Overvintring i vandet ?

Jeg overvejer at lade min LM27 blive liggende i vandet næste vinter. Regner med at konservere motoren, som jeg plejer, og klargøringen forestiller jeg mig skal være i juni måned, når der er vandtemperaturer der berettiger til bundmaling. Poleringsmidler arbejder iøvrigt meget dejligere når der er lunt i vejret. Er der nogen der har nogle erfaringer de gerne vil give videre er jeg meget lydhør ? Er der noget jeg skal huske ?

preben
Jeg overvejer at lade min LM27 blive liggende i... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu laver man normalt ikke nåder i mahogny, og hvis du lakerer, bliver der meget glat, når det er vådt. Så du skal ha antislent middel i lakkens sidste lag. En måde at lave sorte " fuger " kunne være at fræse ca. ½ mm ned, lakere det hele også i fugen, male fugen sort og slibe evt. sort maling af, hvis det kommer udenfor fugen. Så lakerer du færdigt. Der er ingen som helst grund til at gi' en masse olie på fineren, for det kan kun trække i til første lag lim i fineren. Jeg vil anbefale Tonkinlak, det er let at arbejde med, holder godt og står meget flot.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for dit svar leth - det lyder virkelig rart. Jeg tror jeg vil stole på det. Jeg var der i forgårs og agterenden lå godt nok en smule lavere end forenden. Men stadig var der ca. 10-20 cm mellem bådens vandlinie og isen. Dvs det meste af bådet er blevet skubbet op over is/vandfladen. Men den ligger helt fast forsejlet i is kan man sige...
det lyder som en god ide lynæs.. takker
kan jeg ikk bruge D2 lak? har 3 Liter i skabet (OG de står med bunden op)

Mvh D.s

At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

Hi alle her på LDS,

Vil lige høre hvordan sådan en kompressor-anlæg fungerer. Lidt mere detaileret beskrivelse. Har også tænkt mig at lade båden lige i vandet i år (Odense havn).

Havde overvejet at bruge en dykpumpe under båden, men sådan en boble-anlæg lyder måske nemmere?

Mvh, Hugo
Du skal ha et par slanger langs båden, der skal så være huller i, du kunne ta' kontakt til havnefogeden i Bogense, han må kunne hjælpe vedr. afstand og hulstørrelse. Det bedste, at bruge er en kontinuerligt kørende ringkammerblæser. Kun når der er is altså

ErikChristensen 
Annonce
Hi Lynæs,

Takker for svar,

Så tager jeg lige kontakt til havnefogeden i Bogense.

Mvh, Hugo

Luft beskyttelse/bobleanlæg kan laves på følgende måde:

Man tager en kompressor fra et udtjent køleskab eller ligende, og en plastslange som passer på de to rørstumper. Slangen skal være så lang at den kan nå fra for til agter, denne perforere du med en nål og sætter små blylodder på med passende mellemrum således at den kan hænge under kølen fra for til agter. Monter den ene ende til kompressoren og luk den anden. Sænk den herefter ned under kølen og tænd for kompressoren, og dit boble anlæg køre.
Du kan evt. sætte en timer på således at den kører et kvarter ad gangen og derefter et kvarters pause.
Køleskabskompressorer skal holdes lune hele tiden så den må godt stå lidt lunt i en kasse. Ved lave temperaturer fryser olien i
den og den vil så ikke starte før den er lunet igen.

Det er nok bedst at spørge på et genbrugsstation, da de så har fjernet freon (det er ikke så godt at lukke det ud i atmospheren). Stigrøret fra kompressoren skal være langt nok så man ikke tømmer den for olie....

Mvh, Hugo
Selv om du synes godt om din ide, så vil jeg indskyde, det kommer ikke til at virke, luftmængden er alt for lille. Jeg har lavet flere forsøg, mens jeg havde træbåden liggende året rundt. Skulle jeg lave noget i dag, ville jeg søge hos de firmaer, som laver ringkammerblæsere til havedamme. Stor luftmængde, ikke tilbøjelig til kondens, har brugt dem i mange år på teglværket, dog ikke til det formål. Det er vigtigt til dit formål at der er stor lufthastighed, så slangen får et tryk på hele længden, ellers vil det bare fise ud af et enkelt hul.
Det er iøvrigt også dem man bruger i Bogense havn, men de er kun til at holde træpæle isfri, og det problem mener man vist at ha løst ved at sætte plastrør udenpå ståpæle. Men broerne er stadig af træ.

ErikChristensen 
Så vedhæfter jeg lige et billede for at vise at den virker, nu har jeg lavet den med en pumpe til en fiskedam (den giver omkring 100 ltr/min). Og har kun et forbrug på 33 Watt.

Det vigtigste er at det fungerer....

Mvh, Hugo
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også