Hvad skal jeg gøre med gammel skorsten af mursten?

Hej,

Jeg behøver lidt vejledning ang. en gammel skorsten af mursten. Det forholder sig således, at jeg har købt et gammelt byhus, som jeg skal til, at istandsætte og i den forbindelse er jeg i tvivl om hvad jeg skal gøre med den gamle skorsten. Skorsten bliver ikke brugt og er tilmuret i bunden.

Min første indskydelse var, at reetablere skorsten med isokerner til, at sænke ned i skorsten og lave en indmurede brændeovn, fordi en brændeovn jo har en vise charme og hygge over sig., men huset har fjernvarme, så spørgsmålet er om det er besværet vær.

Jeg er imidlertid blevet rådet til, at hive hele skorstenen ned og engang for alle slippe for løbesod, da jeg har påtænkt mig at vandskrue de indvendige mure og dermed også skorsten kan jeg ikke acceptere gennemtrækning af løbesod. Råd gik også på, at hvis jeg ønskede en skorsten, så skulle jeg lave en ny og kun bibeholde skorstenspiben af mursten.

Hvad er mine muligheder? Og hvad vil jeg blive mest glad for i længden? Håber du har nogle erfaringer at dele ud af…

Mvh. Lars
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med den pris, man betaler for fjernvarme i Aalborg, skal du virkelig få brændet billigt, hvis brændeovnen skal kunne betale sig (når du indregner stigning i ejendomsvurdering - og dermed skat, skorstensfejning, renter af investeringen i ovn og renovering, afskrivning og vedligehold).

Jeg regnede på det for nogle år siden (bor nu i Holstebro - også relativ billig fjernvarme) - det kunne kun hænge sammen, hvis jeg selv vil skove og sætter min timeløn til noget nær nul.

Mvh.

Jan R.
Hej igen,


Tak for rådet og dvs. at du siger nedrivning. Jeg har læst på disse sider, at det skulle være et meget beskidt stykke arbejde - alternativet er at lade den stå også prøve at lukke porerne for at undgå løbesod.

Nedrivningen vil i givet fald være noget i retningen af følgende: Start for oven med skorstenspiben og arbejde sig ned gennem 1. etage og stuen. Hulet i taget og etagebygningen skal laves samt skillevæg på 1. etage. Desuden skal der mures en væg op nede i stuen, hvor skorsten er pladseret. Jeg vil tro, at den tværgående mur i stuen er en del af den bærende konstruktion, men det burde ikke umiddelbart være et problem.


Mvh. Lars
Hiv det øverste af og læg en flise over åbningen, så kommer der ikke mere fugt. Nåja, du skal selvfølgelig lave taget igen.
Det er et kæmpearbejde, at tage sådan en ned og det sviner som ti byggepladser. Husk også, at det hele skal BÆRES ned......ØV

Sniffer  
Jeg så følgende smarte detalje på tv. De havde kælder.

I skorstenen var sat et spiralrør, den type der bruges til ventilation. Det nye rør var så vasketøjs rør for alle 3 etager i huset. Meget smart. Bare en ide hvis den bliver der uden at skulle bruges.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej igen,

Ja, det er en meget nemmere løsning, men hvad så med løbesoden? Eftersigende skulle den ikke være til at komme af med, når først den er der. Hvad jeg kan læse på de øvrige indlæg så kommer løbesoden primært ud af fugen og med en hvid vandskuret mur så bliver det næppe kønt.

Hvad nu hvis der ikke er løbesod nu og skorsten ikke bruges, så vil det vel være et spørgsmål om tid før det diffunderer ud gennem skorsten - det er uundgåeligt eller hvad?.

Det forholder sig således at jeg endnu ikke har overtaget huset, så jeg kender ikke præcis skorstens tilstand. Grunden til at jeg allerede nu søger råd er, fordi der skal laves rigtig meget i det hus og derfor prøver jeg, at overskue de enkelte opgaver og prioritere dem.

Angående vasketøjsanordningen, så er det et sjovt påfund, men så meget keder jeg mig heller ikke, så jeg kunne finde på at lave det – i hvert ikke endnu, måske om 30 år.

Tak for jeres kommentar,
Lars
Annonce
Du skal bare grunde skorsten med noget det stopper løbesoden. Der findes forskellige mærker. Flugger har noget der hedder Stopgrund tror jeg.

Jeg har selv en gammel skorsten og alt er vandskuret hvid indenfor og der trænger ikke løbesod igennem

Citat fra LcTo

Hej igen,

Ja, det er en meget nemmere løsning, men hvad så med løbesoden? Eftersigende skulle den ikke være til at komme af med, når først den er der. Hvad jeg kan læse på de øvrige indlæg så kommer løbesoden primært ud af fugen og med en hvid vandskuret mur så bliver det næppe kønt.

Hvad nu hvis der ikke er løbesod nu og skorsten ikke bruges, så vil det vel være et spørgsmål om tid før det diffunderer ud gennem skorsten - det er uundgåeligt eller hvad?.

Det forholder sig således at jeg endnu ikke har overtaget huset, så jeg kender ikke præcis skorstens tilstand. Grunden til at jeg allerede nu søger råd er, fordi der skal laves rigtig meget i det hus og derfor prøver jeg, at overskue de enkelte opgaver og prioritere dem.

Angående vasketøjsanordningen, så er det et sjovt påfund, men så meget keder jeg mig heller ikke, så jeg kunne finde på at lave det – i hvert ikke endnu, måske om 30 år.

Tak for jeres kommentar,
Lars
ja jeg ville heller ikke give mig i kast med at rive skorstenen ned.... Som det er skrevet tidligere så sviner det MEGA, er vildt bøvlet, og der kommer en massse efter-reperationer af tag, vægge osv. Jeg ville evt tage toppen af og lukke taget, så der ikke er risiko for at der kommer fugt i skorstenen. Dermed skulle risikoen for løbesod i fremtiden også være minimeret. Og så giv den en stopgrunder der spærer løbesod inde. Mener der er diverse tråde og indlæg herinde om det.
I min lejlighed er der også en blændet skorsten. Den er så blevet brugt til at trække noget nyt el i. Jeg har så ydeligere lavet 4 huller,- ca 25 x 25 og lavet hylder i den hvor jeg kan sætte nogle fyrfadslys. Lyset giver en god effekt på den sorte baggrund. Havde også planer om at sætte et par glassten i ind i mod stuen, så det også kunne ses derfra ,men havde lige nogle andre mere vigtige projekter....

Mvh jan
Jeg har totalrenoveret et hus fra 1877, og der var 2 skorstene.
Jeg fik diverse råd fra byggecentre, om det at fjerne lugten og løbesod, men ikke nogle konkrete løsninger (de anede det simpelthen ikke).
Jeg talte med flere murermestre og deres løsning var: ned med skidtet, for selv om jeg kunne indkapsle udseenet, kunne jeg ikke komme af med lugten. Mine skorstene stod i bærende mur, så jeg skulle bibeholde bagsiden af skorstenen.
Jeg valgte at rage den ene ned, og bygge muren op igen, (sikke et svineri det gav) og den anden indkapslede jeg med : Dyrup's Spærre grunder (købt i Stark til ca 350kr).
jeg havde prøvet Flyggers spærre på spraydåse 120kr (Flyggers virkede ikke).

Jeg kan ikke anbefale dig at indkapsle din skorsten, for selv om det bliver pænt arbejde, du udfører med flere behandlinger, så vil du altid stå med mursten der "lugter". (jeg fortrød jeg ikke rev dem begge ned)

Det sviner virkelig meget at rive den ned, men støv kan fjernes, det kan lugten af sur skorsten ikke wink

MVH Flemming

At sejle er at leve, når man elsker livet...
Lige en idé - nogle bruger de gamle skorstene til at lave vasketøjs-nedløb fra f.eks. 1. sal til kælder. Altså en låge der kan åbnes og så et metalrør til kælderen, hvor der står en stor vasketøjskurv.

Ankergaard
Rigtig god ide MT, hvor søren får du det fra.wink

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis