Opskrift på låge..??

Hej

Vi har lige sat et hegn rundt om huset. Det er lavet med 10 x 10 cm stolper og så monteret med klinkebrædder på både udvendigt og indvendigt i 180 cm højde. Nu er problemet bare at jeg skal have lavet nogle låger. Den ene skal være en dobbellåge som samlet skal være 2,5 meter bredt og den anden en almindelig låge på ca. 1 meters penge.

Mit problem er at jeg ikke ved hvordan et skelet til sådan en låge skal se ud. Jeg har forhørt mig, at det skal være en såkaldt "z" konstruktion, men jeg ville nu helst gerne have en tegning af hvordan det skal se.

Er der en venlig sjæl der har en tegning af hvordan det skal se ud.??

På forhånd tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare lave en ramme, du kan beklæde med dit klinkbeklædning, og i den ramme, skal der være en skrå stiver (z) så den ikke kommer til at hænge, skråstiveren skal stramt imellem, fra nederste hængsel hjørne, til øverste modsatte højrne.

Du skal forstille dig, at hvis du hænger dig i den,så skal skrå stiveren stoppe det, ved at støtte på hængslet.

Sørg for den er i vinkel før du sætter skråstiveren i...

og brug nogle gode store, hængsler, sat fast med bræddbolte.
med tiden vil lågen nok begynde at hænge en smule alligevel, så lav lidt luft, og lad den gerne pege LIDT op af.

Håber det kan hjælpe dig lidt..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Tak for hjælpen.

Jeg må bare se at komme i gang ser jeg. Håber jeg kan få den til at holde i længden wink

Citat fra Lopus

Du skal bare lave en ramme, du kan beklæde med dit klinkbeklædning, og i den ramme, skal der være en skrå stiver (z) så den ikke kommer til at hænge, skråstiveren skal stramt imellem, fra nederste hængsel hjørne, til øverste modsatte højrne.

Du skal forstille dig, at hvis du hænger dig i den,så skal skrå stiveren stoppe det, ved at støtte på hængslet.

Sørg for den er i vinkel før du sætter skråstiveren i...

og brug nogle gode store, hængsler, sat fast med bræddbolte.
med tiden vil lågen nok begynde at hænge en smule alligevel, så lav lidt luft, og lad den gerne pege LIDT op af.

Håber det kan hjælpe dig lidt..
Der er en ting, som man også kan gøre for at modvirke, at lågen kommer til at hænge, selvom det nok kan være lidt besværligt.
Lågen klodses op på plads i hullet i den færdige position. Derefter skal de hængseldele som sidder på lågen monteres. Øverste del sættes på tappen, som er fastgjort i karmen, og trækkes det den kan væk fra tappen.
Den nederste del sættes også på tappen, men denne skubbes ind mod tappen.
Begge dele skrues herefter fast.

Nu er den første sætning modvirket, som ville være sket, som følge af det slør, som er i disse store port/låge hængsler.
Det gælder jo selvfølgelig ikke ved hængsler, hvor delene hænger sammen, her er der som regel også mindre slør.

Mvh. Carsten.
Hey,
I tillæg til lopus' beskrivelse - du kan med fordel skære skråstiveren ind i rammen. Sav den f.x. 1 cm for lang i hver ende, læg den ovenpå rammen, mærk op og sav/stem ud i rammen. Du forhindrer således, at den kan skride.
Fastgørelsen kan evt. hjælpes på vej med en dyvel.

Held og lykke - det er et sjovt projekt!

Mvh.

Jan R.
Jeg har snart et hegn under opførelse, det bliver vist 99% magen til dit men knapt så højt- har du et relevant foto(s), også af lågen (sådan en skal jeg også have), vil jeg sæge pænt tak hvis du vil sende/vise dem
Annonce
Hvis lågerne er meget tunge eller meget lange kan man med fordel montere et lille støttehjul. Det fungerer jo bedst hvor der er fast flisebelægning... Men også selv om det kun er i den lukkede, og evt i den åbne position vil det aflaste hele lågen, og netop de positioner den oftest er efterladt i.

På bagsiden vil man ofte kunne lave et ophæng til dette støttehjul.

Det ses også på store industrilåger.

MVH Njord
Har lige set noget fra en vindues/dør fabrikant der leverer alle deres døre over en vis bredde med et hjul som njord nævner. Kan ikke huske hvem det var.
Hvis dobbeltlågen skal kunne åbnes "hver for sig" så skal der vel støbes en "klat" midti hvor de kan fixeres individuelt, så er det nemt at lave et lille kørespor til støttehjulet.
cvi
Et par enkelte brosten eller fliser. Kan fint klare at være landingsbanen for lågerne.....:p

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis