Dampspærre eller ej

Jeg skal til at isolere loftet på mit hus fra 1948 og er stærkt i tvivl om hvorvidt jeg skal udlægge en dampspærre først.

Min plan er at lægge yderligere på spærene, så der bliver plads til 200mm isolering under brædderne på loftet. Se det vedhæftede billede.

Den gamle isolering var nogle ca. 5cm tykke indpakkede rockwool-'pølser' og det vil jeg fjerne - men der var ingen dampspærre under dem.

Loftet er ca. 5-7cm tyk og det er spartlet og malet i rummene nedenunder - det ser ud til at de oprindeligt har været kalket, men er senere blevet malet med noget plast-maling.

Men da der jeg jo vil komme til at skulle lægge dampspærren ovenpå træbrædder oppe på loftet er jeg meget i tvivl om hvorvidt det er rigtigt.

Skal jeg udlægge dampsærre på loftet?

På forhånd tak
Christian
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dampspære skal være på den varme side af isoleringen, så den må altså ikke ligge oppe på loftet, med mindre du lægger den ned mellem, spærene, og så isolere oven på den.

Et pudset loft, mener jeg fungere fint som dampspære, så er det rigtigt pudset loft der er nedeunder, burde det ikke være nødvendigt, med dampspære.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Tak for svaret - ja, der er pudset loft nedenunder, så jeg går efter at undlade dampspærre på loftet.

smile
Christian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også