Radiatorrør

Jeg vil gerne udvide min oliefyrsinstallation til at omfatte yderligere seks radiatorer, som placeres i en bygning umiddelbart ved siden af hus (4m).

Dette vil dog betyde at der skal graves en ny slange/rør fra fyret til udhuset, og her er det at jeg godt kunne bruge nogle ideer.

- Hvilket slanger skal jeg anvende? PEX?
- Hvor dybt skal slangen graves i jorden?
- Hvilke tilslutningsanordninger skal der være i enderne?
- Hvordan er det bedst at isolerer slangen der graves i jorden?

Min umiddelbare løsning ville være følgende:
Hugge bryggersgulvet op, grave én kanal cirka 50 cm dyb, her ville jeg ligge en PEX slange, isoleret med rørskåle, dække kanalen med jord, og støbe gulvet i bryggerset, lægge fliserne på igen. Ville desuden sørge for koblinger i enderne, således at slangen kan sluttes til fyret (af aut. VVS) og så der kan trækkes slanger til radiatorer

Mvh.
Kenned

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kenned

Du behøver anvende en aut. VVS'er til din varmeinstallation. Det er ikke lovpligtigt.

Du kan købe preisolerede fjernvarmerør som er rigtigt godt egnede til brug mellem bygningerne. VVS-grossisten har den - se link: http://www.vvs-grossisten.dk/fjernvarmeror/

MVH PER

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 28-03-2003).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per, tak for svaret og dit link.

Jeg skal dog lige have følgende på plads:

- Jeg skal vel vælge dobbeltrør, men hvordan med tykkelsen?
- Hvor dybt vil det være fornuftigt at grave røret i jorden?
- Hvilke "samleting" eller kobling anvendes der ved samling af disse rør?

Mvh
Kenned
Hej igen

Jeg kan ikke lige finde fittings du skal anvende. Prøv at ringe til VVS-grossisten og spørg. Ligeledes med dybden kan du prøve at spørge. Jeg vil dig tro det er ok hvis du graver røret ned i 0,5 m.

Til din 6 radiatorer vil jeg tro 25/25 er ok.
Hvor stort et areal skal du opvarme?

Hvis du har en lukket ekspantionsbeholder, skal du lige overveje om den er stor nok til det udvidede anlæg.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Det er en lukket ekspansionsbeholder, og det areal der skal opvarmes er 80 m3.

Mon det bliver et problem?

Mvh
Kenned
Hej igen

Jeg tror 25/25 løsningen er ok til de 80 m3.
Er det godt isoleret?
Det var jo ikke et ret langt stykke.
Hvilken type fyr har du? Især pumpe og styring af denne har interesse.
Størrelsen af ekspantionsbeholderen afhønger af vandmængden i anlægget. Det kan du regne lidt på.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Annonce
Hej Per,

Det er endnu ikke isoleret. Det vil jeg først gøre efter at der er lagt rør til radiatorer - det gør arbejdet lidt nemmere smile

Fyret er gammelt, fra midt i firserne, og det samme er med stor sandsynlighed også tilfældet med pumpe og styring.

Mvh
Kenned
Er dfor at få er ikke noget at man skal længer ned rørene frost fri jeg mener at 90 cm er frostfrit
Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis