Hvilken nogle gode råd er der til at forberede skader på sin bil her til vinter

Hej alle sammen er der nogle der har nogle gode råd til hvordan man kan forberede divs. former for skader p.g.a vejert her til vinter.?

Andet end at lakforsegle og vokse bilen...confused

Forsat god søndag til Jer alle sammen wink
Hej alle sammen er der nogle der har nogle gode... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alle samme og tak for bidragene.
Jeg siger mange TAK TIL "jancar - Vangsoe & naturligvis bodker wink
jancar´´ ang. de vinterdæk du omtaler er en god ide. - Hvordan er det så jeg kan finde ud af om jeg har vinterdæk på min bil.? Står det på selve dækket i form af en bogstave´s kode eller hvordan ser jeg/man det.??

Min bil er en Seat Ibiza clx 1.5 m. inj. fra 1992 - 3 dørs! -til Jeres orientering således I ved hvilken bil jeg taler om som der skal laves/forbedre noget o.s.v på smile o.b.s - Jeg har desværre ikke manualen til bilen den fulgte desværre ikke med, da jeg fornygeligt købte bilen.
I må hygge Jer biggrin


Ps: bodker jeg tænkte bare mit da du postede det indlæg og i og med at det var mi t første besøg samt spørgsmål jeg havde stillet.
Men ALT er glemt herfra og jeg kan sagtens tage en masse jockes det er slet ikke det. Nåå men hygge (indtil vidresmile
Hej
Hvis du kikker på siden af dækkene vil der hvis det er vinterdæk stå M+S med store bogstaver ved siden af størelsen. Der kan også være vist et snekrystal m.m. Er det ikke vinterdæk, kan jeg varmt anbefale at skifte til disse.
Når temperaturen falder til 5-7 grader skifter man normalt til vinter, men der skal lige tilføjes at et godt sommerdæk ikke er at foragte.
Et af de bedste vinterdæk er Viking, som er et Norsk dæk til nordiske forhold og til en rimelig pris, og nej, jeg får ikke almisser af Viking.
Mvh autoole
Et råd kan være lige at gå motoren igennem - hvis den er meget beskidt, kan det anbefales at rense den LET med et svagt affedtningsmiddel. Jeg plejer at bruge en kraftig sulfo-opløsning, som sprøjtes på med en forstøver. Vi taler kun motor og slanger, ikke motorrum!

Tør alt el af med en klud - der må ikke sidde fedt på, der tiltrækker vand og skaber fejlstrøm. Check især dine tændkabler.
Check dine slanger - benzin og kølerslanger - for revner og sprækker, særligt ved samlinger.

Og når du nu polerer din bil, så gør det også inde i døre etc. - fugten samler sig og fremmer rust. Det gør det også meget nemmere at skylle salt m.v. af.

Mht. dæk - min erfaring er, at der skal være masser af mønster. Hellere nye sommerdæk end nedslidte vinterdæk. Men det koster så lidt ekstra at købe et sæt ekstra fælge, så på med vinterdækkene!

Held og lykke med bilen!

Mvh.

Jan R.
Hej Jan_R og autoole 1000 TAK for de gode råd I lige har kommet med ydeligere´´nice. biggrin

autoole, jeg har fundet ud af at det ikke er vinterdæk (desværre - men det går nok). Mennn til gængæld ser dækkene alle 4 stk. helt nye ud og der er dybe riller/spor i dem. Men så var det der blev sagt at hellere et par gode sommerdæk på bilen end et par nedslidte vinterdæk.

Så er det jeg vil høre om sådan som jeg beskriver mine dæk på bilen tror I så det er sikkert nok og ikke mindst forsvareligt at køre med dem på her til vinter hvis der skulde komme 1 uge el. 2 med rigtigt dårligt vejr samt glat vej.?? (man skal naturligvis jo kører forsigtigt det siger jo sig selvsmile..?

Jan_r det var nogle gode råd du kom med m.h.s til motoren og slangerne hvilket jeg vil gøre med slangerne. Ang hele motor rummet og selve motoren ser hvor utroligt det end lyder selvom den bil er 14 år gammel rigtig fin ud og der er ikke noget rust i :o (meget overrasket men til det gode helt klart).. Men jag har tænkt mig at sprøjte noget motor beskyttelse og rens på jeg har samt grundlakere den og efterbehandle med klarlak og voks samt ordne alle listerne og kofangerne. (det med at vokse indedøre havde jeg ikke tænkt over.. Tak for det gode råd Jan_Rwink
Mht. dæk - jeg så for en del år siden en tysk dæktest, der viste sommer- og vinterdæks bremseegenskaber i koldt vejr (lige omkring frysepunktet). OVERRASKENDE var sommerdækkene som oftest bedre end vinterdækkene.
Samme test blev gennemført - mener det var - sidste år med et lignende resultat - også gengivet i danske medier.

Der var imidlertid nogen forskel i bremseevne i sjap og ren sne til vinterdækkenes fordel, hvilket dels begrundes i det grovere/selvrensende mønster samt dækkenes blødere compound.

Groft sagt er konklusionen, at i almindeligt dansk vintervejr, er der ikke den store grund til at køre med vinterdæk - men man kan få problemer på bakker etc. - HOLD STØRRE AFSTAND uden vinterdæk!
Jeg brugte ikke selv vinterdæk indtil for få år siden - hvor jeg købte hus på en "halvstejl" vej. Kører 40-45.000 årligt.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis