Lazybag

Vi har et Lazyjacksystem på vores sejlbåd-en Forgus 31. I forbindelse med skiftning af vores bompressenning, har vi tænkt på at anskaffe en Lazybag. Er der nogen, der har erfaring med et sådant udstyr? Stiller det specielle krav til storsejlet?confusedHejn
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Hejn

Vi har et Lazyjacksystem på vores sejlbåd-en Forgus 31. I forbindelse med skiftning af vores bompressenning, har vi tænkt på at anskaffe en Lazybag. Er der nogen, der har erfaring med et sådant udstyr? Stiller det specielle krav til storsejlet?confusedHejn


Hvis du mener det system af liner der går på hver side af dit storsejl og som regel sidder fra bomnokken til under salingen, med liner i pasende afstand så dit storsejl ikke ligger og roder på dækket når du lader storfaldet gå.
Så er der ingen hindringer for at du kan bruge systemet.
Det kommer oprindelig fra gaffelriggede skibe hvor store tunge sejl blev lettere at håndtere på denne måde.

V.h. Håndværkeren smile
Hej HEJN. En lazybag er jo bare en permanent bompressenning, og skal man dømme ud fra navnet, er det for de dovne. Den er mest på sin plads, hvis man har gennemgående sejlpinde, hvad du sikkert har, og den fjerner lidt effektivitet i dit storsejl. Kan man leve med det og udseendet, så sparer man tid tid på ind og udpakning af storen, hvilket måske gør, at båden bliver brugt lidt mere. Jeg kender det fra en Maxi 77 hvor det virker fint. Ingen specielle krav på Maxien

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
[Indlæg slettet]

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svarene. Jeg kan godt leve med udseendet-har faktisk set nogle ganske nydelige. Jeg er bare lidt bange for, at sejlet ligger og "roder" rundt inde i baggen-som det er nu med vores Lazyjacksystem flyder det ikke rundt på dækket, men vi lægger det altid ordentligt sammen, når vi kommer i havn-det har sejlet bedst af. Jeg har set hightechsejl, der folder sig nydeligt sammen nærmest af sig selv, men vores et ganske "almindeligt" sejl, som har behov for lidt ekstra hjælp. Og den der permanente bompressenning er jo ikke særlig smart, hvis man alligevel skal åbne den for at ordne sejlet.
Annonce
Citat fra Hejn

Tak for svarene. Jeg kan godt leve med udseendet-har faktisk set nogle ganske nydelige. Jeg er bare lidt bange for, at sejlet ligger og "roder" rundt inde i baggen-som det er nu med vores Lazyjacksystem flyder det ikke rundt på dækket, men vi lægger det altid ordentligt sammen, når vi kommer i havn-det har sejlet bedst af. Jeg har set hightechsejl, der folder sig nydeligt sammen nærmest af sig selv, men vores et ganske "almindeligt" sejl, som har behov for lidt ekstra hjælp. Og den der permanente bompressenning er jo ikke særlig smart, hvis man alligevel skal åbne den for at ordne sejlet.
.

Det skal tilføjes, at Maxisejlet var et helt nyt ikke hightech sejl, og det blev hjulpet på plads de første gange, og dannede så de folder, som det senere selv lagde sig i. Dit sejl har nok dannet sit eget mønster, som det måske er svært at ændre, og har det nogen betydning at det roder lidt, hvis bare det ikke laver " knæk ". Ellers er der, som du skriver ikke vundet så meget. Det ser jo pænt ud, når sejlet er surret pænt til bommen, før bompressenningen kommer på, men en større praktisk betydning, har det nok ikke.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vi har på vores Beason et sådanne system og det kan kun anbefales. Det går pakning af storen meget nemmere og hurtigere. Det er skønt at kunne have pakket den væk allerede inden vi er fortøjret.
Og til Lynæs, så vil jeg sige, at den ikke fjerner lidt effektivitet i storen - vi bruger vores båd til kapsejlads også, og med stor succes, og vi fjerner ikke baggen inden vi tager afsted.
Polarbear
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis