Male køkkenlåger

Hej - jeg har et spørgsmål om at male et helt køkken i en anden farve. Vi har købt et hus med helt nyt køkken -bare ikke vores smag. Men alle materialerne er i top, så vi vil gerne genbruge dem. Alle låger/skabe er i lyst træ, som vi gerne vil farve hvide. Hvordan bærer man sig nemmest ad med det? Lågerne vi kan tage af kan vi vel sprøjtelakere (hvem får man til det?) - men hvad gør man med de sider f.eks på skabe man ikke kan rykke ved? Hvis man maler dem i hånden/med rulle bliver det jo en anden finish?
Håber I kan hjælpe en istandsætningsnovice
Hilsen lene Iacobe
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Autolakerer har lakering/mailing af køkkenlåger som nebengeschjæft. Få et tilbud. De er vant til at lave male uden støvkorn og løbere i overfladen. Jeg tror ikke at man som amatør kan gøre det tilnærmelsesvis lige så godt som autolakeren.
Citat fra ErikP

Autolakerer har lakering/mailing af køkkenlåger som nebengeschjæft. Få et tilbud. De er vant til at lave male uden støvkorn og løbere i overfladen. Jeg tror ikke at man som amatør kan gøre det tilnærmelsesvis lige så godt som autolakeren.

Hej erik - tak! Men hvad gør man med de flader man ikke kan pille af, sider på høje skabe osv??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man kunne bruge klæbefolie. Prøv evt. at spørge køkkenrenoveringsfirmaerne, de demonterer ikke køkkenet og de omlakerer/udskifter lågerne.
Ja, jeg må nok spørge hos et køkkenfirma - tænkte bare at det sikkert er en så almindelig ting her i forummet at nogle ville vide det. Tak for svar - god dag. Hilsen lene
Nogle gange er sidebeklædningerene sat fast med små skruer fra indersiden af skabet. Så det er måske muligt at pille dem ned og sende dem til maleren sammen med lågerene.

Green

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
god pointe,tak, det tjekker jeg!
Hej

Vi overtog selv et hus fra 79 for 3 måneder siden. Vi overvejede længe at få sprøjtelakeret køkkenlåger (de er originale og pæne, men mørkebrune!). Jeg forsøgte at male et par stykker, og resultatet blev rigtig godt, så nu får alle låger en tur. Er man lidt påpasselig, kan man sagtens lave en jævn pæn overflade, uden støv, hår, størknet maling i overfladen..

Vi har også 9 døre. Dem havde jeg ellers besluttet mig for at de skulle til en autolakerer. Men nu lågerne er blevet så fine, så får de også en tur derhjemme.

Jeg har brugt en lille korthåret rulle, 10 cm. Først vaske lågerne af for fedt, derefter slibe let med fint sandpapir (jeg brugte korn 180). Derefter 2-3 gange grunder, og 2 gange "alm" maling. Sørg for at det er det rigtige maling. Nå ja, jeg sliber igen ganske let med korn 180 inden sidste lag maling, så fjerner man evt. urenheder i overfladen.

Jeg piller også låger og sidestykker af (dem du spurgte til - hos os sidder de med skruer indvendigt fra..) og maler det hele på bukke. Jeg har valgt at male med ret tynde lag, for at overfladen bliver ens. Så slipper man også for at der dannes malingdråber/overskud omkring kanter mv. Maleren gav mig det råd, at man kunne blande en anelse vand i malingen, så skulle den flyde bedre sammen. Samtidig sagde han at laget skulle være tykkere, så overfladen blev helt jævn. (Maler man med et tyndt lag maling, bliver overfladen ikke helt glat.) Jeg ville dog ikke risikere at det gik galt ved at bruge mere maling, så jeg har valgt at male i tyndere lag.

Som sagt, så blev resultatet faktisk rigtig godt, og tilfredsstillende.

Men ellers, så koster det vidst 300-400 pr. låge, og 600-800 pr dør at få lakeret hos en autolakerer.

God fornøjelse!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også