Overvintring i vandet ?

Jeg overvejer at lade min LM27 blive liggende i vandet næste vinter. Regner med at konservere motoren, som jeg plejer, og klargøringen forestiller jeg mig skal være i juni måned, når der er vandtemperaturer der berettiger til bundmaling. Poleringsmidler arbejder iøvrigt meget dejligere når der er lunt i vejret. Er der nogen der har nogle erfaringer de gerne vil give videre er jeg meget lydhør ? Er der noget jeg skal huske ?

preben
42 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med mindre din motor er luftkølet, skal du have vandet helt ud af den hvis vi får hård frost, er den fersvands kølet skal du have frost vædske på.
Enten skal du tømme brændstof tanken helt, eller fylde den helt op så der ikke kan dannes kondens i den.
Håndtørn motoren en gang om ugen i frostvejr, du skal aligevel der ned hver dag for at tjekke dine fortøninger mm, og om hun nu ligger godt eller der har været nogle af de langfingrede som alle hader at få besøg af.
Min meget mindre LM16 skulle have ligget i vandet vinteren 2005/2006, men blev taget op i starten af januar.
Selv om den er meget mindre end din LM27, var det meget hård kost for båden.
- Sandsynlig p.gr.a meget færre både i havne, fik den ikke meget læ, og
fortøjringerne var slidt op på 1½ måned (jeg brugte ikke fortøjningsfjedre).
- Fender linerne knækkede flere gange og den endelig årsag til at den kom på land kommer nu.
Et par dage havde jeg ikke været ved båden og da jeg kom lå der et stort stykke vraggods kilet ind mellem kajen og båden. Hver gang der kom en bølge (og dem var der mange af) slog vraggodset ind på bådens stævn i vandlinien. vraggodset blev fjernet med det samme, og da båden kom på land weekenden efter kunne jeg konstatere at gelcaoten på stævnen var væk, og galsfiberne kraftigt medtaget.

>>Hilsen Lars cool
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har ligget i vandet i ca. 15 år så har derfor lidt erfaring.
Brug ekstra tykke fortøjninger da det blæser noget kraftigere om vinteren og meget gerne dobbelte.
Frostsikring af motorens ferskvandsside samt saltvandsside, luk bundventilen, afmonter slangen til søvandet og stik den ned i en spand med kølervæske, frostsikren til -30° start motoren og lad den tømme spanden. hold bundventilen lukket og hæld noget frostvæske ned bundventilen, monter herafter slangen igen men lad søventilen være lukket. husk også denne prosedyre på toilet og andre søventiler.
med hensyn til is omkring båden hvis den bliver for svær kan du lave et bobleanlæg. ja det lyder dyrt men kan gøres for ganske få midler. Du tager en komprassor fra et udtjent køleskab eller ligende, og en plastslange som passer på de to rørstumper. slange skal være så lang at den kan nå fra for til agter, denne perforere du med en nål og sætter små blylodder på med passende mellemrum således at den kan hænge under kølen fra for tilagter. menter den ene ende til komprassoren og luk den ande. sænk den herefter ned under kølen og tænd for komprassoren, og dit boble anlæg køre.
Husk at tilse båden ofte 4-7 gange om ugen. rigtig god fonøjelse.
PS. jeg ligger selv i vandet 2 år i træk inden jeg tager den på land for bundsmøring m.v.
Tak for de gode råd Ivan.

Det med fortøjningerne er OK, motoren er vintersikret med ren frostvæske, det samme toilet og afløb. Den med kompressoren under kølen lyder genial. Jeg havde selv pønset på noget i samme retning, men troede at slangen skulle ligge rundt om båden i overfladen, men jeg kan godt se at den vil fryse til. Kunne man måske sætte et timer-ur på kompressoren for at spare strøm ?

Og du tager den kun op hverandet år - tjah, hvis der ikke er for meget skidt i bunden går det vel også. Det er noget med at de virksomme stoffer forgår hurtigere hvis de kommer op i luften. Men den tid den sorg....Tak for svaret.
mvh
Lars (www.lm27.dk)

preben
Sæt du blot en timer på, flere har prøvet ven 15. min on og 15. min off med godt resultet.
Det med ren frostvæske er ikke godt, det har en dårliger virkning.
Bedst resultat opnås ved 40% frostvæske og 60% vand det skulle give en frostsikring på ca. -25° -28°
med hensyn til begroning, den er kun fettet efter 2 år. ingen ruer eller ligende.

mvh. Ivan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har i de sidste 3 år haft vores Apollo 36 liggende i vandet hele året. Den var ved søsætningen bundmalet med 2 lag Sigma kobberbundmaling. Da den kom på beddding i foråret var den ikke begroet, men der var så lidt bundmaling tilbage at resten blev spulet af med højtryksrenseren. Vinterkonserveringen har bestået i at lukke søventilerne, åbne søvandsfilterne og køre 5 liter ren frostvæske igennen hver motors saltvandssystem. Derudover har jeg tømt vandtanke, vandvarmer, blandingsbatterier o.s.v. Jeg har ikke haft nogle problemer, men du skal være opmærksom på søventiler der er placeret så højt i vandet at de kan fryse. Jeg har set både der har overvintret i vandet uden problemer i hård frost, men er sunket når tøvejret satte ind på grund af frostsprængte søventiler. Med hensyn til is omkring båden mener jeg ikke det er et problem. Hellere is helt ind til skroget, end en smal bræmme af vand, da båen så kan ligge og hugge i iskanterne. Jeg har målt istykkelse om båden på 18 cm. Vær opmærksom på at en kugleventil skal være åben hvis den udsættes for frost, da hullet i kuglen jo kan være fyldt med vand.
MVH.
Birger
Sidste vinter, da vores Albin lå indefrosset i 3 måneder, installerede vi en lænsepumpe med niveaukontakt, så den automatisk gik i gang, ifald en søventil sprang læk. Vores pumpe kan klare 1200 l/h, og skulle skuden nogensinde springe mere læk, håber vi blot, vi ikke er ombord - det er en liter hvert tredje sekund...

Husk at slangen fra pumpen ikke må nå ned til vandoverfladen udvendigt - hvis pumpen går i gang og så stopper p.g.a. flade batterier, fungerer slangen som en hævert, der fylder dit skib på ingen tid. Lad den stoppe lige ved rælingen (eller lav en rigtig skroggennemføring), så kan du på lang afstand se, om den har kørt (sort oliestribe ned ad skroget). Brug armeret gummislange, så du er sikker på, der ikke er knæk, det kan en centrifugalpumpe ikke overkomme.

For at holde forbrugsbatterierne klar til pumpen, kan du jo sætte en hobbylader på via et tænd-sluk-ur, så den lige giver ½ - 1 times ladning hver dag.

Pumpe, kontakt og slange kan købes i Biltema for under en plovmand - en billig forsikring. Laderen kan fås for et par hundrede +/-.

Og så skal overvintrende både i vandet tilses HVER DAG - det er bl.a. derfor, vores er kommet op i år, vi havde mange søvnløse nætter når det frøs 12 grader og vinden stod lige i øst...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Som ny bådejer, bliver min båd også i vandet (notbåd fra 70erne). Jeg har sat et varmeapparat i den, til når det bliver frostvejr! En gut foreslog også en 25 W pære i motorrummet.

Nu håber jeg ikke erfaringerne bliver dyrtkøbte.

Go Jul.
En ny bruger.
Citat fra Thomas C

Som ny bådejer, bliver min båd også i vandet (notbåd fra 70erne). Jeg har sat et varmeapparat i den, til når det bliver frostvejr! En gut foreslog også en 25 W pære i motorrummet.

Nu håber jeg ikke erfaringerne bliver dyrtkøbte.

Go Jul.
En ny bruger.


Hej Thomas.
Er din notbåd ikke forsynet med isforhudning langs vandlinien ?
Jeg kan huske at min gamle far og mange andre der engang havde træbåde, stak halm langs sidene i vandlinien når vandet begyndte at blive stift, det forhindrede isen i at blive masiv lige ved træet/vandlinien.
En 25w pære jo det har jeg også hørt nogen bruge, det var dog en 60w men det er rigtigt at den kan holde motorrummet frostfrit hvis det ikke er for stort, rummet altså.

V.h. Håndværkeren smile
Jeg kom sådan til at tænke på den gang jeg var ansat hos Evind Henningsens Jolle og Kutter værft.
Der fik vi en 20 fods åben motorjolle ind der havde været på Grøndland (KGH)
Den havde været skruet ned af isen, alt træværk var knust skrue akslen der var en 25 mm. stål aksel (så vidt jeg husker) var bøjet så skæv at den ikke kunne drejes rundt, men selve skroget havde ikke nogen større overlast lidt, der var ingen huller eller revner. Se det var kvalitet, jeg gad nok se vore dages yughurt bægere klare sådan en omgang.

V.h. Håndværkeren smile
Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også