Definition på "nøglefærdigt" byggeri

Efter måneders dialog med forskellige håndværkere kunne jeg godt bruge en kategori der hedder "forstå din håndværker" smile

En tømrermester giver et overslag på en nøglefærdig udførelse af en tagetage på vores eksisterende hus.

Det aftales så at han i det faste tilbud skal fratrække vores eget arbejde (stort set alt det indvendige arbejde) samt el, VVS og malerarbejde.

Alligevel ender han i tilbuddet på stort set samme pris som i det nøglefærdige overslag, hvilket jeg naturligvis ikke finder hverken seriøst eller tilfredsstillende.

Vi har nu lidt diskussioner om hvad han i overslaget egentlig mente med begrebet "nøglefærdigt", som i min verden ikke kan dække over andet end, at byggeriet så er 100 % færdigt inkl. alle underentrepriser.

Hvad siger i andre ?

Med venlig hilsen

Claus Holm www.granada24.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Claus Holm (den 18-04-2003).]

Med venlig hilsen

Claus Holm
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Claus smile

Hvis du læser i din bibel - "Den private bygherre", så kan du få svaret der wink

Nøglefærdigt betyder at det eneste du skal gøre, er at få udleveret nøglen og så kan du flytte ind. Haven aftaler man individuelt. (det er dog ikke aktuelt for jer)

Her kan du læse lidt om byggefirmaers definition af "nøglefærdigt":
http://www.trivselhus.dk/noglefardig.html
http://www.skoenahus.dk/fastpris.htm
http://www.cg-loghomes.dk/html/generelt.html
http://www.agersted-huset.dk/prislist.htm
http://www.laso-boligcenter.dk/s-huse.htm

Man skal ikke kimse af billige håndværkere - slet ikke i disse tider, hvor der ikke er meget at lave. Der er også kommet konkurrence på håndværkerabejde.

Hvordan går det ellers med jeres byggeri?

Mvh
ThomasB
Der er andre firmaer i dette lille land. Prøv at finde andre tibud.

Hvorfor ikke lave det selv ???????

Hvad vil du byde for at jeg laver det ????????

Hvad skal du have lavet ????????

Nu skal jeg jo ikke sidde her og gøre mig klog på hvem der kan hvad, men.......
Vi har en fed tømrermester her på siden som jeg har haft gode erfaringer med. Prøv om han kan give dig et reelt tilbud.

Han hedder Orla. Og jeg har lært en masse af ham. Virker ærlig og reel.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Hej Thomas,

Jeg havde også luret lidt i min efterhånden noget tyndsliste bog, men mente ikke lige at kunne finde noget der, udover hvis det handlede om etablering af typehus.

Tak for dine links.
Mht. byggeriet må vi nok sande, at vi har undervurderet planlægningsfasen noget, og er nu nået til den erkendelse, at projektet nok må skubbes til sidst på sommeren.

Fruen forventer at nedkomme med næste medlem af familien i starten af juni, og jeg har lovet hende, at der da vil være tag på huset... smile

MUFI >>> Det er heller ikke det eneste enste tilbud vi modtager, men det var den håndværker som vi umiddelbart havde mest fidus til...

Orla >>> Kan du lokkes til at give et bud hvordan du opfatter begrebet "nøglefærdigt" ?

Jeg skal nok lade være med at referere dig for det.

/Claus Holm

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hej

Nøglefædigt opfatter jeg som: Klar til at sætte møbler ind i (måske med undtagelse af den sidste rengøring men jeg plejer at have en støvsuger med).

Verden opfattes forskelligt: Da jeg for nogle år siden satte nogle sommerhusprojekter på tapetet, var det vanskeligt for mig at fatte (og er det stadigt), at de etablerede sommerhusfirmaer kunne sælge spa-huse med spaen placeret som et tillæg under ekstraudstyr sammen med evt. flisebeklædning i badeværelset, forstå det hvem der kan, men folk købte husene der, men de var/er måske bedre sælgere....

Ps: Jeg starter et projekt op i Birkerød ca. 1/5/2003 (ca. 60 kvm tilbygning)

------------------
www.orla-nautrup.dk
Annonce
Hej Orla,

Tak for dit svar.

Det er en entreprenør med samme indstilling som dig, jeg søger.

Ærgerligt at du ikke er bosiddende på sydfyn smile

/Claus Holm

Med venlig hilsen

Claus Holm
Kan man overhovedet bruge begrebet nøglefærdigt, når det der i virkeligheden menes, er aflevering af en enkelt fagentreprise, og ikke et komplet byggeri ?

Altså en "nøglefærdig" fagentreprise smile

/Claus Holm

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Claus Holm (den 20-04-2003).]

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hej alle,

Lav altid klare og skriftlige aftaler om præcis HVAD der skal laves, HVORNÅR det skal laves, og HVAD det koster. Løse mundtlig aftaler om "nøglefærdigt" med fradrag for eget arbejde eller lignende vil næsten med sikkerhed medføre misforståelser og uenighed om regningens størrelse.

Og hvis man ikke selv er i byggebranchen, vil det være en rigtig god investering af købe sig til lidt professionel og uvildig rådgivning. Det er penge som hurtigt kan være tjent hjem igen på sparede udgifter og bekymringer. Prøv f.eks. at se det nye firma www.bolius.dk som tilbyder rådgivning til private - til rimelige priser.
Nøglefærdigt mener jeg er oversat til "Turn key" på engelsk.
Dette koncept betyder (som andre også er inde på) at du bare skal dreje nøglen i låsen og tage bygningen i brug.
Dette er et alternativ til løsninger, hvor flere entreprenøren udfører deres delopgave. Her er alt samlet hos en.
Udtrykket er nøglefærdigt er det så siden gået inflation i.
Som en anden skriver, skal du nok ikke læne dig for meget op af dette begreb, men få beskrevet hvad der rent faktisk skal udføres. Ligeledes bør der nøje defineres hvad du selv skal lave.
Jo bedre en aftale i får lavet - jo mindre risiko er der for at i havner i retten. Retssager er dyre og ubehagelige. Desuden stjæler de den tid du skal bruge på byggeri.
Ud over et nøje specificeret ydelses og leveringsomfang, tidsrammer, pris, skal der være fastlagt et kontraktgrundlag. Jeg er ikke helt klar over hvad der kutyme i denne slags sager, men AB92 er et bud fra min side.
Der bør laves en ordentlig kontrakt for at tilgodese alle de situationen som ofte er virker utænkelige når kontrakten skrives. Her kan som eksempel kan nævnes:
Firmaet får konkurs - hvordan forholder boet sig til de indgåede aftaler.
Firmaet skifter ejer - den nye ejer føler sig ikke forpligtiget af de
indgåede aftaler og forholder sig til hvad der står skrevet.
Der sker er slem arbejdsulykke på din ejendom - hvem har ansvaret?
Er alle lovpligtige forsikringer i orden.

Husk at du indgår en aftale med et firma og ikke en person. Også selv om det er mester selv du taler med.

Knæk og bræk

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også