Osmose?

Har nogen et godt råd?

Jeg har på under vandlinien ved stævnen et lettere angreb af hvad jeg vurderer til at være osmoseblærer på min glasfibersejlbåd. Båden er fra 1978 og har en skrogtykkelse på cirka 3 centimeter.

Blærerne (ca.10-15 stk.) sidder som en bule i det yderste bundmalingslag. Når jeg kradser dem væk, lugter det surt af eddike, men blærerne sidder ikke inde i selve glasfiberlaminatet. Under den fjernede blære er det hvide gelcoatlag ligeså fint og glat. Jeg har kigget på en anden båd på havnen, som har osmose. Her sidder blærerne inde i laminatet og har medført en masse dybe huller på ca. en centimeters dybde.

Mit spørgsmål: Hvordan behandler jeg et lettere angreb, som sidder i det yderste lag? Og er der overhovedet tale om et egentligt osmoseangreb?

Hilsen Jeppe
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jeppe.
Jeg vil tro det er osmose, det er lidt svært at bedømme når der ikke er et billede af det, men du har nok bare været heldig og opdaget det i tide. Mit råd til dig vil være at du sliber området fri for gelcoat gerne en 5 cm ud over blærene. Vasker området af med acetone før du giver den et nyt lag gelcoat. Det er dog ikke lige årstiden nu for det må ikke være fugtigt i vejret når du lægger det nye lag gelcoat på.

V.h. Håndværkeren
Tak for rådet!

Jeg går ud fra, at det vil være bedst at slibe ind til laminatet nu og så lade det tørre frem til foråret.

Afvaskningen skal vel også foretages nu?

Er det nødvendigt at spartle efter nedslibningen, eller kan man blot give laminatet en masse lag primer og derefter bundmalingen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Grunden til at du skulle vaske den af med acetone, var at jeg havde forestillet mig at du gav det beskadigede og afslebne område et nyt lag gelcoat. Når det er tørt kan du finslibe det og så give det primer og bundsmørelse.
Hej
Uden at være fagmand på området, ville jeg sige slib området helt ned til laminatet, det bedste ville være sandblæsning, men måske for drastisk, hvis det kun er et lille område, men kontroller hele bunden,skyl det angrebne sted flere gange med rent vand for at få syren ud af laminatet og lad tørre vinteren over, til foråret spartler du med 2 komponent spartel, sliber og maler 3 lag primer og 2 lag bundmaling så har du en bund der holder.
Mvh autoole
Hej Autoole.
Nu er der lige det at Håndværkeren er Bådebygger mm.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jow jow, det er jeg klar over, og du er også kommet med mange gode indlæg.
Jeg er ikke bådebygger, men har selv lavet en komplet osmosebehandling på min egen båd, og da sagkundskaben skriver døre op og stolper ned om, hvor vigtigt det er at få skyllet godt ud og tørret laminatet ordentlig igennem, inden man lukker igen, syntes jeg bare at din forklaring om at lave det hele i en arbejdsgang virker lidt overfladisk, ihvertfald på mig, men da der jo hele tiden findes nye metoder på snart alt muligt, er det måske godtnok, at gøre som du nævner.
Mvh autoole
Lappeløsninger er ikke optimalt. Du kan lige så godt putte araldit i de udkradsede huller, indtil du tager dig sammen til at give hele bunden en tur. (hvilket i øvrigt ikke er nogen garanti for en osmosefri bund)
Hej Autoole.
Jeg foreslår ikke at manden lægger gelcoat på nu, det har jeg givet råd om at det er for fugtigt i vejret til.

Og til dig JeppeK.
Som du kan se så har vi her en der syntes du skal tage dig sammen, ikke alle de lappeløsninger. Nu er det jo ikke helt billigt at give hele bådens undervands skrog en omgang, men det kan være at den kære ThomasB vil betale for dig, for det lader til at han svømmer i penge når han tager sig sammen ???

V.h. Håndværkeren
@Håndværkeren

Nej, jeg har ikke tænkt mig at betale for en osmosereparation smile

De fleste bådebyggere er enige om at osmoselappeløsninger er skidt - det er der flere grunde til:
1. Osmosen andre steder kan brede sig til det lappede, hvor det ikke har mulighed for at tørre om vinteren, og så kan man risikere at osmosen slår ud indvendigt.

2. Lapper man, så er gelcoaten svækket (pga samlinger) i forhold til hvis man lægger et lag på hele båden.

Hvis man alligevel bare har tænkt sig at lappe, så kan udkrasning, afvaskning, tørring og en gang araldit det nemmeste. På den måde undgår man også at lukke osmosen inde på et større område.

Mvh Thomas
Hej Håndværker
Jeg læste dit svar (indlæg 4) som han skulle lave det nu, men stykket sammen med dit første svar, bliver der sammenhæng i det hele, og beklager hvis jeg trådte dit håndværk under fode.
Mvh autoole
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også