Bore i væg m. mange sten ???

Hej!

Jeg var lige i gang med at bore huller i min kældervæg, så jeg kunne få hængt en radiator op - og så skete ulykken!

Mit 10mm murbor kom ca. 2 cm ind i væggen og rykkede sig derefter ikke 1 mm videre. Så kom jeg i tanke om, at væggen er støbt i beton/småsten (på ½-3 cm i diameter). Og det må være sådan en fyr som boret er kørt ind i sad.

Mit spørgsmål er derfor: Hvad gør jeg nu? Hvordan får jeg boret et 6-7 cm dybt hul?

Mht. mit værktøj. Jeg bruger en meget kraftig boremaskine med hammer - så den del skulle være i orden. Men skal jeg bruge et specielt bor til sten?

Alternativt må I meget komme med ideer til hvordan jeg ellers kan hænge sådan en svend op.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv samme problem i min kælder, og har set mig nødsaget til at investere i en desideret borehammer. Den er noget kraftigerer, og slår meget hårdere. Det skulle kunne gøre trikket, og så har du fået noget nyt legetøj.
Hej
Ja det er helt korrekt som rasmus1970 siger en borehammer er vejen frem,
man skal ikke forvæksle en boremaskine med slag (selv om man synes den er kraftig ) ned en borehammer, yder mere så er de bor som man bruger i en alm. boremaskine langt fra lige så gode som et SDS bor (SDS bor fås desvære også i dårlige kopier) når det går helt galt kan man oven i købet invistere i et 3 eller 4 skærs bor (gør det noget lettere at bore lige osv.) borehammeren har også den egenskab at den slår meget hårt uanset om den køre langsomt eller hurtigt ( En hobby borehammen med alt i tilbehør kan du tit finde til en 200-300 kr.)

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Jeg fandt sørme frem til et bor med et lidt fladere hoved, der kunne klare arbejdet med min nuværende slagboremaskine. Men kan godt mærke, at en kraftigere hammer vil kunne gøre det meget bedre.

Fint at høre med 3 eller 4 skærs bor. Har mange, mange gange haft ballade med at starte fint, og efter 2-3 mm glider boret af (specielt ved fuger mellem mursten - som er dejligt usynlige når man har en pudset væg wink ).
Hej igen
Ja det er veldig dejligt med sådan nogle 3/4 skærs bord MEN de er fan..... dyre det er desvære eikke bare sådan et man køber fordi det ville være rart at have et liggende sad
jeg er ikke helt sikker på hvor små man kan få dem men ved dog at man kan få en 12 mm med 3 skær

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Hej Pab1.
Du mangler lige at fortælle hvorfor en Rigtig Borehammer slår hårdere !
Der er et Pneumatisk slagværk i en bore hammer, dette gør bla. andet at slaget er længere og mere kontant en en slagboremaskine hvor det er to nærmest bølgede skiver der køre mod hindanden, så slaglængden kun er et par mm.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Hej Hån.....
Nej jeg glemte det ikke ville ikke begynde at gå for meget i detaljer smile men ja du har da helt ret i årsagen til virkningen

Ps Jeg har jo dig til at skrive det jeg ikke skriver :smile:

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Citat fra malkekoen

Fint at høre med 3 eller 4 skærs bor. Har mange, mange gange haft ballade med at starte fint, og efter 2-3 mm glider boret af (specielt ved fuger mellem mursten - som er dejligt usynlige når man har en pudset væg wink ).


Det er faktisk resikabelt at sætte plugs imellem furene på en murstens væg, du recikere at trykke stenene fra hindanden.
Men en god fidus er at vil dit bor glide, så start hullet med et lille bor det er nemmere at styre.

V.h. Håndværkeren smile
Det er faktisk resikabelt at sætte plugs imellem furene på en murstens væg, du recikere at trykke stenene fra hindanden.
V.h. Håndværkeren smile

Hej Bliver lige nød til at korigere dig lidt på det punkt smile
Ja hvis man ikke padser på og gør det riktigt så kan man godt ødelægge mere en godt er ! men eller er der nu ikke noget farligt i det, for nu er det jo sådan at pluksen kan vende på to måder, endten kan man vende slidsen vandret eller også lodret alt efter hvordan og hvor den skal monteres.
Om det er en sten eller en fuge er sådan set lige gyldigt, EKS. hvis du bore et huld i midten af en fuge (den lodrette ) vil det være formåls tjeneligt at vænde pluksen så slidsen vender vandræt så den klemmer op og ned og ikke ud til siderne Ps. alt efter hvor mange sten der oven over

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Citat fra pab1

Det er faktisk resikabelt at sætte plugs imellem furene på en murstens væg, du recikere at trykke stenene fra hindanden.
V.h. Håndværkeren smile

Hej Bliver lige nød til at korigere dig lidt på det punkt smile
Ja hvis man ikke padser på og gør det riktigt så kan man godt ødelægge mere en godt er ! men eller er der nu ikke noget farligt i det, for nu er det jo sådan at pluksen kan vende på to måder, endten kan man vende slidsen vandret eller også lodret alt efter hvordan og hvor den skal monteres.
Om det er en sten eller en fuge er sådan set lige gyldigt, EKS. hvis du bore et huld i midten af en fuge (den lodrette ) vil det være formåls tjeneligt at vænde pluksen så slidsen vender vandræt så den klemmer op og ned og ikke ud til siderne Ps. alt efter hvor mange sten der oven over

Ah, viise ord!
Men hvordan ved man om det er en lodret eller vandret fuge man er havnet i? (i den pudsede væg m/tapet) wink
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis