Indløb/afløb på radiatorer - hvilke skal man bruge?

Hej!

Jeg har lige købt en fin radiator. Men den har jo 4 tilløbs/afløbs huller - en i hver side i både top og bund.

Spørgsmålet er derfor: Hvilke huller skal man bruge? Jeg går ud fra, at varmt vand skal ind fra toppen og det kolde ud i bunden. Men skal både tillb/afløb sidde i samme side, eller skal eks. det varme løbe ind i toppen i den ene side og det kolde ud i bunden af den anden side? Eller???
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fremløb skal ind i toppen i den ene side og retur skal ud i bunden i den anden.
Hvis det er radiatorer under en meter kan man godt køre dem ind og ud i samme side.
Hvis man gør det på større radiatorer, kan man risikere at den bliver kold i denene ende.
Jeg vil nok gøre som foreslået. Fremløb i toppen i den ene side og retur ud forneden i den anden side.

Det giver det bedste resultat
Citat fra kejser

Jeg vil nok gøre som foreslået. Fremløb i toppen i den ene side og retur ud forneden i den anden side.

Det giver det bedste resultat


Ok - det bliver så løsningen. Æstetisk havde jeg foretrukket samme side, men det andet går også an...

Mange tak for svarene, allesammen. Sq et fedt og hjælpsomt forum, det her smile.
hej
Med en radi. på den størelse kan du roligt montere frem og retur i den samme ende, den forskæl der vil være er ikke noget du vil opdage

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Annonce
Hvordan er tilslutningen så hvis man vil seriekoble 2 eller flere sammen?

Hvis man bruger pex er 15mm ok?

Henrik
I min svigermors hus (ca. 10 år gammelt) er alle radiatorerne monteret i bunden, dvs termostaten sidder i den ene side i bunden og afgangen i den anden side i bunden.

Det fungerer fint, og det ser faktisk meget pænere ud end når de sidder oppe i højden

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk
El & vvs til spotpriser
Hej:Fremløb og returløb i bunden, hvis du monterer fremløbet i toppen er det jo kun toppen der bliver varm og så er der jo ikke nogen mening med at have en 80 cm. høj radiator + der bliver pisse fodkoldt, ,meningen er du skal prøve at få radiatoren til at blive næsten lige varm over det hele.

I starten gad jeg ikke justere temperaturen på mit gasfyr, efter årstiderne, det stod altid på 8, skala 0 til 10, med det resultat at forår og efterår, var radiatoerne brandvarme i toppen og iskolde forneden og fyret kørte næsten hele tiden og der var rimeligt fodkoldt, nu stiller jeg skalaen manuelt efter årstiden.

Ja jeg burde have en udendørsføler der klarede dette arbejde. Mvh.

Benny N.
Benny

Jeg er uenig med dig på et par punkter......

Den gængse/rigtige måde at montere radiatorer er varm tilgang i top iden ene side og kold afgang i bund af modsat side. Derved falder vandet samtidig med at det afkøles og presses på tværs af pumpetrykket

Det du beskriver med en halv-kold radiator skyldes som regel manglende flow i systemet - grundet enten gammeldags kuglehaner (uden termostat) eller for lille pumpetryk
Som tidligere nævnt i tråden vil det dog i praksis ikke betyde det store på en så lille radiator

Og så lige dit gasfyr - hvorfor skal du regulere på temperaturen fra vinter til sommer?
De fleste kedler skal bare omskiftes på en kontakt fra vinter til sommer, herved lukkes cirkulationen i anlægget således at det kun er varmtvandsbeholder der holdes varm - på gamle kedler gøres dette med en shuntventil

Med hensyn til udendørsføleren, gør den mest gavn sammen med en modulerende kedel - så kan den imødegå temperaturfald

Med venlig hilsen

Fladder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis