Pibelyde i vandrør

Jeg bor i stuen i en ejer-etageejendom på Nørrebro. Når overboerne på 4. og 5. sal (næstøverste og øverste etage) tapper vand fra den kolde hane forekommer der højfrekvente og larmende pibelyde i vandrørene. Jeg finder det noget mærkeligt, at det samme ikke sker fra de varme rør - heller ikke med fra de kolde rør i badeværelset.

Er der nogen der ved hvordan man gør noget ved det?

Jeg ved at trykket i de kolde virker lavere end i de varme rør oppe på 4. og 5., kan dette spille ind?

Lydene fra 5. sal blev værre / opstod efter ejeren skiftede armatur/blandingsbatteri i denne lejlighed.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Du skriver både spørgsmålet og svaret wink
problemet at koldvands føderørettil div. etager er delvis kalket til,(hvilket røret i bade.. ikke er) hvilket vil bevirke at vandet skal op i støre hastighed(prædses igennem)lyder sådan) du skriver at problemet startede efter at over boen fik nyt amatur! grunden til dette er højest sansyneligt
PKT. 1 ved kommende skiftede ama. fordi den var gl. og kalket til eller noget i den stil.
PKT.2 det nye bat.. har meget lettere ved at tage den mængde vand som den kan få til ført fra hoved tilførsels røret .

Pkt.3 Lyden kan også godt komme fra en def. hane /skyde ventil

Problemet kan løses ved at skifte røret eller ventilen.

Jeg kan ikke komme en evt. løsning eller en diaknose på problemet nærmere pt. hvis det skal kunde lade sig gøre bliver du nød til at beskrive problermet noget mere evt. kan du mærke noget på/i rørene når lyden er der ? hvor starter lyden ? ved dig eller ved under boen osv. er det hver gang eller kun nogen gange ?

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
hej Pab1,

Tak for dit hurtige svar.

Lyden kommer hver eneste gang de bruger den kolde hane, men den varierer i lydstyrke afhængig af, hvor meget de lukker op for hanen. (Høj vandstyrke = høj lyd).

Man kan ikke mærke noget på rørene, når de larmer.

Lyden starter i den lejlighed hvor man tænder for vandet (dvs. i lejlighederne på 4. og 5. sal) og går så ned igennem hele bygningen, men det virker næsten som om lyden er kraftigst hernede i stuen.

Jeg skal lige op og have tjekket en af de nærmeste dage, om man nærmere kan bestemme, hvor lyden kommer fra : armatur, vandmåler, eller rør generelt.

Kan der sidde noget inde i vandmåleren, som evt samler kalk, eller på anden måde laver lyden? Jeg kan huske, at der var en VVS'er der engang snakkede om nogle filtre der sidder på begge sider af vandmålerne (på hver etage). Kan sådan et lave larm? I såfald, så er det da bare mærkeligt, at de filtre kun larmer på de øverste etager...

Gav det dig nogle nye idéer??
Citat fra nitro29

hej Pab1,

Tak for dit hurtige svar.

Lyden kommer hver eneste gang de bruger den kolde hane, men den varierer i lydstyrke afhængig af, hvor meget de lukker op for hanen. (Høj vandstyrke = høj lyd).

Man kan ikke mærke noget på rørene, når de larmer.

Lyden starter i den lejlighed hvor man tænder for vandet (dvs. i lejlighederne på 4. og 5. sal) og går så ned igennem hele bygningen, men det virker næsten som om lyden er kraftigst hernede i stuen.

Jeg skal lige op og have tjekket en af de nærmeste dage, om man nærmere kan bestemme, hvor lyden kommer fra : armatur, vandmåler, eller rør generelt.

Kan der sidde noget inde i vandmåleren, som evt samler kalk, eller på anden måde laver lyden? Jeg kan huske, at der var en VVS'er der engang snakkede om nogle filtre der sidder på begge sider af vandmålerne (på hver etage). Kan sådan et lave larm? I såfald, så er det da bare mærkeligt, at de filtre kun larmer på de øverste etager...

Gav det dig nogle nye idéer??


Hej
Ja der sider et filter (snavssamler) inden måleren og bag efter sider der en kontraventil (både filter og kontra. kan godt side inden i måleren ) der skulde også gerne side en hane på hver side af måleren .
Om det er en af dem der laver støjen ved jeg ikke, har i hvert tilfælde aldrig hørt om det (men nu har jeg jo heller ikke hørt alt i nu wink
tror nu mest på enten en def ventil, skal nok lige lægge hovedet i blød

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Citat fra nitro29

hej Pab1,

Tak for dit hurtige svar.

Lyden kommer hver eneste gang de bruger den kolde hane, men den varierer i lydstyrke afhængig af, hvor meget de lukker op for hanen. (Høj vandstyrke = høj lyd).

Man kan ikke mærke noget på rørene, når de larmer.

Lyden starter i den lejlighed hvor man tænder for vandet (dvs. i lejlighederne på 4. og 5. sal) og går så ned igennem hele bygningen, men det virker næsten som om lyden er kraftigst hernede i stuen.

Jeg skal lige op og have tjekket en af de nærmeste dage, om man nærmere kan bestemme, hvor lyden kommer fra : armatur, vandmåler, eller rør generelt.

Kan der sidde noget inde i vandmåleren, som evt samler kalk, eller på anden måde laver lyden? Jeg kan huske, at der var en VVS'er der engang snakkede om nogle filtre der sidder på begge sider af vandmålerne (på hver etage). Kan sådan et lave larm? I såfald, så er det da bare mærkeligt, at de filtre kun larmer på de øverste etager...

Gav det dig nogle nye idéer??


Hej
Ja der sider et filter (snavssamler) inden måleren og bag efter sider der en kontraventil (både filter og kontra. kan godt side inden i måleren ) der skulde også gerne side en hane på hver side af måleren .
Om det er en af dem der laver støjen ved jeg ikke, har i hvert tilfælde aldrig hørt om det (men nu har jeg jo heller ikke hørt alt i nu wink
tror nu mest på enten en def ventil, skal nok lige lægge hovedet i blød

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis