Regler for carport

Hej,
Jeg kan ikke rigtigt finde nogle regler for hvor langt fremme på grunden at der må placeres en carport og vil derfor høre jer.
Har en lille grund på ca. 460 kvm som er beliggende på en privat grusvej sammen med 10 andre huse. Vores nuværende hus er placeret ca. 5 m fra vejen. Til den ene side, foran vores hus er der et "ledigt" område på ca. 5 x 5 m hvor jeg godt ville bygge en carport, men hvad er reglen for afstanden til vejen. Må den gå fra vejen og 5 meter ind på grunden ? Regner med at den skal være ca. 3,5 - 4 meter bred og så de 5 meter dyb. Kan holde den 1/2 - 1 meter fra skel så der skulle vel ikke være noget problem der, men den vil gå helt ud til vejen.
Nogen som kan hjælpe med info til om min ide er realistisk.
Mvh
Kim
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Reglerne, når du gerne vil tættere på naboen end de ellers gældende 2,5 meter, lyder:

11.3.1: Garager, carporte, overdækkede terrasser, som ikke er hævet over terræn, drivhuse, skure og lignende mindre bygninger til udhusformål, herunder fyrrum samt lagertanke for fyringsolie og lignende installationer, som er nødvendige til selve bygningens drift, kan opføres i eller nærmere skel end 2,5 m, når betingelsserne a - e er opfyldt:

a. Det samlede areal af de bygninger, der ligger i eller nærmere skel end 2,5 m, må ikke være over 50 m².

b. De sider, der vender mod skel, må ikke have større samlet længde end 12,0 m. Anbringes en bygning i et hjørne af grunden, medregnes kun den længste side. Anbringes en bygning nærmere 2,5 m til to modstående skel medregnes kun den længste side. Udhæng udover 0,5 m medregnes til bygningens længde. Længden af en carport måles 0,5 m inden for tagfladens begrænsning.

c. Ingen del af bygningens ydervægge eller tag, må inden for en afstand af 2,5 m fra skel være højere end 2,5 m over terræn eller det for bygningen fastsatte niveauplan.

d. Der må ikke udføres vinduer imod skel.

e. Tagvand skal holdes inde på egen grund.

Kilde: Erhvervs- og Byggestyrelsens hjemmeside (http://www.ebst.dk/BRS98_10_ID411/0/54/0)

/Rob
Citat fra RipRapRob

Reglerne, når du gerne vil tættere på naboen end de ellers gældende 2,5 meter, lyder:


Kilde: Erhvervs- og Byggestyrelsens hjemmeside (http://www.ebst.dk/BRS98_10_ID411/0/54/0)

/Rob

Hej Rob,
Tak for info, måske jeg ikke kan gennemskue det, men står der noget om hvor tæt på vejen den må placeres eller regnes vej som samme ting som "naboskel".
Hilsen
Kim
Hej Kim

Nej, der gælder andre regler mod vej/fortorv. Som jeg lige husker det må du bygge helt ud til kanten af din egen grund, men du må ikke lade noget gå ud over din egen grund, hverken tag(udhæng) eller andre dele af konstruktionen. Og hvis der er en dør der åbner (fx. en garagedør eller en dør til skur) så må den ikke åbne 'uden for' din grund.

Jeg prøver lige om jeg kan finde et link der fortæller om disse regler :o)

/Rob

Rettet: Ejendom >> grund ét sted.
Her i vort nydelige kvarter - fra 50´erne - ligger der adskillige carporte og garager i skel helt ud til fortov, både nybyggede og gamle

Så mon ikke det kan lade sige gøre hos dig også, men for en sikkerheds skyld så spørg på teknisk forvaltning i din kommune - så er du sikker på ikke at skulle lave noget om. Her hos os er de ligefrem hjælpsomme:p

Så kan du også samtidig forhøre dig omkring byggetilladelse (mener der er en kvadratmetergrænse før det er nødvendigt)

Med venlig hilsen

Fladder
Der var den
2.5.2) Enfamiliehuse må opføres i vejskel. Ifølge vejlovgivningen må normalt ingen bygningsdel rage ind over vejareal eller udvidelseslinie. Porte og døre må ikke kunne åbnes ud over grundens grænse mod vej eller ud over vejudvidelseslinie, og skodder og vinduer kun, når underkanten er hævet mindst 2,2 m over terrænet. Der henvises til §§ 34 - 45 og 103, stk. 1 i lov om offentlige veje og §§ 35 - 46 i lov om private fælles veje. Det bør undersøges, om der er tinglyst særlige byggelinier eller vejudvidelseslinier på grunden.


Kilde: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

/Rob
Normalt mindst 5 meter fra vejskel.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis