Le Tonkinois kontra Owatrol

Har med stor glede lest endel tips og fakta her inne. Min første tråd vil jeg at skal starte med hvilken?? Owatrol kontra Le Tonkinois? Jeg begynte med Owatrol. Veldig lett og arbeide med og gir en meget fin overflate. Jeg brukte den som det står på boksen uten og blande noe i. Hadde båten liggende i norge den gang og fikk mange råd om hva som skulle blandes i....... Jeg tenkte som så at fabrikken hadde laget produktet ferdig til bruk og blandet ingenting i. Har en onkel som da rådet meg til å å bruke Le Tonkinois. Han har 30 års erfaring m trebåt så han burde ha erfaring om dette. Le Tonkinois har jo fordeler som at den er utrolig behagelig når det gjelder avgassing. Når jeg lakka m owatrol i mitt verksted lukta det ganske mye av gass i kjelleren, noe man slipper unna med Le Tonkinois. Men med Le Tonkinois synes jeg at overflaten ikke ble like pen. Den ble liksom litt boblene, og den var veldig seig, overflaten fikk fort rænner.......

hva er gjort galt?
for tykke lag?
burde jeg ha varmet opp Le Tonkinois før brug?
skal jeg gå over igjen til owatrol???
hehehe ikke lett dette

Har også lest diskusjoner her med utett fribord. Jeg kjøpte båten i svært dårlig stand og endel store sprekker over vannlinjen. Jeg har prøvd løse dette problemet med å henge hessian-jute stoff rundt båten som ligger nedi vannet og opp til ripa. Stoffet suger da opp vann slik at mellom båten og stoffet blir det et fuktig område som forhindrer at båten sprekker mer i sola pluss at de store sprekker trekker seg sammen....... Jeg seiler som styrmann og var meget spendt for å komme hjem og se om dette hadde virket og det kan jeg si at det har gjort!
Legger ved bilde når hun har "kjole" påbiggrin

Fair Winds

Halvor Beck-Berge
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej med dig.
Jeg har i mange år brugt Tonkinlak, med et godt resultat, både på Mahogny, Lærk og Teak. Bådene kan ses på min hjemmeside. Du skriver, du får bobler i, det er fordi du maler lakken på frem og tilbage, lakken skal trækkes på fra een side i tynde lag, med rolige bevægelser, jeg har altid brugt en flad pensel, og gået efter med en malepude, så står det, som glas. Det er vigtigt ikke at røre i lakken, så der dannes luftbobler. Hvert andet år er bådene blevet vandslebet med korn 200, derefter et lag Tonkinlak. Det har holdt godt, og bliver flottere jo flere lag, der kommer på. Husk for vedhæftningens skyld, brug ikke finere sandpapir end anbefalet. Det er en god ide' at lune lakken lidt, ellers bli'r lagene let for tykke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hei igjen
har hatt litt problemer m www. men er på igjen nå. Skal teste det du sier i vinter lynæs. Det blir spennende og se hvordan det fungerer.

Fair Winds

Halvor Beck-Berge
hvordan gik det så ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hei

Jo det gikk rimelig bra. Men den loeber hurtigt. Glemte det med den der malepude...... er du med i defaele.dk??? Kommer med baaten min Ebana der....

Fair Winds

Halvor Beck-Berge
nej jeg er ikke medlem, skal vi ikke ha' et billede af båden ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Smukt skib. Det er da et stort arb. med den kjole. Jeg tror jeg ville få fræset en kileliste i mellem bordene, og smide kjolen væk. Træet har nok en gang fået for meget udtørring, og går ikke tilbage til oprindelig form.
Der findes en båd mage til, så vidt jeg kan se, i Kerteminde, den er hvidmalet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hei
Saa det finnes en lik i Kerteminde?? Vet du navnet paa henne?
Den kjolen er ikke mye arbeide, den laget min kone paa faa minutter pa symaskinen..... og at det hjelper er det ingentvil om.....

Fair Winds

Halvor Beck-Berge
jeg har kun set den i salgsannoncer over flere år

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også