebst.dk/BRS98_10_ID411/0/54/0

"11.3.1: Garager, carporte, overdækkede terrasser, som ikke er hævet over terræn, drivhuse, skure og lignende mindre bygninger til udhusformål, herunder fyrrum samt lagertanke for fyringsolie og lignende installationer, som er nødvendige til selve bygningens drift, kan opføres i eller nærmere skel end 2,5 m, når betingelsserne a - e er opfyldt:

a. Det samlede areal af de bygninger, der ligger i eller nærmere skel end 2,5 m, må ikke være over 50 m².

b. De sider, der vender mod skel, må ikke have større samlet længde end 12,0 m. Anbringes en bygning i et hjørne af grunden, medregnes kun den længste side. Anbringes en bygning nærmere 2,5 m til to modstående skel medregnes kun den længste side. Udhæng udover 0,5 m medregnes til bygningens længde. Længden af en carport måles 0,5 m inden for tagfladens begrænsning.

c. Ingen del af bygningens ydervægge eller tag, må inden for en afstand af 2,5 m fra skel være højere end 2,5 m over terræn eller det for bygningen fastsatte niveauplan.

d. Der må ikke udføres vinduer imod skel.

e. Tagvand skal holdes inde på egen grund. "

Mvh ThomasB


Ja det har jeg læst ThomasB ellers tak. problemet er jo så om hele mit hus er ulovligt, da de 2 sider ligger i skel. Eller om der har været søgt om dispentation tidligere.

Mvh. Jesper
Hej.

Beklager misforståelsen.

Jeg vil gætte på at dit hus er lovligt - ellers havde du nok hørt om det :o)

Har du prøvet at tale med Teknisk Forvaltning?

Mvh Thomas
Annonce
Citat fra ThomasB

Hej.

Beklager misforståelsen.

Jeg vil gætte på at dit hus er lovligt - ellers havde du nok hørt om det :o)

Har du prøvet at tale med Teknisk Forvaltning?

Mvh Thomas


Hej igen
Nej jeg fik først brevet i morges, men regner med at tage en snak med dem på mandag.

Mvh. Jesper
Hej igen.

Jeg kender ikke reglerne fra 1951, men hvis det var lovligt at bygge tættere end 2,5 meter fra skel i 1951, så er dit hus naturligvis ikke ulovligt nu.

Ved du hvor mange meter hus du har tæt på skel?

Mvh Thomas
Citat fra ThomasB

Hej igen.

Jeg kender ikke reglerne fra 1951, men hvis det var lovligt at bygge tættere end 2,5 meter fra skel i 1951, så er dit hus naturligvis ikke ulovligt nu.

Ved du hvor mange meter hus du har tæt på skel?

Mvh Thomas



Hmm har ikke lige været ude og måle op, men har ca 8 meter på den ene side, og nok omkring 20 på den anden, og ud af de 20 så står de 4 hvertfald lige i skellet.
Så må da indrømme at jeg er lidt spændt på at høre hva hun vil sige til det.

Mvh. Jesper
for at gøre det lidt lettere, ser grunden sådan her ud.

[ATTACH]5343[/ATTACH]

Mvh. Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis