Skal anlægge et højbed - fastgørelse af "8-tals sten"

Jeg skal til at anlægge et bed og har tænkt mig at benytte nogle "8-tals sten" (se billede, jeg kan ikke huske deres korrekte navn).

Dog er jeg i tvivl om hvordan disse skal "fastgøres" på den græsplæne bedet skal anrettes på. Jeg regner med at bedet skal være ca. 2-2,5 sten højt.

- Stiller man bare stenene direkte på jorden (jeg tvivler…), eller skal der være ca. 1/2 sten under jordniveau.

- Skal/bør man lægge 5-10 cm hårdtstampet (stabil-?) grus under stenene for lettere at kunne lægge stenene vandret og måske også for at opnå bedre stabilitet?

- Skal de to rækker sten "klistres" sammen på nogen måde, eller kan de bære presset, blot at blive stablet ovenpå hinanden (i forbandt - altså med forskudte samlingerne). Altså skal huller blot fyldes op med jord, eller skal det være jordfugtig beton eller noget helt tredie?

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Teoretisk set skal du ned i frostfri dybde, ligesom hvis du laver et fundament. Men hvis du graver ned til fast bund, og muren kun skal være 2 sten høj er det nok ikke det store problem. 8tals-sten burde låse sig sammen, så der skal ikke fliseklæb imellem.

Green

Citat fra green

Teoretisk set skal du ned i frostfri dybde, ligesom hvis du laver et fundament. Men hvis du graver ned til fast bund, og muren kun skal være 2 sten høj er det nok ikke det store problem. 8tals-sten burde låse sig sammen, så der skal ikke fliseklæb imellem.


OK - dvs. højdeforskellen mellem den faste undergrund (vi har vist meget lerholdig jord, så jeg tror ikke at denne dybde er vild stor…) fyldes op med stabilgrus (der komprimeres godt for hver ca. 10 cm)?

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
I praksis er det ikke noget problem, når bedet ikke højere - har lavet en del af disse bede i alm. herregårdssten, som er limet sammen med fliseklæb. Råjorden skovles af til fast bund - 5-10 cm, der udlægges grus, som trampes fast og rettes af - og så er det bare at gå igang.

Som green nævner, bør fliseklæb ikke være nødvendig ved 8-tals sten.

Skulle det sætte sig skævt som følge af en ekstrem vinter/forskelle i undergrunden, så vil det være langt nemmere lige at sætte dem om, end at grave ud til frostfri dybde....

Og et hint - skal der være grus eller lignende mellem/omkring bedene, så læg fibertex under stenene (ikke inde i bedet) og ud - så slipper du for ukrudt i kanterne.

God arbejdslyst!

Mvh.

Jan R.
Lige en lille tillægger - du kan "låse" stenene i forhold til hinanden, ved at banke spyd ned igennem dem og fortsat ned i jorden

Armeringsjern (gerne rustfrit) afklippet i stykker på en lille meter er ideelt

Med venlig hilsen

Fladder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis