Emnet der skal marmoreres skal først aftørres med det tyndeste mulige lag af rå linolie efter bunden et tør og hærdet. Påføring af varm linolie på en klud letter arbejdet og giver det bedste reaultat.
Olien bevirker at den efterfølgende maling lettere glider på overfladen, hvor meget af effekten opnås med en blød fladpensel hvor kombination af tryk og vinkel giver stor variation.
Kan du få fat i en fladpensel af grævlingehår er det en stor fordel, men mindre kan gøre det bare den er blød.
Linolien bevirker også at du undgår opakke steder der bryder illusionen, da malingen forbliver transparent.
Bemærk også at almindelig bygningsmaling ikke er farveægte. Det betyder at de transparante steder får et farvestik afhængig af lagtykkelse. Særlig rød kan få et orange stik,
Det undgår du med de såkaldte kunstnerfarver. Winsor&Newton acrylmaling er farveægte og derfor velegnet til marmoreringer.
Under alle omstændigheder bør du bruge vandopløselige farver der ikke går i forbindelse med linolien.
På amerikanerbiler fra 50'erne, der ofte var udstyret med marmorerede instrumentbræt, brugtes cellulosemaling, hvor mønstret blev trukket med hvidtøl på en fladpensel i den våde maling.