Kan disse installationskabler støbes ned ?

Kan de eller skal man køre dem ned i sådan nogle flex-rør til kabler....?
eller er det ligemeget

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=915&iItemId=94191
Kan de eller skal man køre dem ned i sådan nogle... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra fætter sjusk

hva er så forskellen på kabel der må indmures men ikke støbes i beton
må de godt puttes ind i en rille og så en gang mørtel oven på ??


Der er STOR forskel... Indmures betyder egentligt bare at kablet nok skal holde til en del, og vedligeholdelse ikke er nødvendigt (under normale forhold), og du derfor ikke behøver at have adgang til kablet... Kort sagt: Det brænder nok næppe over.
Støbes betyder det samme, men her også at kappen er stærk nok til at kun klare de kemikalier der normalt er i diverse fugemasser, beton, cement osv. der gør det hårdt/smidigt, osv. De fleste "flydende" bygge materialer tørrer nemlig ikke. De hydrerer... Og for at fremme denne process bliver de fleste materialer derfor normalt tilsat en hel del syre for at få dem til at "slippe" deres vand hurtigere (or dermed hærde). MANGE kabler kan altså ikke tåle denne syre (eller hydreringen), og er derfor IKKE egnede til "indstøbning".

Generelt vil jeg (fra nu af, da jeg er flyttet i hus istedet for lejlighed) altid anbefale kabelbakker, kabelrør, PEX eller rillerør til ALLE ledninger der skal gemmes væk.
Efter at have smadret en boremaskine, og et par eltavler (og nogle dages arbejde), samt have brugt tusindevis af kroner på at rive beton af og på igen i et forsøg på at reparere en dårlig udendørsbelysnings installation, så begynder jeg at indse hvor dejligt det ville have været at have lagt ALLE skjulte kabler i rør. Så det vil jeg nu gøre med alle de øvrige kabler jeg skal have trukket. El eller ej. Det er ligegyldigt.. ALLE kabler kommer i kabelbakker fra nu af i mit hus.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis