Tråden burde måske ligge i "Over Hækken"... men pyt med det!!
Jeg stemmer for at han skal straffes. For hvis ikke han bliver det vil der pludselig blive en meget uklar grænse mellem selvforsvar og selvtægt!!
Hvis manden (ulovligt) gemmer en pistol med henblik på at forsvare sig, er det en overlagt handling. Han har allerede på dette tidspunkt besluttet sig for at skyde på eventuelle røvere. Og det er ulovligt!!
Han forklarer sig med nødværgeretten som lovliggør en voldelig handling, såfremt den står i relation til angrebet. Det betyder i hovedtræk at man må slå en mand i gulvet, hvis han havde i sinde at gøre det samme ved en selv!! Endvidere er der en tillægsparagraf i nødværgeretten der siger at man kan blive straffri hvis man har forsvaret sig med unødig magtanvendelse (det smarte ord for fysisk vold!!) hvis man bliver grebet i affekt!
Således blev en kvinde for år tilbage frifundet for at have efterladt en mand i hjælpeløs tilstand, da hun havde sparket ham i kuglerne og smidt ham i en sø, hvor han druknede. Hun var svømmelærer og uddannet i førstehjælp, men manden havde lige prøvet at voldtage hende...!! Hun gik ind under den paragraf der siger at man kan blive grebet af panik.
Man kan så kun håbe på at der kommer en debat ud af hændelsen der kan gøre noget ved disse trælse episoder. Personligt ville jeg blive grebet af et panikanfald hvis der kom en tyv på besøg hos mig om natten... enten ville jeg skide i bukserne af skræk, eller også ville jeg (mere eller mindre med vilje) se en kniv i hans hånd, og benytte det som undskyldning til at vise ham den letteste vej til invalidepension resten af livet!!
Min holdning tror jeg er som de fleste. Vi vil i bund og grund gerne have at politiet tog sig af det. Men når tyvene nu bare for en løftet pegefinger og offeret en regning for en ny terrassedør og tæpperensning vil vi også gerne undskylde os med at "han fandme fik som fortjent!!"
Næstformanden, der ser frem til en god portion mails med "tråden du abbonnerer på...!!"