Sprøjtepistol til maling indendørs?

Vi har lige købt hus (forbered jer på en række spørgsmål ) med overtagelse den 1. november, og så skal vi naturligvis i gang med malingen.

Vi overvejer om det kan betale sig at købe en sprøjtepistol til det indvendige malerarbejde, og vi har fundet ud af at et airless system er at foretrække, og at Wagner laver noget af det bedste på markedet.

Hvis nogen mener noget andet, hører jeg naturligvis gerne om det

Men et par steder - også herinde - er jeg stødt på den information, at sprøjtepistoler er gode til træværk og lofter men ikke til vægge.

Hvorfor ikke vægge? Er det en misforståelse, eller er der en grund til at man ikke 'kan' male vægge (med godt resultat) med sprøjtepistol? Væggene har savsmuldstapet eller filt (så vidt vi husker :confusedsmile

På forhånd tak for jeres hjælp biggrin

/Rob
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brugen af sprøjtepistoler egner sig bedst til udendørs brug eller i sprøjte cabiner.
Begrundelse: der er et rimeligt stort spild ved brug af sprøjte pistol. Og alt hvad der ikke skal have den farve du har i sprøjten skal afdækkes.
Brug ruller og pensler til maling indvendig.

V.h. Håndværkeren
Tillykke med huset.
Hvis huset indeholder mange stuklofter eller du har trælofter du skal have malet er det en fordel. Afdækningen er den samme uanset om du ruller eller sprøjter dine lofter. Men en sprøjte koster da vist en del, så om det kan betale sig skal du spørge din pengepung om.
Med hensyn til at sprøjtemale væggene, er afdækningen mere omfattende. Den skal jo helst slutte helt tæt til karme, paneler, radiatorer osv. Derudover er det så godt som umuligt at lave efter rep. på vægge der er sprøjtemalet pga. strukturen. (pensel på glat overflade kan ses).

Held og lykke med hele projektet.

Thomas
Glemte lige: at maler man med sprøjte er der en del sikkerheds udstyr man også lige skal investere i, briller, masker osv.
Tak for jeres svar så langt.

I har nok ret i at det er lidt dyrt at købe en sprøjtepistol i en passende kvalitet, men de kan formentlig også lejes? Nogen der kender et sted i omegnen af Glostrup?

/Rob
Annonce
Hej.

De "hobby-modeller" du kan købe i byggemarkederne, kan ikke bruges til alm. vægmaling. Malingen skal være meget tynd for at anlægget kan sprøjte det ud - og så skal du male 3 gange. Desuden sviner det utroligt meget. En rulle er klart det bedste.

Mvh Thomas
Og hvis det er for at slippe for at skulle dyppe rullen hele tiden, kan du få en rulle der bliver "fødet" fra en beholder med malingen og en pumpe der pumper det ud i rullen. Ret praktisk hvis det er et større loft der skal males.

V.h. Håndværkeren
Har selv lige købt hus stor hus
Regner med at sprøjte både vægge og lofter samt vindus rammer i en og samme omgang i ens farve
Da hele huset skal have og det vil tage fler år at male
Der efter ligger jeg nye gulve samt montere nyt køkken
Har en Wagner sprøjte som jeg fik foræret. Skulle male noget træ som skulle bruges udendørs. Men må da indrømme at selvom jeg hader at male, så skiftede jeg tilbage til rullen. Min tålmodighed kunne ikke lige klare den sprøjte. Det tager for lang tid.... Bare min mening.
Okay hmm
Er der ander der har erfaring da det er meget maler arbejde jeg skal udføre
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også