Bruge 18mm varmerør i et 22mm varmesystem?

Hej!

Jeg skal have sat en radiator op i en kælder, hvor der i forvejen går et 2-strengs system igennem (op til 1. salen), der kører med 22mm jernrør.

Ideen er derfor bare at koble radiatoren på 22mm rørene med et T-stykke. Men jeg har en del 18mm rør liggende. Er det ok bare at bruge disse 18mm rør, når det bare er til en enkelt radiator og når det er et 2-strens system?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Mit 2 strengssystem er lavet med 3/8 tomme over alt og det fungerer meget fint, så jeg vil mene, at det er helt ok det du har planlagt

mvh Anders
Citat fra malkekoen

Hej!

Jeg skal have sat en radiator op i en kælder, hvor der i forvejen går et 2-strengs system igennem (op til 1. salen), der kører med 22mm jernrør.

Ideen er derfor bare at koble radiatoren på 22mm rørene med et T-stykke. Men jeg har en del 18mm rør liggende. Er det ok bare at bruge disse 18mm rør, når det bare er til en enkelt radiator og når det er et 2-strens system?


Hej
Du kan roligt bruge dine rør de er længe store nok.
Du kan såment nøges med 12 mm radipeks eller blød stålrør hvis det var det du havde liggende.

PS. er det fjernvarme eller centralvarme (det er ikke lovligt selv at mont. radi. osv. på fjernvarme. dog med untagelsen af hvis der er en veksler i mellem. bare lige så du ved det, hvis der nu sker noget. på central... må du stort set lave hvad du lyster dog inden for sikkerheden af hvad der er forsvarligt smile

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Citat fra pab1

Hej
Du kan roligt bruge dine rør de er længe store nok.
Du kan såment nøges med 12 mm radipeks eller blød stålrør hvis det var det du havde liggende.

PS. er det fjernvarme eller centralvarme (det er ikke lovligt selv at mont. radi. osv. på fjernvarme. dog med untagelsen af hvis der er en veksler i mellem. bare lige så du ved det, hvis der nu sker noget. på central... må du stort set lave hvad du lyster dog inden for sikkerheden af hvad der er forsvarligt smile


Tak for jeres svar indtil videre - har liiiiiiiiige lidt mere rolleyes

Det er direkte fjernvarme, så der skal aut. vvs mand på sagen. Men ville bare høre om mine materialer kunne bruges.

Betyder det forresten overhovedet noget for resten af radiatorerne/gennemstrømningen, at der på en enkelt radiator i et 2 strengs system bliver brugt 18mm i stedet for 22mm?
Hej
i dit ilfælde hvor der er to rør, og hvor du bare montere to teér for at tage vand til en radi. har det under normale omstendig heder intet at sige, det eneste der sker er at du vil kunde se en anelse i mer forbrug på din fjr/kw måler.
Om du kan få din lokale vvs til at bruge dine mat. skal jeg ikke kunde udtale mig om. kan kun sige at hvis det var mig der kom og skulde lave det, ja så vilde jeg først kontrolere at div. mat var godkent, og hvis de var det, ja så ok med mig, men ellers ikke. for der er lige en ting du skal være klar over ! når først at smeden har været i huset og rodet med instalationerne ja så hænger han på hele anlæget når han forlader huset igen, dette sker på grund af at skulde han se en evt. fejl mangel ja så skal han rette fejlen osv inden han forlader huset(eller gøre dig ops på at der er en fejl og at han eller en kolega snarest vil komme og rette fejlen alt efter omfanget

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Ok - Mange tak for dine uddybende kommentarer, pab1...

Min VVS-mand har sagt god for at bruge mine materialer (dog uden at have set dem og han kender ikke deres dimensioner). Men rart at vide, at han faktisk er forpligtiget til at checke hele systemet igennem (tror dog ikke det fejler noget)...
Annonce
Forresten til en anden gang - hvor er det billigste sted i Danmark at købe PEX rør ???
malkekoenForresten til en anden gang - hvor er det billigste sted i Danmark at købe PEX rør ???

Det kommer an på dine handelstalenter - men i listepriser er det nok nogen af lavprisgrossisterne : www.vvs-grossisten.dk

www.vvs-eksperten.dk

eller lign.

Med venlig hilsen

Fladder
MHT vvs-experten så kommer det sandelig an på hvor meget du skal bruge. De sælger ikke i meter, kun i ruller.


Hvis det er PEX gulvvarme, så er det samme produkt fra jem og fix, og experten, det kommer fra dansk vvs.

Skriften på papkassen er ens på de 2 kasser jeg har købt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

MHT vvs-experten så kommer det sandelig an på hvor meget du skal bruge. De sælger ikke i meter, kun i ruller.


Hvis det er PEX gulvvarme, så er det samme produkt fra jem og fix, og experten, det kommer fra dansk vvs.

Skriften på papkassen er ens på de 2 kasser jeg har købt.

MVH


Mange tak!!! Jem & Fix er sq altid friske med en rimelig pris.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis