ophængning af skab

Jeg skal have hængt et skab op. Problemet er at der hvor jeg skal hænge det op er der en metal ting som jeg gerne vil bore igennem, da væggen ikke kan bære i sig selv. Jeg har prøvet med et almindelig metalbor men det bliver bare varmt. Så mit spørgsmål er : kan man få et bor der kan bore i noget ,der åbentbart er hårdre end alm.jern?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi kommer nok til at vide lidt mere om hvilke materiale du skal bore i, og er du sikker på at det er noget du roligt kan bore hul i ?- jeg tænker her på indmurede faldstammer, rør og lign.

Med venlig hilsen

Fladder
Har du en ide om hvilket materiale du er ved at bore hul i?

Hvis det almindelige bor "bare" bliver varmt, er det muligvis fordi det ikke længere er skarpt. Metalbor bliver hurtigt sløve hvis de borer i andet end metal eller hvis de borer med for høj hastighed.

Jeg ville prøve at anskaffe et nyt bor og så bore stille og roligt og se om ikke det kan trække spåner. Prøv evt. med et lille bor først for derefter at bore hullet op.

Mvh.
Steinaa
Jeg ved ikke hvilket materiale der er det er en metal ramme som støtter muren. der er lavet af halm der er pudset på inder og yderside. Det er derfor jeg gerne vil ind og have fat i noget som kan holde. Jeg har købt helt nye bor og først prøvet med 3mm og derefter 4,5 mm.
Hej
I hviken højde er det vi nakker om du bore ? lidt under loft højde eller hvor langt nede på vægen ?
nu kan det jo være at det bare boret der trænger til at blive skiftet eller slebet men jeg kom til at tænker på ! hvis det er oppe under loften og ca. 50-75 cm ned og det er meget hårt, så er der jo den mulighed at det er et rustfris patentbånd (den som holder ræmmen fast til muren ) et alm bor er ikke glad for rustfri
kan du evt. beskrive hvordan mat. ser ud
Bliver boret bare sløv eller ser det ud som om det er ved at smælte ?

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Annonce
Du skriver at muren er pudset, så er det meget vigtigt at der ikke kommer puds ind i borehullet, da et enkelt korn eller 2 vil gøre boret sløvt på rekordtid

Lad være at smide de sløve bor ud, hvis du kender en smed eller en maskinarbejder, kan han sikkert slibe dem

Jeg ville selv starte med eet 4 eller 4.5 bor da de er en tilpas lille diameter til gennembrydning og alligevel stærke nok til at man lægger vægt i - og det skal du - det handler om at få boret til at tage en spån med det samme inden det når at blive sløvt

Med venlig hilsen

Fladder
Jeg har snakket med en og han mener at det er tenderstål og han vil komme med et hårtmetalbor i morgen så må vi se om det kan bruges. Problemet med puds i hullet er svært at undgå fordi der er 6 cm fra ydersiden af væggen ind til metalet. Jeg tror huset er bygget på samme måde som man laver halmhuse i dag, bare ikke så tykke vægge.
Fladder: Er du sikker på at man skal lægge vægt i? Tilbage i min læretid fik vi altid at vide at man for guds skyld ikke måtte lægge vægt i. Det får metallet til at bue for enden af boret hvilket gjorde det stort set umuligt at bore igennem...

Min lærdom fra dengang dikterer at der skal bores med lav hastighed og uden for meget vægt bag. Men hva' jeg er jo bare lampemekaniker :-)
Steinaa - Det du er inde på her er meget afhængigt af hvilket materiale det bores i, her antog jeg at det var et almindeligt stykke stangjern der skulle bores i . Da er det nødvendigt med både et skarpt bor og vægt bag - ellers kommer du simpelthen ikke igennem.
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at metallet "buer", hvis du tænker på at jernet hærdes af varmen, er der størst sandsynlighed for dette ved for store omdrejninger og et sløvt bor

Jens-peter - hvis det er et Tentorstål bliver det svært - hvis jeg har forstået dig ret hænger jernet frit i halm - var det blot støbt inde kunne det klares med et hammerbor og en rigtig borhammer (ikke slagboremaskine)

Hvad laver et tentorstål i en halmmur ?

Med venlig hilsen

Fladder
Fladder: Lige netop; hærdning grundet varme. Derfor har jeg fået hovedet tudet fuldt med at uanset hvad, så skal omdrejningerne holdes nede ligesom vægten. Så undgås unødig varme og boret kan lave alt arbejdet.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis