batterisyre på trægulv

Hej

Jeg har lige overtaget en andelslejlighed, hvor den tidligere beboer var så skødesløs at spilde batterisyre på et gammelt trægulv. I forsøget på at tørre det op er syren blevet spredt ud over et større areal og gulvet er blevet farvet mørkt/gråt af den jern-oxid, som bl.a. er i batterisyren.

Nu er spørgsmålet - hvordan får jeg fjernet pletterne efter batterisyren (uden at skifte hele gulvet!)??

Gode råd, tips og tricks modtages gerne confused

Mvh.

JHK
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øv hvor surt...

Leth anbefalede altid et mirakelmiddel, når der skulle fjernes mørke pletter på træ - nemlig oxalsyre, som bleger træet.

Om det lige virker på jernoxid-pletter, ved jeg ikke - og har ikke i sinde at prøve efter på parketten herhjemme - men det er da værd at forsøge på et lille område først. Det bliver nok ikke værre, end det allerede er.

Oxalsyre købes hos f.eks. Matas. Det er krystaller, som blandes i 1 til 5 med kogende vand. Når krystallerne er opløst, er blandingen klar til brug.

Husk handsker, og pas på med blandingen, den bleger meget andet end træ.

Efter behandlingen skal der tørres efter med en meget våd klud, da oxalsyren ellers laver grimme skjolder og udkrystalliserer sig igen (små, hvide 'krummer').

Held og lykke.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis