Jeanneau

Jeg er på udkik efter en sejlbåd. Jeg har blandt andet kikket på en jeanneau 28.1 sun odyssey, men da jeg er nybegynder, vil jeg gerne høre meninger om denne båd. Vuderinger om svage og stærke sider.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Henning Nielsen

Jeg er på udkik efter en sejlbåd. Jeg har blandt andet kikket på en jeanneau 28.1 sun odyssey, men da jeg er nybegynder, vil jeg gerne høre meninger om denne båd. Vuderinger om svage og stærke sider.

Hej Henning.
Jeg kender ikke lige den model, den på 26 fod har jeg en del på.
MEN !!
Jeg syntes det er en meget stor begynder båd, kunne du dog ikke klare dig med en mindre båd i starten af din sejler kariære, der er flere grunde til at jeg vil anbefale at du starter med en mindre båd.
Det giver ikke mere sikkerhed at sejle i en stor båd, hvis det er den ide du har, snarre tvært imod. Der skal en god del erfaring til at sejle store både med et stort sejlareal, det er jo ikke som i en bil hvor du bare kan koble ud og bremse når du syntes det bliver for vildt.
Du kan enddog blive særdeles upopulær på rekord tid hvis du kvajer dig for meget i havnene.
Så mit råd til dig vil være at du kigger på en båd på en 20-22 fod, som begynderbåd, så kan du også se om det virkelig er noget for dig og din familie at sidde med en våd røv en hel weekend. For hvis du/i kun tager ud når solen skinner eg der ikke er for meget vind, så køb dig hellere en camping vogn.
Sejlere sejler stort set uanset om det regner og blæser lidt godt, selvfølgelig går ingen ud når der er stormvarsel. Men en smule kuling betyder bare bedre fremdrift.

V.h. Håndværkeren smile
hej. Den båd du har i tankerne, er en ret livlig båd, som skal styres koncentreret hele tiden, hvis ikke - tabes farten. Det er også en ret let båd, som derfor er lidt urolig i bølger, samtidig er den rimeligt hurtig. Jeanneau var i nogle år kendt for både, som ikke kunne holde, men det var vist kun en enkelt model. ( ikke denne ) En båd, som kunne være et alternativ, hvis du vil sejle lidt mere afslappet er den danske Bianca 27, den har en roligere adfærd, og på grund af større vægt, ikke så hurtigt farttabende, hvis koncentrationen svigter, det er en langkølet båd, med minimal afdrift, der ikke går så højt til vinden, som en Jeanneau 28 gør. Der findes mange andre alternativer, som kan nævnes, hvis det ønskes.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svarene.
Som du beskriver båden Lynæs, er det vist ikke en begynder båd. Jeg har selvfølgelig brug for en båd jeg som nybegynder kan magte. Men jeg har også brug for en båd der velindrettet om læ, men godt pantry og toilet, og den skal være i god stand, ellers vil min kone ikke trives i båden og så en den drøm jo slut. Men du må gerne komme med flere forslag på både i nævnte størrelse.
Hej Henning.
Så er der lige en stribe her der har bade stakit og lokum wink
Bandholm 24. Bianca 26 og 27.
Drabant 27. Granada 24 og 27. Heller 26. LM 81. Spækhugger
Maxi 77. Pasat 26. Polaris Drabant. o.m.f.
Nordisk Folkebåd den er der dog hverken stakit eller lokum i, til gengæld er det en båd som kan sejles i alt slags vejr, også af nybegyndere den er så godmodig at selv store kvajerter tager den stille og roligt.
Det der nok bliver det største problem er at overbevise hustruen om at selvom båden krænger meget så vælter den ikke.
Og ellers må du bort fra Blysvingerne og have dig en Katamaran eller Trimaran, de er nok lidt sværere at opdrive i dag som brugte, men støbes da stadig som nye.
Jeg har selv haft en 21 fods Katamaran, Dens fordele er at den kan gå helt ind på stranden, den ligger stabilt i vandet selv under meget hårdt sejlpres. Når du har lært den at kende sejler du fra Blysvingerne.
Mange "gamle" sejlere påstår at de ikke kan gå så højt til vinden på kryds, dette er dog noget vrøvl, min gik op til 35-40 grader til vinden.
Og så er der så roligt ombord, at du kan lade dit fine spisestel stå fremme på bordet selv i kuling. Jeg har præsteret at glemme at sætte thermokanden ind i holderen, men undervejs i en stiv kuling hvor jeg lige trængte til en kop kaffe stod den stadig på bordet.

Hov det var lige et sidespring.rolleyes

V.h. Håndværkeren smile
Annonce
hej igen nu har du fået en del bud, så jeg bare sige, at jeg gerne svarer på spørgsmål om specifikke både. Du kan også rekvirere test fra de overlevende bådmagasiner. Folkebåden er nok ikke lige sagen, jeg ville også se bort fra bianca 26

ErikChristensen 
Og Katamaraner og Trimaraner vil du gå en stor bue uden om, bare for at drille mig lidt Lynæs ?
Citat fra Håndværkeren

Og Katamaraner og Trimaraner vil du gå en stor bue uden om, bare for at drille mig lidt Lynæs ?
.

ikke til mig selv, har selv haft en 23' Aztec cat. som var lynende hurtig, 300kg/33 kvm sejl, men fruen syntes, jeg var for gammel til det pjat. Og det var altid en våd fornøjelse. Jeg mener de kræver lidt sejlerfaring, da man ellers meget let står uden mast. På den anden side, er en nybegynder ikke belastet af et reaktionsmønster, fra en blysvinger. Uddybes gerne.rolleyes

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis