Trapeztag??

Hejsa

Jeg har et gammelt trapeztag som skal skiftes ud med et nyt. Det gamle tag ligger med en hældning på 2 cm. pr. meter. Og det er skruet fast med bundskruer. Dette har givet problemer med at vandet er trængt gemmem skruehullerne og drypper ned. Også derfor jeg vil have det skiftet.

Men jeg vil ikke bruge bundskruer igen. Kan jeg så bruge topskruer, så jeg undgår at vandet kan trænge igennem skruehullerne?

De vandrette trapezplader overlap bliver på 40 cm, og det lodrette trapezplade overlap bliver med 3 bølge.

Der ligger nu et ameret presenning under det gamle trapeztag, som tager kondensen.

Burde dette ikke funger? Så jeg undgår et utæt tag?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Top og bund skruer ? ØH hvad er det.
Og er det stål eller plastic trapetz plader der er tale om ?
Hvis der er skruet skruer i bunden af bølgerne på pladerne, er det tydligvis en klamhugger der har lagt det tag sidst.
Hey,

Hvis du ikke skal bruge lysindfaldet til noget - ville jeg overveje et ståltag som alternativ. Holder væsentligt længere, er tætte - og du får dem på mål, så der bliver færre samlinger.
De fås med en behandling, der næsten komplet eliminerer kondens (især hvis det er korrekt ventileret).

Trapezplader skal skrues i toppen af "bølgen" - og holder for øvrigt fint tæt. Dine overlap er fine. Det er imidlertid vigtigt, at de "vandrette" overlap laves sådan, at bagkanten af den nederste plade er understøttet så høj oppe som muligt - så der ikke er bagfald. Brug en lægt i top og bund af overlappet, og skru i begge. Så undgår du også, at der kommer alt for meget snavs ind!

Sidst - med den hældning vil du ofte opleve, at vandet løber den forkerte vej - det er derfor vigtigt, at du har tilstrækkelig udhæng på bagkanten (jeg forudsætter, det ikke er op mod en husmur - for så duer hældningen bare slet ikke).

Håber du kan bruge det til noget wink

Mvh.

Jan R.
Der er tale om plasttag.

Og inde på plastmo.dk hedder det top og bundskruer... Derfor brugte jeg de navne.

Mange tak for svarene... Det vil jeg så gøre.
Citat fra Håndværkeren

Top og bund skruer ? ØH hvad er det.
Og er det stål eller plastic trapetz plader der er tale om ?
Hvis der er skruet skruer i bunden af bølgerne på pladerne, er det tydligvis en der har lagt det tag sidst.



Håndværker.

Inden du som vanligt kommer med diverse udgydelser, så se lige dette direkte udskrift fra "Plastmo ' s" hjemmeside.
Mener selv at det er 8 - 10 år siden skruen kom på markedet.


3. FASTGØRELSE MED BUNDSKRUE
Skru direkte igennem trapezpladens bund. Skruerne har borespids og borevinger, der gør, at du får det rigtige hul i pladen. Skru, indtil pakningen slutter tæt. Fastgør for hver 2. -3. bølgedal. Ved JumboLite startes med en nedadgående kant ud mod sternbræt.
cor_006i.jpg


Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Nå er det nu blevet til udgydelser, jeg skriver jo netop Citat: Top og Bundskruer ? ØH hvad er det. Citat slut.

Inden du begynder at pille splinter ud af mit øje, skulle du måske lige fjerne den pæl du har i dit !
Hej symand ( håndværker ) Du lovede mig kun at skrive her når du ikke havde andet at lave rolleyes rolleyes så der må være skide kedeligt nede i det sønderjyske Jeg holder lidt med Olfert,

Ståltag Jan lyder rigtigt godt i halgvejr eller regnrolleyes rolleyes jeg ved det fra min nabo.

Pentium køb et termotag, som du klikker på lægterne, så du slipper for skruer.og kondensvand Mvh Benny.

Jeg savner indlæg fra Siff, Sniffer og hende Bornholmeren Mvh Benny.

Benny N.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis