slibe granitplade

Vi har købt nyt hus med en køkkenbordplade vi slet ikke kan li'. Den er i blank brun/sort granit. Der er indlagt en induktionsplade og en metalvask.
Mit spørgsmål er om man kan slibe en granitplade så den mister det polerede look og i stedet bliver mere rå at se på? Og evt gerne lysere... Er der nogle erfaringer i den retning?
På forhånd tak
Lene Iacobe
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra iacobe

Vi har købt nyt hus med en køkkenbordplade vi slet ikke kan li'. Den er i blank brun/sort granit. Der er indlagt en induktionsplade og en metalvask.
Mit spørgsmål er om man kan slibe en granitplade så den mister det polerede look og i stedet bliver mere rå at se på? Og evt gerne lysere... Er der nogle erfaringer i den retning?
På forhånd tak
Lene Iacobe


Hej
ja du kan for så hvit godt slipe pladen så den ikke mere er blank, men du kommer sq godt nok på arb. for sådan en fætter er hår som ind i h.....
Hvordan resultatet bliver skal jeg ikke kunde udtale mig om da der det kommer an på hvordan stenen er (hvis jeg va dig ville jeg tage ned til den lokale sten hukker og tage en snak med han om lige nættop dit projekt ,tag evt. et bil.. med så han kan se hvad det drejer sig om )
Hvorfor vil du have den rug ? det bliver ikke let at holde den ren i et køk.

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Hej Pab1
Tak for dit hurtige svar - en ru granitplade er bare meget flottere i mine øjne. Det rustikke præg er mere mig, men det er jo en smagssag.
Jeg tror også jeg skal have professionel hjælp, jeg er bare nysgerrig efter om der er nogen der ved om det overhovedet kan lade sig gøre.
Hilsen lene
Tror det bliver dyrt.. en stenhugger plejer at bonne pr cm, når de sliber/fræser i granit. Men det koster ikke noget at spørge jo smile

Hvis den skal indleveres, skal den jo fragtes, og det er svært.. især når der er skåret ud til vask/kogeplade. Sådan en fætter knækker faktisk pænt let sad

Så måske en helt ny plade..?? evt. i noget skifer eller beton, hvis i er til det rå look.

Bare et par tanker

Søren
Citat fra SorenN

Tror det bliver dyrt.. en stenhugger plejer at bonne pr cm, når de sliber/fræser i granit. Men det koster ikke noget at spørge jo smile

Hvis den skal indleveres, skal den jo fragtes, og det er svært.. især når der er skåret ud til vask/kogeplade. Sådan en fætter knækker faktisk pænt let sad

Så måske en helt ny plade..?? evt. i noget skifer eller beton, hvis i er til det rå look.


Bare et par tanker

Søren

Tak for svaret søren. Hej igen
Annonce
Lige umiddelbart er det noget af et projekt. Men hvis overfladen poleres med noget der ligner korn 6-800 vil du få en overflade der stadig er glat og jævn, men den skinner ikke. Og med hensyn til at holde den ren sku' det ikke være noget problem.

Men stenhuggeren lyder som et godt bud, men nok ikke billigt.
Hej
jeg vil da tro at du evt. kunde lave en eller anden form for "orange" aftale med han, de fleste har da en øl-kasse wink

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Nu er jeg nysgerrig, hvad har ølkassen med sagen at gøre??
-Tænk at det skal være så svært, jeg vil bare gerne have en ru rustik plade :-( -nå, alternativet bliver at skifte den ud med noget andet... øv.
Den må af.. Frem med hammeren og giv den nogle dask smile

Eller... Hør lige stenhuggeren om man kan gøre noget med noget kemisk.. altså syre o.l. - med hensyntagen til sikkerheden naturligvis.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis