Kopi af HD. ?

Kopi af HD.

Hej alle,
Mit liv dvs. min Hd. Som nu har fuldt mig i de sidste 3-4 år. mont i div. Pc ere
som regel selvbyg. Kan snart ikke mere, jeg har under 1 Gb tilbage. jeg har masser af plads på D & E HD. Men styring + alle de " gamle" programmer ligger på C. Jeg vil hjertenes gerne bruge penge på ny HD evt. helt ny Pc. ( havde tænkt på Aldi ) ??? Men hvordan får jeg hele min gamle Hd C. klonet / overført til ny HD ??
Håber nogle her kan hjælpe
Hej fra Jan A
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har brugt samme C-drev i mange år, på tværs af mange PC'ere, så trængere den garanteret til en reinstallation. Det bedste du kan gøre er der for at købe en ny harddisk og montere den som nyt C-drev og re-installere Windows fra bunden. Hvis du beholder den gamle harddisk i, har du automatisk en kopi af dine data.

Men hvis du ikke gider reinstallere fra bunden er der måske en letere metode:

Hvor mange fysiske harddiske har du i din maskine?

Hvis du kun har én (der så er delt op i C, D og E) og gerne vil bruge den lidt endnu, er der en lettere metode:

Køb en ny harddisk, monter den (enten som slave på A-kanalen eller som master på B-kanalen).

Den er sikkert mange gange større, så når du partitionerer den nye harddisk, så overvej om du skal opdele den i en eller to logiske harddiske.

Kopier nu alle data fra dit D og E drev over på den nye harddisk.

Når du har sikret dig at alle data er kopieret over på den nye harddisk, så kan du gå videre.

Der findes programmer der kan ændre fordelingen af størrelserne på din harddisk. Et af de mest kendte hedder Partition Magic, men der findes flere progammer der kan dette.

Nu kan du 'udvide' dit C-drev op i det område der før blev brugt til D- og E-drev. Enten kan du bruge al pladsen, eller bare noget af den (og derefter kopiere data retur fra den nye harddisk, hvis det er det du vil).

Hvis du køber en helt ny PC vil jeg på det kraftigste fraråde, at du bruger den gamle harddisk som C-drev i den nye maskine:

Harddiskene i en ny maskine er garanteret hurtigere end den du har nu. Den gamle harddisk vil sikkert fungere fint til opbevaring af data (men du skal muligvis have en adapter før du kan sætte den i, da mange nye pc'ere bruger S-ATA (serielle) harddiske, og din gamle harddisk er garanteret en almindelig (P-ATA = parallel)) men den vil sløve din maskine, hvis du bruger den som C-drev i en ny PC.

Dit C-drev er garanteret fyldt med en masse drivere og andet skidt (du kører Windows går jeg ud fra) der 'hører til' din nuværende PC. En ny PC vil kræve andre drivere, og hvis du får din Windows op at køre igen, vil den garanteret være langsommere end den kan være, på grund af forkerte drivere, rester efter programmer du ikke bruger længere osv. En ny PC vil derfor have bedst af en ren (ny) installation af Windows.

Derfor: Din gamle harddisk bør ikke anvendes som primær harddisk i en ny PC.

/Rob
Citat fra Arthur

Kopi af HD.

Hej alle,
Mit liv dvs. min Hd. Som nu har fuldt mig i de sidste 3-4 år. mont i div. Pc ere
som regel selvbyg. Kan snart ikke mere, jeg har under 1 Gb tilbage. jeg har masser af plads på D & E HD. Men styring + alle de " gamle" programmer ligger på C. Jeg vil hjertenes gerne bruge penge på ny HD evt. helt ny Pc. ( havde tænkt på Aldi ) ??? Men hvordan får jeg hele min gamle Hd C. klonet / overført til ny HD ??
Håber nogle her kan hjælpe
Hej fra Jan A


Norton Ghost løser dit problem.
Ikke korrekt med ghost, styresystemet falder da på røven ved første boot, det er med garanti ikke samme HDD controller i de to forskellige maskiner. Der er SIS, VIA og INTEL der har siddet på markedet i mange år.

Hvis det skal gøres korrekt skal du have fat i et rigtigt backup program, brug så microsofts hjælp på nettet. Det er i en eller anden KB.

Jeg bruger det nogen gange, når jeg flytter systemer på arbejdet imellem servere. Men jeg ville nu også sige, installer dine programmer på en ny maskine med en 250 GB disk elle større (de koster ikke penge), du laver så et bibliotek der hedder gammel Disk, i dette kopierer du dine data ind fra den gamle disk (som du sætter i som D: drev), men det kan være der kun er SATA controller i den nye, og så er du på den. Du trækker så data efterhånen som du skal bruge de fra biblioteket.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

Ikke korrekt med ghost, styresystemet falder da på røven ved første boot, det er med garanti ikke samme HDD controller i de to forskellige maskiner. Der er SIS, VIA og INTEL der har siddet på markedet i mange år.

Hvis det skal gøres korrekt skal du have fat i et rigtigt backup program, brug så microsofts hjælp på nettet. Det er i en eller anden KB.

Jeg bruger det nogen gange, når jeg flytter systemer på arbejdet imellem servere. Men jeg ville nu også sige, installer dine programmer på en ny maskine med en 250 GB disk elle større (de koster ikke penge), du laver så et bibliotek der hedder gammel Disk, i dette kopierer du dine data ind fra den gamle disk (som du sætter i som D: drev), men det kan være der kun er SATA controller i den nye, og så er du på den. Du trækker så data efterhånen som du skal bruge de fra biblioteket.

MVH


Der tager du gruelig fejl, Ghost bruger du til at clone dine diske, derefter booter du op i konsol og skriver følgende copy c:\windows\repair c:\windows\system32\config

hvis det er XP eller Windows 2003 Server. win9x og ME behøves ikke reset af config filen.

Det du gør er typistk for hjemmelærte folk, tag et MCTS så ved du hvad jeg snakker om. Og Ghost anbefales ad Microsoft smile
Jeg har prøvet meget med ghost igennem årene (men bruger det ikke så tit mere (blev træt af ghost da den altid døde når M$ pillede i NTFS), jeg geninstallerer altid, det er oftest sundere mener jeg), har ikke benyttet/prøvet metoden du forskriver.

Jeg har dog ALDRIG haft held med cloning imellem 2 forslellige controller systemer hverken Win 9X XP, 200X. Underligt, nå men hvis du siger det æder jeg mine ord i mig igen, undskyld. Jeg vil grave lidt mere i det kan jeg se. Jeg har bare lært mig andre metoder på de systemer som er besværlige at geninstallerer (eks en webserver med nogle 100'ere sites).

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
"Der tager du gruelig fejl, Ghost bruger du til at clone dine diske, derefter booter du op i konsol og skriver følgende copy c:\windows\repair c:\windows\system32\config"

Windows 2000 SP4 er i dag prøvet ghoost'et (ver. otte over på ny disk (begge SATA 80 GB. Der er gjort som du har beskrevet. De er begge med Intel chipset (DELL 620 og 745), Blå skærm, Inaccess...Boot device.

Bredum, jeg kan ikke forstå dit held med dine ghost opgraderinger/overflytninger.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis