320GB HDD ses som 298GB!?

Hej allesammen.

Har lige købt en ny harddisk... Det er en Seagate 7200.10 på 320GB, men min PC vi kun se den som en 300GB.confused

Har prøvet næsten alt... formateret... installeret Win XP på ny... kørt driverne fra Seagate.com... Men intet hjælper!!mad Hvor er de 20GB blevet af!?

Håber i kan hjælpe... På forhånd tak! MVH. Kold

PS. Det er ikke et spørgsmål om byte vs. bit... Da windows kun registrerer de 300GB
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg vil tro det er den klassiske finte fra HD producenterne. De sælger dig en HDD på 320.000.000.000 bytes og forkorte det til 320 GB fejlen er bare at 1KB er lig 1024 bytes osv. dvs 320 milliarder bytes = 298 GB

///Rune
Er det før eller efter formateringen du måler kapaciteten på 300 GByte?

Når man formaterer en disk bruges der bytes til selve formateringen, og disse bytes tæller XP ikke med, når den opgør, hvor mange bytes der er plads til på disken.
Der ryger plads til dine sektorer, hvis man skal have mange store filer(eks film) så tag store sektorer når du formatter, skal du have mange små filer tag da små sektorstørrelser. Det angives når du formaterer.

Du burde i øvrigt skamme dig. Du har sikkert aldrig prøvet at give 10000 for en 40 MB disk. , her er man ked af hvis der mangler 10 %.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der "forsvinder" altid lidt plads på HDD.
F.eks på en 400 GB HDD, er der måske "kun" 380 GB tilbage, når den er formatteret og gjort klar.

Jo større en HDD er, jo flere GB "forsvinder" der (jeg tror nok de bruges til indeling af sektorer / opdeling af HDD).
Måske forsvinder der mere plads, jo flere partioner du deler den op i.

Det er helt normalt
Det er ikke partitionerne der gør det så meget, det er sektorstørrelserne.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej allesammen...

Takker for de mange svar!:p
Der er dog ikke tale om et omregningsproblem fra producentens side... Da win xp kun finder de 300GB i optællingen. Det er der helt styr på!wink

Harddisken er formateret i store sektore... Da dette er bedst til mine filer... Så den er også ok. Under opstart finder "prompten" alle 320GB... Hvor der så mangler de 20GB i Win. Så det kan som nogen siger godt være et spørgsmål om formateringen!

Jeg er elektronikfagterknikker og arbejder med computer til dagligt... Men dette er første gang jeg har set dette problem... Har prøvet med en 250GB hvor alle 250GB kan ses!

Ved ikke rigtigt!confused Men det er jo heller ikke et problem... 300GB er jo nok!rolleyes
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis